shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡تفاوت مک بوک با لپ تاپ

در این مقاله شما را با تفاوت هایی که بین مک بوک اپل و لپ تاپ سایر برندها وجود دارد، آشنا خواهیم کرد.

⚡تفاوتمکبوکبالپتاپ

آشنایی با تفاوت‌های مک بوک با لپ تاپ


 

اگر شما به دلیل شغلتان و یا نوع استفاده‌ شخصی، قصد خرید یک کامپیوتر همراه و قابل حمل را داشته باشید، دانستن تفاوت بین مک بوک و لپ تاپ شاید بتواند در این تصمیم گیری کمک زیادی به شما بکند؛ بخصوص که امروزه داشتن سیستم همراه، در زمان جابجایی و در مکان‌های مختلف، برای بسیاری از افراد به شکل یک امر عادی درآمده است. 

لپ تاپ‌ها به همین منظور به بازار ارائه شده‌اند تا کاربران بتوانند آنها را با خود حمل کنند. لپ تاپ‌ ها توسط شرکت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده‌اند که در این میان شرکت اپل، مانند همیشه منحصر به فرد عمل کرده و حتی در نام گذاری لپ تاپ های خود، دست به نوآوری زده است، این شرکت همیشه خاص بودن و متفاوت بودن را در دستور کار خود دارد.

به زبان ساده می‌توان گفت: مک بوک همان دستگاه موسوم به لپ تاپ است که توسط شرکت اپل تولید شده و این شرکت با ایجاد برخی تغییرات، آن را منحصراً به نام خود ثبت کرده است. البته این تغییر، تنها در نام این کالا خلاصه نمی‌شود، بلکه در ظاهر لپ تاپ اپل، برنامه‌ی سیستم عامل، و حتی نوع تعمیر آنها تفاوت وجود دارد. 
 

    

تفاوت سیستم عامل مک بوک با لپ تاپ

همانطور که می‌دانیم تقریباً تمام سیستم‌های کامپیوتری به جز اپل از سیستم‌ عامل ویندوز استفاده می‌کنند، اما شرکت اپل برای مک بوک خود، که همان لپ تاپ‌های اپل هستند، از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کند. حال دانستن اینکه کدام سیستم عامل از قابلیت‌های بهتری برخوردار است، بستگی به نوع استفاده و کارکرد شما از سیستم کامپیوتری همراه دارد، که ما در این مقاله به این موضوع نمی‌پردازیم.

به طور کل، سیستم عامل ویندوز از نظر کارکرد، توسط کاربران انعطاف بیشتری دارد و اصولاً سخت افزارهای جدید توسط ویندوز بهتر پشتیبانی می‌شوند، همچنین نرم افزارهای مورد نیازِ روز دنیا، بیشتر مخصوص ویندوز به بازار ارائه می‌شود، بازی‌های کامپیوتری که امروزه بین جوانان بسیار پرطرفدار است نیز بیشتر توسط ویندوز پشتیبانی می‌شود، همچنین ویندوز پشتیبانی و ساپورت بهتری از موزیک پروداکشن (کلیت یک موزیک) دارد؛ در نتیجه طرفداران سیستم عامل ویندوز با توجه به گستردگی استفاده توسط کاربران، نسبت به مک بوک بیشتر هستند.

 

 

 

 

تا اینجا شاید فکر کنید که ویندوز نسبت به مک بهتر است اما اینطور نیست و از بسیاری جهات سیستم عامل مک به ویندوز برتری دارد. مثلاً از نظر ویروسی شدن و آسیب های احتمالی، مک بوک‌ها نسبت به ویندوز به مراقبت کمتری نیاز دارند و ویروس‌ها به راحتی نمی‌توانند به دلیل وجود سیستم امنیتی خوب در مک بوک‌ها، وارد آنها شوند. خیلی از کاربران هم رابط کاربری سیستم عامل مک را بسیار روان تر و آسان تر از ویندوز میدانند و طرفدار پروپاقرص کار با مک بوک هستند.

 

The difference between a MacBook and a laptop

 

سایر تفاوت های مک بوک با لپ تاپ

  • - اینکه تمامی محصولات اپل مانند گوشی، ایرپاد، اپل واچ (ساعت‌های اپل)، آی مک، آی پد و... به راحتی و بدون نیاز به هیچ برنامه‌ای به مک بوک وصل می‌شوند، نیز از فواید دیگر مک بوک‌ها می‌باشد. همچنین کاربران می‌توانند کلیه‌ی خدمات مورد نیاز گوشی‌های خود از جمله نصب برنامه، به روزرسانی برنامه‌ها، به روزرسانی ios و بک آپ گیری و... را تنها با در دست داشتن اپل آیدی و اتصال گوشی خود به مک بوک، انجام دهند.
  • - تمامی سیستم عامل‌ها یا بر پایه‌ی Dos عمل می‌کنند یا یونیکس. یونیکس یکی از قدرتمند‌ترین سیستم‌ عامل‌های مبنا می‌باشد که مک بوک‌ها از آن استفاده می‌کنند و این تفاوت از نظر کاربران اهمیت زیادی دارد، چرا که به دلیل ساختار نرم افزاری بهتر، قدرت پردازش و کیفیت گرافیکی مک بوک را بسیار بالا می‌برد.
  • - در مک بوک، کاربران می‌توانند به کمک اسپات لایت (تابش نور نقطه‌ای)، بهتر به جستجوی برنامه‌ی مورد نظر خود بپردازند، به این صورت که وقتی در مک بوک خود به دنبال ایمیل و یا برنامه و سند خاصی می‌گردید، لازم نیست که تمام پوشه‌ها را برای پیداکردن آن باز کنید، بلکه فقط کافی است که با کمک اسپات لایت، اسم برنامه، ایمیل و یا سند مورد نظر خود را تایپ کرده و دکمه‌ی جستجو را بزنید، به این ترتیب، برنامه مورد نظر، با سرعت برای شما باز می‌شود. 
  • - از دیگر کاربردهای اسپات لایت تبدیل یا چنج کردن قیمت ارزها می‌باشد و شما می‌توانید بدون جستجو در سایت‌ها توسط اسپات لایت این کار را به راحتی انجام دهید، این مزیت برای کاربرانی که با ارز دیجیتال و فارکس کار می‌کنند، بسیار جذاب می‌باشد، که این نیز یکی از مزیت‌های مک بوک نسبت به لپ تاپ به حساب می آید.
  • - اگر شما جزء کاربرانی باشید که دوست دارید روی حافظه‌ی کامپیوتر خود اطلاعات زیادی را ذخیره کنید قطعا مک بوک گزینه‌ی خوبی برای شما نخواهد بود، زیرا مک بوک قابلیت ارتقاء حافظه را ندارد ولی لپ تاپ‌های دیگر این قابلیت را دارا هستند.

 

The difference between a MacBook and a laptop تفاوت مک بوک با لپ تاپ

 

  • - یکی دیگر از تفاوت‌های لپ تاپ و مک بوک این است که برای اتصال هر وسیله‌ی جانبی دیگری به مک بوک (بغیر از اپل) باید از کابل تاندربولت استفاده کنید، با توجه به اینکه بیشتر دستگاه‌ها اعم از گوشی‌ها، تلفن‌ها، تبلت‌ها از کابل USB-C پشتیبانی می‌کنند، برای اتصال آنها به مک بوک باید از یک تبدیل تاندربولت استفاده کرد که البته در ایران، این مبدل‌های اپل از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند و شاید دلیل انتخاب بعضی از کاربران لپ تاپ‌های ویندوزی، همین موضوع باشد، البته لازم به ذکر است که کیفیت بالای مک بوک موضوعی نیست که به راحتی بتوان از آن چشم پوشی کرد.
  • - زیبایی فریبنده و چشم نواز مک بوک بر هیچ کس پوشیده نیست، زیبایی منحصر به فرد بدنه‌ی مک بوک که از جنس آلمینیومی مرغوب ساخته شده و در عین حال نازکی و سبکی آن و همچنین نور زیبایی که در زیر صفحه‌ی کیبورد آن تعبیه شده، همگی از مزایای مهم مک بوک می‌باشند که تا به امروز مشتری‌های زیادی را به سمت خود جذب کرده است. 
  • - یکی دیگر از تفاوت‌های مک بوک و لپ تاپ، استفاده بهینه از برنامه‌ی آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت به نام مایکروسافت آفیس به بازار ارائه شده است، مایکروسافت آفیس شامل برنامه‌های ورد، اکسل، پاور پوینت و اکسس می‌باشد که در لپتاپ‌های ویندوزی بهتر پشتیبانی می‌شوند و کارایی بالاتری دارند؛ در کل لپ تاپ‌ها برای کاربرانی که در این زمینه‌ها از سیستم خود استفاده می‌کنند، گزینه‌ی بهتری می‌باشد.
  • - اگر بنا به هر دلیلی صفحه‌ی کیبورد این دو سیستم آسیب ببیند، تعمیر یا تعویض صفحه کلید لپ‌تاپ‌ها با سرعت‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، در صورتی که تعویض و یا تعمیر صفحه کلید مک بوک در تمام تعمیرگاه‌های کامپیوتری انجام نمی‌شود و اگر هم انجام شود زمان بر می‌باشد. پس اگر کار شما با لپ تاپ و یا مک بوک به گونه‌ای است که از صفحه کیبورد زیاد از حد استفاده می‌کنید باید هنگام خرید این موضوع را نیز در نظر بگیرید. البته کیبورد مک بوک، با این سادگی خراب نمی‌شود.
  • - از دیگر تفاوت‌های مک بوک و لپ تاپ، قابلیت ارتقاء سخت افزاری آنها می‌باشد که در لپ‌تاپ ها این قابلیت وجود دارد و کاربر می‌تواند به راحتی سخت افزار مورد نظر خود را خریداری کرده و به راحتی نصب و راه اندازی کند، اما در مک بوک‌ها این قابلیت وجود ندارد، هرچند که از نظر سخت افزاری بسیار قدرتمند می‌باشند، اما اگر خواهان ارتقاء سیستم در آینده باشید لپ تاپ‌ها گزینه‌ی بهتری می‌باشد.

 

 

 

 

  • - یکی دیگر از مزایایی که مک بوک را نسبت به سیستم‌های لپ تاپ متمایز می‌کند، بالا بودن سیستم امنیتی آن می‌باشد، به گونه‌ای که مک بوک‌ها در برابر ورود ویروس و بد افزارها بسیار ایمن هستند و این موضوع در مورد سیستم‌های لپ تاپ ضعیف‌تر است و به راحتی ویروس به آنها وارد شده و به سیستم آسیب می‌رساند. کاربران لپ تاپ، همیشه باید برای امنیت سیستم خود تدابیری را از جمله نصب آنتی ویروس‌ها بی‌اندیشند.
  • - علاوه بر تمام این موارد، نمی‌توان برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ویژه و منحصر به فردی که اپل در مک بوک‌های خود برای راحتی بیشتر، در اختیار کاربران گذاشته را نادیده گرفت که این نیز خود از مزایای مک بوک به شمار می‌رود.

 

The difference between a MacBook and a laptop تفاوت مک بوک با لپ تاپ

 

سخن پایانی

هر چند که مک بوک‌ها در کل از قابلیت بهتری برخوردار هستند، اما سیستم عامل آن (مکینتاش) محدودیت‌هایی را نسبت به ویندوز برای کاربران ایجاد می‌کند که این موضوع را در هنگام خرید با توجه به نوع کاربری خود از سیستم، باید مدنظر قرار داد. به طور کل، هدف اپل از تولید مک بوک، داشتن انحصار در لپ تاپ‌های جدید خود بوده است که با توجه به قابلیت و کیفیت بالای آن، با وجود ایراداتی که در بالا به آنها پرداخته شد، مکبوک‌ها (مک بوک پرو و مک بوک ایر) در سراسر دنیا طرفداران منحصر به فرد خود را دارند.

 

    

 

 

 

مقالات مرتبط:

مک بوک چیست؟

چگونه مشخصات مک بوک را بفهمیم؟

آموزش نحوه حذف فایل ها در مک بوک

نحوه بررسی اصل یا تقلبی بودن مک بوک پرو

4 روش برای اسکرول کردن در مک بوک

راهنمای خرید مک بوک پرو در سال 2021

بهترین موس برای مک بوک (1402 - 2023)

معرفی بهترین برنامه ‌های کاربردی مک - قسمت دوم

معرفی مک بوک ایر M2 2022

راهنمای پیدا کردن مک بوک گم شده یا سرقت شده با Find My

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می