shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡نحوه عملکرد فناوری بلوتوث

در این مقاله برایتان خواهیم گفت که بلوتوث چیست، از کجا آمده و چونه عمل می‌کند؟

⚡نحوهعملکردفناوریبلوتوث

فناوری بلوتوث چگونه عمل می‌کند؟


 

با فراگیر شدن استفاده از لوازمی مانند مک بوک پرو و آیفون اپل، همه ما در مورد بلوتوث شنیده‌ایم. در واقع، اکثر ما اغلب بدون اینکه متوجه باشیم از آن استفاده می‌کنیم و به احتمال زیاد شما نیز هر روز از بلوتوث استفاده می‌کنید ... اما واقعاً نمی‌دانید چگونه کار می‌کند. اگر از 10 نفر در خیابان در مورد بلوتوث و نحوه عملکرد آن بپرسید؛ احتمالاً 10 پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد. به همین دلیل است که در این مقاله مستقیماً به سراغ منابع معتبر رفتیم، یعنی کارشناسانی که هر روز با بلوتوث کار می‌کنند و می‌توانند به افراد تازه کار کمک کنند تا یک بار برای همیشه این فناوری را درک کنند.

در این مقاله به چگونگی و نحوه عملکرد بلوتوث می‌پردازیم.

 

 

 

 

بلوتوث چیست؟

Micha Benoliel، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Nodle، ارائه دهنده امنیت و اتصال اینترنت اشیاء می‌گوید: "بلوتوث یک فناوری بی سیم است که به کاربران امکان می‌دهد دو یا چند دستگاه بی‌سیم مانند تلفن هوشمند و بلندگوی بی‌سیم را برای پخش موسیقی جفت کنند." هر دستگاه دارای بلوتوث به دستگاه‌های متصل اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، به شما این امکان را می‌دهد که گوشی خود را به ضبط پخش کننده خودرو وصل کنید و همچنین می‌توانید به لپ تاپ متصل شوید و با موس بی‌سیم خود کار کنید.

البته این تمام کاری نیست که بلوتوث انجام می‌دهد. Benoliel می‌گوید: «بیرون از خانه، بلوتوث معمولاً برای تعیین مکان دستگاه‌های کوچک مانند ردیاب‌های متصل به جاکلیدی یا یقه حیوانات خانگی استفاده می‌شود. در استفاده صنعتی، بلوتوث می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا پالت‌های حمل و نقل را پیدا کنند یا شهرهای هوشمند داده‌های حسگر را جمع‌آوری کنند.» بنابراین به نظر می‌رسد برای افرادی که دائماً چیزهایی را از دست می دهند، بلوتوث گزینه‌ای است که می‌توانند به آن تکیه کنند.

How Bluetooth technology works

بلوتوث چه چیزی نیست؟

ممکن است تصور کنید که تمام راه‌هایی که دستگاه شما می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند مربوط به بلوتوث است. Benoliel توضیح می‌دهد: «AirDropping یا AirPlay اغلب با بلوتوث اشتباه گرفته می‌شوند، زیرا آنها توانایی اتصال دستگاه‌ها را دارند، اما AirDrop و AirPlay منحصر به دستگاه‌های اپل هستند و به اتصال Wi-Fi بستگی دارند، در حالی که Wi-Fi برای اتصال دستگاه‌های بلوتوث ضروری نیست».

 

پس بلوتوث چگونه کار می‌کند؟

Kenny Trinh، سردبیر مجله فناوری نت بوک نیوز، توضیح می‌دهد: «شبکه بلوتوث، داده‌ها را از طریق امواج رادیویی کم مصرف، منتقل می‌کند. سیستم‌های بلوتوث یک شبکه بی سیم به نام شبکه شخصی (PAN) یا piconet ایجاد می‌کنند. هنگامی که یک piconet ایجاد شد، دستگاه‌های بلوتوث می‌توانند به شبکه بپیوندند، جفت شوند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

 

 

 

 

علت نامگذاری بلوتوث چیست؟

به گفته مارکوس پرندرگاست، رئیس امنیت سایبری در بلگراویا، ایده این نام در سال 1997 توسط جیم کارداچ از اینتل ارائه شد که سیستمی را توسعه داد که به تلفن‌های همراه اجازه می‌داد با رایانه‌ها ارتباط برقرار کنند. پرندرگاست توضیح می‌دهد: «در زمان پیشنهاد، او در حال خواندن رمانی تاریخی از فرانس جی بنگتسون با موضوع کشتی‌های دراز درباره وایکینگ‌ها و شاه هارالد بلوتوث بود.

 

مزایای بلوتوث برای کاربران چیست؟

Benoliel می‌گوید: «زمانی که اتصال بلوتوث بین دو دستگاه فعال می‌شود، اتصال معمولاً بسیار پایدار و قابل اعتماد است و به کاربران امکان می‌دهد دستگاه‌ها را به صورت بی‌سیم متصل کنند. او می‌افزاید: «در گذشته از سیم یا کابل برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌شد.» بلوتوث، اساساً این موانع را حذف می‌کند و به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد در محدوده طولانی‌تر با یا بدون اتصال Wi-Fi متصل شوند.

 

نحوه عملکرد فناوری بلوتوث

 

کاربران چگونه می‌توانند از این فناوری استفاده کنند؟

احتمالا این بحث‌های فنی کمی گیج کننده باشد و شما نمی‌دانید چگونه از بلوتوث استفاده کنید. Trinh می‌‌گوید: استفاده از بلوتوث آسان است. کافی است بلوتوث را در دستگاه خود و دستگاهی که می‌خواهید با آن جفت کنید، روشن کنید تا دستگاه‌ها شناسایی شوند. پس از آن، می‌توانید دستگاه خود را با دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید، مانند تلفن هوشمند دیگر یا هدفون بی‌سیم، جفت کنید. سپس می‌توانید فایل‌ها را انتقال دهید یا از طریق بلوتوث به موسیقی گوش دهید.

 

How Bluetooth technology works نحوه عملکرد فناوری بلوتوث

 

آیا مشکلات امنیتی در بلوتوث وجود دارد؟

در عصر امروز، همیشه باید نگران امنیت باشید. Benoliel (از Nodle) می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند معمولاً فهرستی از دستگاه‌هایی را که به آن‌ها متصل هستید در تنظیمات بلوتوث خود نشان می‌دهند و یکی از مشکلات امنیتی اتصال به دستگاه‌های ناشناس در محدوده بلوتوث است. از آنجایی که بلوتوث می‌تواند با دستگاه‌ها در محدوده طولانی‌تر ارتباط برقرار کند، می‌توان با دستگاه‌هایی که در نزدیکی هستند مانند بلندگوی همسایه ارتباط برقرار کرد.»

چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد؟ Benoliel توضیح می‌دهد: «دستگاه‌های بلوتوث با اشتراک‌گذاری پروفایل‌ها کار می‌کنند، و این پروفایل‌ها مشخص می‌کنند که چه نوع اطلاعاتی می‌تواند به اشتراک گذاشته یا به آن دسترسی داشته باشد.

بلوتوث همچنین می‌تواند داده‌ها را بین دستگاه‌ها به اشتراک بگذارد، و این دستگاه‌ها معمولاً اجازه یا دسترسی به اطلاعات دستگاه تلفن همراه شما، مانند عکس‌ها، دفترچه‌های آدرس یا مکان را درخواست می‌کنند. در صورت اتصال به یک دستگاه قابل اعتماد، بلوتوث نسبتاً ایمن است، اما کاربران باید در نظر بگیرند که آیا می‌خواهند داده‌ها را با دستگاه‌هایی که مالک آن نیستند یا به طور مرتب استفاده می‌کنند، مانند استریو ماشین کرایه‌ای یا بلندگوی قابل حمل دوستان به اشتراک بگذارند یا نگذارند.

همچنین، اگر این برنامه‌ها روی گوشی شما هستند، ممکن است شخصی از شما جاسوسی کند، بنابراین اگر نگران امنیت هستید، مراقب باشید.

 

 

 

 

رد کردن یک باور غلط رایج در مورد بلوتوث

وقتی صحبت از بلوتوث به میان می‌آید، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است کاربر معمولی، آن‌ها را به طور صحیح درک نکند. به عنوان مثال، Benoliel می‌گوید: هنوز برخی از کاربران گوشی‌های هوشمند معتقدند که روشن کردن بلوتوث می‌تواند باتری گوشی شما را تخلیه کند، اما اینطور نیست. او می‌گوید: «برای تخلیه باتری باید از رابط بلوتوث استفاده شود و با ارتقای استاندارد بلوتوث اخیر، اکثر دستگاه‌ها از بلوتوث کم انرژی استفاده می‌کنند که برای صرفه جویی در مصرف برق طراحی شده است. در واقع، بلوتوث نسبت به سایر دستگاه‌های ارتباطی انرژی کمتری مصرف می‌کند. Benoliel اضافه می‌کند: « قرار است بلوتوث 33 برابر کمتر از Wi-Fi انرژی مصرف کند.»

 

جمع بندی پایانی

امروزه تقریبا همه دستگاه های کامپیوتری، گوشیهای هوشمند و لوازم جانبی آنها از طریق بلوتوث به یکدیگر متصل میشوند. در این میان بلوتوث مربوط به دستگاه های اپل را مستثنی کرد، زیرا با اینکه دارای این تکنولوژی هستند اما فناوری بلوتوث آنها فقط برای اتصال به سایر لوازم به کار میرود و نمیتوان از این راه، فایلها از یک دستگاه به دستگاهی که ساخت اپل باشد انتقال داد. مثلا مک بوک پرو یا آیفون و... همگی دارای بلوتوث هستند اما فقط برای اتصال لوازمی مانند ایرپاد یا مجیک موس، به کار می‌آیند.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

همه چیز درباره مجیک موس اپل

بررسی مجیک موس 3 اپل و مهمترین نکات آن

ایرپاد چیست و چه کاربردی دارد؟

نواع ایرپاد اپل Airpods | مقایسه بین تمامی مدل‌ها

چه چیزی خانواده آیفون 13 را تبدیل به محبوب‌ترین گوشی کرده است؟

همه چیز درباره آیفون های سری 12

تفاوت مک بوک با لپ تاپ

معرفی مک بوک ایر M2 2022

نحوه بررسی اصل یا تقلبی بودن مک بوک پرو

مقایسه LibreOffice و Microsoft Office

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه محصولات اپل، پارسان می