shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡کاربردهای سنسور LiDAR و نحوه استفاده از آن

کاربردهای سنسور LiDAR و نحوه استفاده از آن

⚡کاربردهایسنسورLiDARونحوهاستفادهازآن

سنسور LiDAR چه کاربردهایی دارد و نحوه استفاده از آن چگونه است؟


 

احتمالاً تا به حال اسم اسکنر لیدار آیفون به گوش شما خورده باشد و یا حتی در زمانی که مشخصات آیفون خود را بررسی می‌کنید با این واژه روبرو شده باشید. سنسور Lidar هم مانند دیگر حسگرهای موجود در گوشی‌های هوشمند، برای جذب کاربران طراحی شده است، که ما در این مقاله شما را با کاربرد و نحوه‌ی استفاده از اسکنر لیدار، در گوشی‌های آیفون آشنا می‌کنیم. برای این منظور در ابتدا باید بدانید، تکنولوژی لیدار چیست؟

 

سنسور لیدار چیست؟

کلمه‌ی lider مخفف Light Detection and Ranging است، که به معنی تشخیص نور و محدوده‌ی آن می‌باشد. سنسور لیدار قابلیت اسکن لیزری و سه بُعدی دارد. 

در کل سنسور لیدار شبیه یک رادار عمل می‌کند، با این تفاوت که لیدار با استفاده از تجهیزات تخصصی‌تر می‌تواند، دقیق‌تر و واضح‌تر اسکن کند. دقت این سنسور در حد نانومتر است، در صورتی که رادار، به دلیل دریافت امواج رادیویی توسط آنتن‌های خود، فرکانس‌های بالاتری را ایجاد می‌کند، اما وضوح و دقت لیدار را ندارد.

مانند خیلی از حسگرهای دیگر، سنسور لیدار نیز در ابتدا در هواپیماها و ابزارهای نظامی به کار می‌رفت، اما در سال‌های اخیر این سیستم در گوشی‌های هوشمند در ابعاد کوچک‌تر و دقت بالاتر، جذابیت بیشتری داشته است.

 

 

 

 

سنسور لیدار چگونه عمل می‌کند

مبنای کار این حسگر، بر تابش امواج نوری روی سطوح و اشکال مختلف می‌باشد، به این ترتیب که زمان بازتاب این امواج را اندازه‌گیری کرده و در نهایت شکل و فاصله‌ی آن‌ها را تعیین می‌کند. 

از داده‌های این سنسور، برای نقشه برداری از شهرها و دریافت مشخصات مختلف اون منطقه، مانند: جاده‌ها، پل‌ها، راه‌ها و پوشش گیاهی منطقه استفاده می‌شود. حسگر لیدار در تلفن‌های هوشمند برای بهبود ویژگی‌های Augmented Reality (واقعیت افزوده) که همان ترکیب دنیای واقعی با تصاویر مجازی (معروف به فن آوری AR) می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

سنسور لیدار در گوشی‌های آیفون

طبق ادعای شرکت اپل سنسور لیدار به شکل یک اسلحه‌ی مخفی در آیفون، به منظور بهبود عکاسی و فیلمبرداری عمل می‌کند.

شاید برای شما سوال شود که چه فرقی بین لیدار و TOF وجود دارد؟ باید به شما بگوییم که سنسورهای TOF فقط به وسیله‌ی یک پالس نور مادون قرمز، نقشه‌های سه بعدی و تصاویر پرتره و تشخیص عمق را انجام می‌دهند؛ در صورتی که سنسور لیدار در آیفون، سنجش خود را (در یک بازه زمانی مشخص)، با پرتاب قطاریِ پالس‌های لیزری به قسمت‌های مختلف سوژه، انجام می‌دهد.

 

کاربرد سنسور لیدار در آیفون

این سنسور در گوشی‌های آیفون علاوه بر اسکن 3بعدی، برای استفاده از AR (واقعیت افزوده، که در بالا توضیح داده شد) در هنگام کارهایی مانند بازی و ...استفاده می‌شود.

نسل‌های جدید اپل از سنسور اسکنر LiDAR بهره برده‌اند، که واقعیت افزوده (AR)، پرتره‌های هنگام شب و فوکوس سریع و خودکار در نور کم را، بهبود بخشیده است.

از کاربردهای دیگر اسکنر لیدار در اپل می‌توان، به اسکن فضای 3 بعدی، طراحی داخلی و اضافه کردن اشیای مجازی به محیط، مشبک سازی اشیاء و محیط و فتوگرامتری (لایه‌بندی تصاویر) اشاره کرد.

شاید شما هم بدانید که امروزه طراحی‌های داخلی به کمک نرم افزارهای جدید که بسیار پیشرفته هستند، انجام می‌شود. اگر شما هم دوست داشته باشید این کار را انجام دهید، گوشی اپل شما می‌تواند به کمک اپلیکیشن‌های موجود و با استفاده از اسکنر لیدار فضای داخلی شما را به صورت 3 بعدی اسکن کند و با اضافه کردن اشیای مجازی و دکوراسیون مورد نظر، طراحی داخلی شما را انجام دهد.

 

اپل چگونه از اسکنر لیدار استفاده می‌کند؟

برنامه‌ی Apple Measure (اندازه‌گیری اپل) در گوشی‌های اپل به منظور انجام کارهای 3 بعدی ارائه شده است. قابلیت حسگر لیدار در آیفون 12 به بالا پیشرفت چشمگیری داشته است. زمانی که شما برنامه‌ی Apple Measure را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که نسبت به مدل‌های پایین‌تر، از دقت و سرعت بسیار بالایی در اندازه‌گیری برخوردار است و شما می‌توانید به راحتی هر مکانی را اسکن نمایید. همچنین فوکوس دوربین به خاطر وجود سنسور لیدار در این گوشی‌ها بهبود یافته است.

 

موارد استفاده از سنسور لیدار در گوشی اپل یا ایپد 

1- ثبت عکس و فیلم به صورت 3 بُعدی

بیشتر افراد عکس‌های متفاوتی را در گوشی خود برای ثبت خاطرات نگهداری می‌کنند، حالا شما فرض کنید، به جای عکاسی از مکان‌هایی که دوست دارید و یا در آنجا خاطره دارید، بتوانید اسکن 3 بعدی از این مکان‌ها برای خود ثبت کنید. قطعاً عکس و تصاویر 3 بُعدی که بتوانید قسمت‌های مختلف آن را ببینید، خیلی جذاب‌تر از تصاویر و ویدیوهای 2 بُعدی است.

 

 

 

 

2- تغییر دکوراسیون

اگر شما قصد خرید یا اجاره‌ی خانه‌ای را داشته باشید، اسکن 3 بعدی از محیط آن خانه می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما کمک زیادی بکند. با این کار انگار از بخش‌های مختلف آن خانه فیلمبرداری کرده‌اید. این فن‌آوری امروزه در دنیای املاک بسیار پرطرفدار شده است. همچنین اگر قصد تغییرات زیادی در چیدمان منزل خود دارید، به کمک اسکن سه بعدی و استفاده از اپلیکیشین‌های موجود به راحتی می‌توانید فضای داخلی خانه‌ی خود را با ایده‌های مختلف طراحی کنید.

اگر هم قصد دارید خانه‌ی خود را بفروشید، می‌توانید یک اسکن 3 بعدی از خانه به کمک اسکنر لیدار تهیه کنید و آن را در اختیار مشتری‌های خود بگذارید با این کار، مشتری می‌تواند تصمیم درستی در انتخاب خود بگیرد.

 

3- ایجاد اجسام 3 بعدی

اسکن اجسام به صورت 3 بعدی مانند فرایند فیلمبرداری می‌باشد، وقتی شما تصویری را 3 بعدی می‌کنید، انگار از زوایای مختلف از آن فیلم گرفته‌اید. از این فرایند در بازی‌های 3 بعدی و فیلم‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

4- اسکن 3 بعدی و اشتراک گذاری آن

اگر شما جزو افرادی هستید که دوست دارید کلکسیونی از اشیاء قیمتی خود و یا هرچیزی که دوست دارید، داشته باشید، بهترین کار اسکن 3 بعدی از اشیاء مورد نظرتان می‌باشد. درضمن شما می‌توانید به کمک اپلیکیشن Polycam این عکس‌های 3 بعدی یا آلبوم خود را به اشتراک بگذارید.

 

5- عکاسی بهتر در محیط تاریک

بطور کلی، گوشی آیفون در تاریکی به کمک سنسورهای مختلف مثل TOF عکس‌های خوبی می‌اندازد. اگر کیفیت این عکس‌ها نظر شما را جلب نمی‌کند، می‌توانید با کمک سنسور لیدار عکسی با کیفیت چند برابر داشته باشید. 

 

6- اندازه‌گیری دقیق و واقعی

در گوشی‌های آیفون برنامه‌ای به نام Measure وجود دارد که به کمک آن می‌توان، اشیاء و یا محیط اطراف را اندازه‌گیری کرد. این اپلیکیشن به کمک فن‌آوری AR (واقعیت افزوده) این کار را انجام می‌دهد. اگر گوشی آیفون یا آیپد شما سنسور لیدار دارد، می‌توانید به کمک این اپلیکیشن، اندازه‌گیری بسیار دقیقی داشته باشید.

 

7- افزایش جذابیت اپلیکیشن‌ها به کمک فن‌آوری AR

تمام اپلیکیشن‌هایی که از واقعیت افزوده AR استفاده می‌کنند، به کمک سنسور لیدار از دقت و جذابیت بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال با استفاده از برنامه‌ی IKEA Place شما می‌توانید از وسایل مختلف که ساخت IKEA باشد، در خانه‌ی خود استفاده کنید، تا متوجه شوید کدام یکی از آن‌ها با چیدمان منزل شما جذاب‌تر می‌شود.

شما می‌توانید با کمک فن‌آوری LIDAR از اپلیکیشن‌های موجود در گوشی خود، با کیفیت بالا بهره ببرید.

 

سخن پایانی

پس اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که برای حرفه یا علاقه‌ی خود به دستگاهی نیاز دارند تا بتوانند تصاویر و عکس‌های 3 بعدی از محیط اطراف و اشیاء ثبت کنند، قطعاً پیشنهاد ما به شما، آیفون 12 به بالا می‌باشد. چرا که این مدل از گوشی‌های آیفون و آیپد از تکنولوژی سنسور لیدار بهره‌مند هستند. در آخر باید بدانیم که با توجه به کارایی و محبوبیت این فن‌آوری، در آینده شاهد وجود حسگر لیدار در تمام اپ‌های آیفون خواهیم بود.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

سنسور تشخیص اثر انگشت آیفون چیست؟

سنسور ToF چیست 

حسگر مغناطیس سنج چیست؟

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی چیست؟

انواع حسگر در گوشی های هوشمند

حسگر گام‌ شمار چیست؟

حسگر نور محیط چیست؟

حسگر سنجش رطوبت هوا چیست؟

حسگر دماسنج گوشی چیست؟

حسگر اثر هال چیست؟

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می