shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡کابل AUX چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

در این متن کوتاه به تعریف کابل AUX، مشخصات ظاهری و فنی و کاربرهای آن خواهیم پرداخت.

⚡کابلAUXچیستوچهکاربردهاییدارد؟

کابل AUX چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟


 

واژه‌ی AUX مخفف شده‌ی عبارت Auxiliary به معنی کمکی می‌باشد. در سال‌های اخیر کابل AUX به عنوان یک تبدیل یا مبدل عمومی، طرفداران زیادی به خصوص در بین نسل جوان پیدا کرده است. کار اصلی این کابل، ارتباط صوتی و یا تصویری بین 2 سیستم می‌باشد. البته اغلب از این کابل برای خروجی صدا از گوشی یا تبلت استفاده می‌کنند. شاید شما هم دوست داشته باشید تا موزیکی را از گوشی و یا تبلت خود با صدای بلند گوش دهید در اینجا به یک کابل برای اتصال صوتی بین گوشی و اسپیکر نیاز دارید که همان کابل AUX است.

 

کابل AUX چیست؟

کابل AUX یک کابل یک به یک است، که در هر طرف آن یک خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار دارد. دو سر این کابل به شکل فیش می‌باشد که یک سر آن به گوشی یا تبلت و سر دیگر آن به اسپیکر، ضبط ماشین و یا هر دستگاهی که از آن پشتیبانی می‌کند، وصل می‌شود. دو سر فیش این کابل را یک سیم که معمولا طول آن حدود 1.5 متر است، بهم وصل کرده است.

 

 

 

 

کاربرد کابل AUX

از این کابل برای اتصال بین گوشی، تبلت، لپ تاپ، هدست، ضبط ماشین، اسپیکر و هر دستگاهی که از این کابل پشتیبانی کند، استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توانیم موسیقی مورد علاقه یا صدای دستگاه خود را از گوشی یا تبلت به اسپیکرها، باندها و ضبط ماشین منتقل و پخش کرده و از شنیدن موسیقی مورد علاقه خود با صدای بلندتر لذت بیشتری ببریم. 

 

What is an AUX cable and what are its uses?
 

کیفیت پخش صدا در کابل AUX

در دنیای دیجیتال 2 نوع صدا وجود دارد:

صدای مونو یا تک کاناله و صدای استریو یا چند کاناله

صدای مونو:

صدای مونو که به آن تک صوتی نیز می‌گویند، در آن تمام سیگنال‌ها با یکدیگر ترکیب شده و یک سیگنال واحد را تشکیل می‌دهند، این سیستم‌ها می‌توانند یک سیگنال صوتی را با بالاترین کیفیت، ضبط و پخش کنند اما با توجه به تک کاناله بودن این سیستم، صدای پخش شده کاملا مشابه صدای اصلی است. صدای مونو درکی از فضای سه بعدی و عمق صدا ندارد. به دلیل ارزان‌تر بودن قطعات سیستم‌های مونو و جمع آوری آسان‌تر و به صرفه‌تر، این سیستم‌ها در وسایل دارای یک اسپیکر، مانند تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صدای استریو:

این صدا تکنولوژی جدیدتری نسبت به صدای مونو است، سیستم‌های استریو دو کانال صوتی و جدا از هم دارند که کمک می‌کند درک بیشتری از محیط و صدای پخش شده داشته باشیم. در سیستم‌های استریو هر اسپیکر صدایی متفاوت را پخش می‌کند به طوری که این تفاوت برای شنونده به راحتی قابل درک است و متوجه آن می‌شود. دلیل وجود تفاوت بین صدای اسپیکرها، وجود کانال‌های صوتی مختلف در آن ها است. صدای استریو درک بیشتری از محیط و عمق صدا دارد که به خوبی این حس را به شنونده انتقال می‌دهد. 

اگر شما کابل AUX را ببُرید، می‌بینید که داخل آن 3 رشته سیم وجود دارد که یکی از آنها برای کانال راست و دیگری برای کانال چپ و سومی نیز رابط بین این دو کانال است، به همین دلیل است که کابل AUX می‌تواند صدا را با کیفیت، پخش استریو (دوکاناله) به گوش ما برساند.
 

 

 

 

سخن پایانی

امروزه کابل AUX به دلیل استفاده‌ی راحت و قیمت ارزان، در اکثر ماشین‌ها و خانه‌ها دیده می‌شود. همچنین تمامی گوشی‌های موجود در بازار، کابل AUX را پشتیبانی می‌کنند پس هر کاربری به آسانی می‌تواند این کابل را تهیه و از آن بهره ببرد. البته بد نیست بدانید که کاربران آیفون و مک و دستگاه هایی با پورتهای مشابه آنها، باید برای استفاده از کابل AUX، اقدام به خرید مبدل اپل نمایند که پورت لایتنینگ یا تاندربولت را به جک 3.5 میلیمتری متصل نماید.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

حسگر میکروفون چیست؟

آموزش تغییر تنظیمات زمان و منطقه مکانی در مک

سنسور ToF چیست 

روش های انتقال فایل و فولدر در مک

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی چیست؟

آموزش نحوه تغییر پس زمینه والپیپر دسکتاپ در مک او اس (macOS)

حسگر شتاب سنج چیست؟

مبدل تراول هاب (travel hub) مایکروسافت چیست؟

نحوه نصب واتساپ روی اپل واچ

نحوه عملکرد فناوری بلوتوث

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می