shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️نحوه پاک کردن گرد و غبار از مک بوک و آی مک

تجمع گرد و غبار در مک بوک و آی مک ، می‌تواند بر روی عملکرد این دستگاه‌ها تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، یادگیری نحوه پاک کردن گردوغبار از مک بوک و آی مک، یکی از ضروری‌ترین اقدامات کاربران مک اپل است.

نحوهپاککردنگردوغبارازمکبوکوآیمک

چگونه گرد و غبار را از مک بوک یا آی مک خود پاک کنیم؟


 

تجمع گرد و غبار، می تواند یک مشکل جدی برای انواع تجهیزات الکترونیکی (حتی برای دستگاه‌های با کیفیتی مانند مک اپل) باشد. این موضوع نه تنها یک مشکل است، بلکه اگر گرد و غبار را برای مدت طولانی رها کنید، می تواند به زباله تبدیل شده و علاوه بر اینکه تمیز کردن زباله دشوارتر است، می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. ساده‌ترین نوع گرد و غبار، همان چیزی است که می تواند روی صفحه کلید و ماوس شما جمع شود و همه ما به راحتی آن را بارها دیده ایم. تصور کنید که همین تجمع گرد و غبار در داخل کامپیوتر شما اتفاق بیفتد. بنابراین، در صورت امکان، برای جلوگیری از صدمه خوردن به سیستم خود ، مهارت های نگهداری را به خوبی اعمال کنید.

 

مشاهده قیمت خرید مک بوک پرو 16 اینچ اپل مشاهده قیمت خرید مک بوک پرو 13 اینچ اپل مشاهده قیمت خرید مک بوک پرو 14 اینچ اپل اپل m3 مشاهده قیمت خرید مک بوک پرو

 

با اینکه پاک کردن گرد و غبار از مک به آسانی تمیز کردن گرد و غبار سایر رایانه شخصی نیست، اما امکان پذیر است. در این مقاله، تمام اطلاعاتی که شما در این خصوص  باید بدانید، آورده شده است.

 

m3 مشاهده قیمت خرید مک بوک ایر

 

سه نشانه وجود مشکل گرد و غبار در سیستم

اگر سیستم شما دچار مشکل شده و شما در محیطی که دارای شوره، موی حیوانات خانگی، دوده و ... باشد، زندگی نمی کنید؛ قبل از اینکه عجله کنید و دستگاه اپل خود را برای یافتن مشکل احتمالی باز کنید که باعث لغو ضمانت نامه سیستم خود شوید، باید مطمئن شوید که احتمالاً مشکل تجمع گرد و غبار ندارید.

وجود گرد و غبار سه علامت اصلی دارد که زنگ خطر را برای شما به صدا در می آورد. آنها عبارتند از:

 

1. خاموش شدن غیر منتظره

زمانی که گرد و غبار روی اجزای داخلی مختلف جمع می شود، شروع به تأثیر بر گردش هوا می کند. اگر هوا نتواند گردش کند، گرما نمی تواند از دستگاه خارج شود و اگر گرما نتواند از آن خارج شود، دمای تعادل داخلی به طور مرتب بالا می رود و در نهایت بیش از حد گرم می شود.

در بدترین حالت، گرمای بیش از حد می تواند باعث آسیب دائمی به  CPU، GPU، هارد دیسک و غیره شود. با این حال، سیستم های مدرن در تشخیص گرمای بیش از حد و خاموش کردن سخت افزار شما قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود، خوب عمل می کنند. بنابراین اگر با خاموش شدن یا راه اندازی مجدد غیرمنتظره مواجه شدید، ممکن است مک شما بیش از حد داغ شده باشد .

 

2. عملکرد کند سیستم

یکی دیگر از ویژگی های قطعات کامپیوترهای مدرن، به ویژه CPU ها، توانایی کاهش عملکرد در هنگام گرم شدن بیش از حد است.  Throttling مانع از کار بیش از حد CPU می شود تا به نوبه خود گرمای کمتری تولید کند.

به نظر نمی رسد چیزی وجود داشته باشد که به اندازه یک CPU خفه شده و کند، خسته کننده باشد، زیرا همه چیز را در سیستم شما کاهش می دهد. اگر احساس می‌کنید که بارگذاری برنامه‌ها بیش از حد طول می‌کشد یا اگر سیستم کلی شما کند یا متزلزل شده، ممکن است به داغ شدن بیش از حد اشاره کند.

 

3. صدای اضافی فن

با قدیمی تر شدن مک شما، ممکن است متوجه شوید که صدای فن سیستم شما بلندتر و بلندتر شده و فن های مک شما همیشه با حداکثر سرعت می‌چرخند. احتمالا این مشکل به دلیل بهم ریختگی تنظیمات سیستم بوده و یا ممکن است ناشی از گرمای بیش از حد آن باشد.

اگر به نظر می رسد که مک شما هر لحظه در حال خاموش شدن است، وقت آن رسیده که یاد بگیرید چگونه فن iMac یا Macbook خود را تمیز کنید.

فن‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که وقتی دما گرم‌تر می‌شود سریع‌تر بچرخند، بنابراین اگر دائماً با حداکثر سرعت در حال چرخش هستند، گرمای اضافی می‌تواند مشکل ساز باشد. تمیز کردن گرد و غبار می تواند راهی آسان برای کاهش صدای فن باشد 

 

سه نکته اشاره شده بالا، احتمالا نشان دهنده گرد و غبار هستند، چرا که دمای بالا می تواند ناشی از مشکلات دیگری نیز باشد، بنابراین مطمئن شوید که مراحل و کانال های عیب یابی مناسب را برای تشخیص انجام داده اید. مک بوک ها بیشتر از آی مک ها در معرض گرد و غبار هستند.

اگر مطمئن هستید که سیستم شما دچار مشکل گرد و غبار است، پس به خواندن این مقاله ادامه دهید تا دریابید که چگونه آن را تمیز کنید.

 

مشاهده قیمت خرید مک استودیو اپل مشاهده قیمت خرید آی مک 27 اینچ اپل مشاهده قیمت خرید آی مک 24 اینچ اپل اپل m3 مشاهده قیمت خرید آی مک 

 

چگونه گرد و غبار را از مک بوک پاک کنیم

مک بوک ها برخلاف آی مک ها، همیشه باید در حین استفاده روی یک سطح قرار گیرند. به این ترتیب، منافذ آنها همیشه نزدیک به منابع احتمالی گرد و غبار قرار دارند. این مشکل برای کاربرانی که از لپ تاپ خود روی تخت، پتو، فرش و سایر سطوح نرم استفاده می کنند، بیشتر است.

ما تمیز کردن منظم را حداقل هر شش ماه یک بار برای محیط های کم گرد و غبار توصیه میکنیم و در محیط های پر گرد و غبار نیز تمیز کردن دائمی باید انجام شود.

 

توصیه‌های پیشگیرانه قبل از تعمیر و نگهداری مک بوک

قبل از پرداختن به تمیز کردن داخلی مک بوک، لازم به ذکر است که حفظ یک فرآیند نگهداری اساسی ثابت، می تواند تعداد دفعات نیاز به باز کردن مک بوک را به حداقل برساند.

این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • همیشه از یک سطح سخت استفاده کنید: استفاده از لپ‌تاپ در رختخواب یا روی زمین می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد، اما شما آن را در معرض گرد و غبار بیشتری قرار می‌دهید. تا حد ممکن از استند لپ تاپ استفاده کنید زیرا سطوح سخت برای گردش هوا نیز بهتر هستند.
  • خانه و سطوح خود را عاری از گرد و غبار نگه دارید: در حالیکه این نکته بسیار واضح  و روشن است، اما شگفت انگیز است که بسیاری از مردم از آن غفلت می کنند. هرچه گرد و غبار در خانه شما بیشتر باشد، گرد و غبار بیشتری به داخلی مک شما مکیده می شود. همچنین، از مک بوک خود در محیط های پر گرد و غبار استفاده نکنید.
  • سرعت فن را برای 15 تا 30 ثانیه افزایش دهید: با استفاده از برنامه ای مانند  Macs Fan Control می توانید به صورت دستی سرعت فن خود را تنظیم کنید. برخی از کاربران توصیه می‌کنند هر چند وقت یک‌بار آنها را با حداکثر سرعت اجرا کنید تا ذرات گرد و غبار قبل از جمع شدن در آن‌ها خارج شوند.

 

با وجود دستورالعمل‌های کلی بالا، در ادامه نحوه پاک کردن گرد و غبار مک بوک، شامل: مک بوک ایر یا مک بوک پرو به صورت دستی، آورده شده است.

 

m3 مشاهده قیمت خرید مک بوک پرو

 

تمیز کردن مک بوک به روش DIY (Do it yourself)

برای تمیز کردن کامل، بایستی مک‌بوک خود را باز کنید تا به تمام گوشه‌ها و سوراخ‌هایی که گرد و غبار در آن‌ها جمع می‌شود دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که باز کردن مک بوک می تواند خطرناک باشد، بنابراین این کار را با مسئولیت خود انجام دهید. اگر مشکلی پیش بیاید ما هیچ مسئولیتی نمی پذیریم.

همیشه مک بوک خود را قبل از باز کردن خاموش کنید، و به خاطر داشته باشید که گارانتی های دستگاه خود (از جملهAppleCare) را باطل خواهید کرد.

مدل مک‌بوک خود را پیدا کرده و دستورالعمل‌های مربوط به نحوه باز کردن کیس آن را مطالعه کنید و به طور خاص، به دنبال دستورالعمل های باز کردن درب پشتی مک بوک باشید.

برای تمیز کردن مک بوک پرو یا مک بوک ایر خود، از هوای فشرده استفاده کنید تا تکه های گرد و غبار را از هر شکاف بازی که پیدا می کنید دور کند. این کار احتمالا باعث کثیف شدن اطراف خواهد شد، بنابراین اگر می توانید لپ تاپ را بیرون ببرید. هرگز از جاروبرقی برای این کار استفاده نکنید.

 

مشاهده قیمت خرید مک مینی اپل مشاهده قیمت خرید مک بوک ایر 13 اینچ اپل مشاهده قیمت خرید مک بوک ایر 15 اینچ اپل اپل m3 مشاهده قیمت خرید مک بوک ایر  

 

چگونه گرد و غبار را از آی مک پاک کنیم

هشدار:

هیچ راه آسانی برای دسترسی به قطعات داخلی یی آی مک 2009 یا مک جدیدتر وجود ندارد، به این معنی که باید کل آن را باز کنید. این نه تنها می تواند باعث آسیب شود، بلکه هر گونه ضمانت نامه ای را که دارید لغو می کنید. باید این کار را با مسئولیت خود انجام دهید!

خوشبختانه،  آی مک ها به اندازه مک بوک ها گرد و غبار جمع نمی کنند، بنابراین نیازی به نگرانی نیست. در واقع، بسیاری از کاربران آی مک، هرگز گرد و غبار دستگاه خود را پاک نکرده اند، و هنوز همه چیز به خوبی کار می کند. البته ممکن است این موضوع در مورد آی مک شما صدق نکند!

 

توصیه‌های پیشگیرانه قبل از تعمیر و نگهداری آی مک

قطعا پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین با پایبندی به یک برنامه معمول تعمیر و نگهداری، می توانید در وهله اول از ورود گرد و غبار زیاد به داخل دستگاه خود جلوگیری کنید.

  • دریچه های گردش هوا را پاک کنید: دریچه هایی در لبه پایینی آی مک قرار داشته و یک دریچه بزرگتر در قسمت پشتی که پایه به آی مک می رسد، پیدا خواهید کرد. هرگز از جاروبرقی استفاده نکنید زیرا می تواند الکتریسیته ساکن تولید کند و وسایل الکترونیکی شما را خراب کند.
  • اگر فرش یا موکت دارید، مرتباً آنها را جاروبرقی بکشید: فرش و موکت ذرات ریز زیادی را جمع آوری و تولید می کنند که به هوا پرتاب شده و می توانند در هر جایی مثل میز شما فرود بیایند.
  •  یک بار در ماه دفتر و میز کار خود را گردگیری کنید: ممکن است به نظر برسد که گرد و غبار روی میز نشسته است و وارد دستگاه شما نمی شود در حالی که یک عطسه یا نسیم یا حتی یک مشتی که به میز کوبیده می شود، کافی است تا مقداری از آن را از جای خود بلند کرده و وارد دستگاه آی مک شما کند.

 

M3 مشاهده قیمت خرید آی مک

 

تمیز کردن آی مک به روش DIY (Do it yourself)

یک بار دیگر، به شما یادآوری می کنیم که باز کردن آی مک، یک روش پرخطر است که در صورت انجام نادرست، می تواند آسیب زیادی به بار آورد و در صورت بروز مشکل، ما هیچ مسئولیتی نمی‌پذیریم.

همیشه قبل از باز کردن آی مک، آن را خاموش کنید!

مدل مک‌بوک خود را پیدا کرده و دستورالعمل‌های مربوط به نحوه باز کردن کیس آن را مطالعه کنید و مطمئن شوید که چیزی را از قلم نیانداخته اید زیرا کوچکترین اشتباه ممکن است بسیار گران تمام شود.

از هوای فشرده برای بیرون ریختن گرد و غبار و تمیز کردن فن و دریچه های هوای آی مک خود استفاده کنید. باز هم تاکید می کنیم که از جارو برقی استفاده نکنید؛ زیرا الکتریسیته ساکن می تواند قطعات الکترونیکی را خراب کند. پس، فقط از هوای فشرده استفاده کنید!

برای مشاهده ویدیوی کامل همین مقاله به زبان اصلی میتوانید به سایت makeuseof سر بزنید.

 

تمیز کردن مک بوک و آی مک در مرکز خدمات اپل

اگر مطمئن هستید که باید فضا و قطعات داخلی آی مک شما به خوبی تمیز شود، اما انجام آن برای شما راحت نیست، آن را به یک مرکز ارائه دهنده خدمات اپل ببرید. حتی برخی از فروشگاه های اپل، ممکن است آن را به صورت رایگان تمیز کند. اما حتی اگر هزینه ای داشته باشد، ممکن است ارزشش را داشته باشد. با این کار، نه تنها خطر آسیب رساندن به دستگاه خود را از بین می برید، بلکه یک تمیز کردن ساده می تواند طول عمر دستگاه شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

مشاهده قیمت خرید قلم اپل نسل 2 مشاهده قیمت خرید موس بی سیم مدل مجیک موس 3 اپل مشکی مشاهده قیمت خرید مجیک کیبورد نامریک با تاچ آی دی اپل اورجینال اپل USB-C به Digital AV مشاهده قیمت خرید مبدل 

 

سخن پایانی

اگر واقعا نگران بهترین مراقبت از دستگاه مک خود هستید، مطمئن شوید که روی تمام آپشن‌های AppleCare مانند: خدمات رایگان، کمک به رفع انواع خاصی از نقص ها و مشکلات سرمایه گذاری کرده اید. هر چند که اگر در ایران هستید، برای استفاده از خدمات یاد شده باید به نزدیکترین شعبه خارج از کشور سفر کنید و دستگاه خود را نیز ببرید.

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

آموزش نحوه تمیز کردن صفحه کلید مک بوک

4 روش مطمئن برای تعویض باتری مک بوک

12 نکته مهم در تنظیمات مک جدید (بعد از راه اندازی اولیه)

10 راه برای اینکه مک بوک شما عمر بیشتری داشته باشد

21 نکته و ترفند که باید قبل از اینکه مک بوک اپل بخرید بررسی کنید+تصاویر راهنما

مقایسه انواع موس اپل (انواع Magic mouse اپل)

انواع ایرپاد اپل Airpods | مقایسه بین تمامی مدل‌ها

کاملترین راهنمای تنظیمات موس آیفون ( سفارشی سازی)+تصاویر راهنما

انواع قلم سرفیس مایکروسافت و ویژگی‌ هر کدام + قیمت

سرفیس چیست؟ | معرفی انواع سرفیس مایکروسافت + تصاویر

 

 

 

 

گردآوری و تنظیم: پارسان می

دیدگاه ها
شما هم می‌توانید در مورد این مقاله نظر دهید.
در نظر داشته باشید هدف نهایی از ثبت نظر ارائه‌ی اطلاعات مشخص و مفید برای راهنمایی سایر کاربران در فرآیند انتخاب و خرید یک محصول است.