shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡spatial audio (صدای فضایی) چیست؟ + آموزش فعال سازی در آیفون و آیپد

spatial audio (صدای فضایی) چگونه کار می‌کند؟

⚡spatialaudio(صدایفضایی)چیست؟+ آموزشفعالسازیدرآیفونوآیپد

درباره spatial audio (صدای فضایی) اپل چه می‌دانید؟


 

با داشتن هندزفری‌های بلوتوثی نسل جدید آیفون موسوم به ایرپاد اپل (ایرپاد پرو، ایرپاد3، ایرپاد پرو2) می‌توانید تجربه دلنشینی با spatial audio، یا همان صدای سه بعدی کسب کنید. این صدا، فضایی همچون سینما را برای شما ایجاد می‌کند که با حالت عادی بسیار متفاوت است.

 

spatial audio چیست؟

اگر بخواهیم خیلی واضح صداها را طبقه بندی کنیم، با دو دسته مواجه می‌شویم. نوع اول صدای استریو یا همان 2 بعدی است که همه با آن آشنا هستند و صدا را فقط در دو کانال به صورت یکسان پخش می‌کند، مانند هندزفری‌های سیمی. نوع دیگر، صدای Spatial یا همان 3 بعدی می‌باشد، تعداد کانال‌های صدای سه بعدی بیشتر می‌باشد. از ویژگی‌های صدای 3 بعدی این است که با چرخاندن و تغییر جهت سر و گوش، جهت دریافت صدا نیز تغییر می‌کند.

کدام دستگاه‌ها از spatial audio پشتیبانی می‌کند؟

از آنجایی که این تکنولوژی جدید و به‌روز می‌باشد، گوشی‌ها و هندزفری‌های قدیمی توانایی پشتیبانی از آن را ندارد. برای تجربه‌ی این صدا، اولین مورد به‌روز بودن هندزفری می‌باشد که فقط نسل سوم ایرپاد از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. مورد بعدی، گوشی شما است که سیستم عامل آن حداقل باید به ios14 یا ipadOs14 به‌روز شده باشد. گوشی‌های آیفون 7 به بعد از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. 

اگر از آیپد استفاده می‌کنید، حداقل از آیپد‌های: ipad Pro 12.9 نسل سوم- ipad Pro 11 نسل سوم-  ipad Air نسل سوم-  ipad نسل ششم و ipad Mini نسل پنجم یا جدیدتر استفاده کنید.

نکته قابل توجه این است که، هر اپلیکیشن و ویدیویی با این نوع صدا سازگار نیست و از آن پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل شما باید ببینید که فیلم یا برنامه مورد نظرتان از صدای سه بعدی پشتیبانی می‌کند یا تنها قابلیت ارائه صدای دو بعدی و استریو را دارد.

 

روش فعالسازی صدای سه بعدی یا Spatial Audio در آیفون و آیپد

ابتدا هندزفری خود را از کیس خارج کنید و به گوشی‌تان متصل کنید (مطمئن شوید که هندزفری تان به‌روز است). در گوشی‌تان وارد بخش تنظیمات یا Setting شوید و گزینه بلوتوث یا Bluetooth را لمس کنید. داخل صفحه‌ی باز شده اسم هندزفری‌تان را مشاهده می‌کنید که به آن متصل می‌باشید، بعد از اتصال جلوی اسم هندزفری، حرف i آبی رنگی را مشاهده می‌کنید، روی آن ضربه بزنید.

 

What is spatial audio?

 

در صفحه‌ی باز شده به پایین بروید تا به گزینه Spatial Audio برسید، با لمس کردن دکمه‌ی رو به روی آن می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. برای تست کردن صدای سه بعدی می‌توانید وارد بخش See & Hear How it Works… شوید.

با وارد شدن به این بخش شما شاهد دو گزینه stereo audio و spatial audio می‌باشید. همانطور که در ابتدا به تفاوت بین این دو صدا پرداختیم، اگر گزینه استریو یا همان دو بعدی، برای شما فعال باشد، فقط صدا از دو کانال چپ و راست به صورت جداگانه پخش می‌شود. اگر روی spatial لمس کنید و آن را فعال کنید، صدا پردازش می‌شود و به صورت سه بعدی پخش می‌شود.

در این صفحه گزینه دیگری وجود دارد به نام Turn On for Supported Videos که با کلیک کردن می‌توانید آن را فعال کنید. این گزینه به این معنی می‌باشد که، قابلیت spatial audio برای فیلم‌هایی که از این نوع صدا پشتیبانی می‌کنند، فعال باشد. 

 

فعال و غیرفعال کردن سریع صدای سه بعدی در آیفون

اگر فعال کردن این قابلیت از تنظیمات، برای شما وقت گیر و حوصله سر بر می‌باشد، شرکت آیفون راه حلی برای آن در نظر گرفته است. شما با باز کردن کنترل سنتر Control Center (در آیفون‌های قدیمی مثل 7 برای باز کردن کنترل سنتر باید صفحه را از پایین به بالا بکشید اما برای گوشی‌های جدید‌تر برای باز کردن این صفحه، صفحه را از بالا به سمت پایین بکشید.)

انگشت خود را روی اسلایدر کنترل بلندی صدا نگه دارید، با باز شدن صفحه‌ی جدید، در پایین گزینه‌ی Spatial Audio را می‌بینید و با لمس کردن آن می‌توانید صدای سه بعدی را روشن و خاموش کنید.

 همچنین گزینه‌ای به نام Noise Control را مشاهده می‌کنید که می‌توانید با روشن کردن آن نویز صدا را حذف کنید.

با Spatial Audio یا همان صدای سه بعدی می‌توانید از فیلم یا برنامه‌های خود نهایت لذت را ببرید. این قابلیت به گونه‌ای می‌باشد که فکر می‌کنید، آن خواننده یا بازیگر درست کنار شما قرار گرفته زیرا با تغییر موقعیت سر خودتان، جهت شنیدن صدا نیز عوض می‌شود.

 

نحوه فعال سازی صدای فضایی در آیفون و آیپد

 

سخن پایانی

قطعاً شنیدن موزیک و یا دیدن فیلم با صدای 3 بعدی، هیجان انگیز و لذت بخش‌تر خواهد بود. شرکت‌های مطرح با استفاده از این تکنولوژی‌ها تمام تلاش خود را برای جلب نظر کاربران می‌کنند. استفاده از این ویژگی‌ها می‌تواند در انتخاب کاربران تأثیرگذار باشد. همانطور که گفتیم، یکی از بهترین تکنولوژی های تولید صدای سه بعدی، توسط اپل ساخته شد که نام آن را Spatial Aodio گذاشت و در برخی از نسخه های ایرپاد اپل استفاده کرد.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

انواع ایرپاد اپل Airpods | مقایسه بین تمامی مدل‌ها

ایرپاد،کوچکترین عضو خانواده اپل در سال 2020

EQ تطبیقی یا Adaptive EQ در ایرپاد اپل چیست؟

نحوه پیدا کردن ایرپاد گمشده، با کمک برنامه Find My

ایرپاد چیست و چه کاربردی دارد؟

تجربه شنیداری متفاوت، با محصولات اپل

اکوسیستم اپل چیست و چرا به وجود آمد؟

3 ترفند قلم اپل نسل یک 1 و نسل دو 2

چالش حذف درگاه های اتصال مک بوک در سال 2020

مروری بر تاریخچه شرکت اپل

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می