shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡مک استودیو چیست؟

شاید شما هم از خود پرسیده باشید: مک استودیو چیست و چه مشخصاتی دارد؟ برای رسید به پاسخ سوالاتی از این دست، مقاله حاضر را مطالعه کنید.

⚡مکاستودیوچیست؟

آشنایی با مک استودیو و مشخصات فنی آن


 

یکی از جدید‌ترین محصولات مک اپل که در سال 2022 و برای اولین بار به دنیای دیجیتال معرفی شد، مک استودیو نام دارد که ترکیبی از دو محصول محبوب این شرکت، یعنی مک مینی و مک پرو می‌باشد. در حقیقت Mac Studio ورژن بزرگ شده‌ مک مینی است. با توجه به وجود کلمه‌ استودیو در نام این محصول، تا حدودی می‌توانیم کار آن را حدس بزنیم؛ مک استودیو مخصوص کسانی است که به صورت حرفه‌ای به تدوین ویدیو‌ها و کارهای مشابه می‌پردازند.

در این مقاله شما را با مک استودیو اپل آشنا کرده و برخی از نکات مهم در مشخصات آن را برایتان بازگو خواهیم کرد.

در ادامه همراه ما باشید.

 

   

 

معرفی اجمالی مک استودیو اپل

اپل در مک استودیو از قدرتمندترین مدل تراشه‌های خود (در سری اپل سیلیکون) استفاده کرده است و ادعا می‌کند که مک استودیو از این قابلیت برخوردار است که در هر فضایی، یک استودیو حرفه‌ای برای شما فراهم کند و از سوی دیگر برای ایجاد شرایط بهتر برای کاربر، از پورت‌ها و اتصالات متنوع و فراوانی برخوردار بوده و قابلیت‌های جدیدی را با عملکردی عالی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

شرکت اپل تا لحظه نگارش این مقاله (سال 2023)، دو مدل مک استودیو را به بازار عرضه کرده است که اولی در سال 2022 و دومی در سال 2023 رخ داده است.

در مک استودیو 2022، دو مدل تراشه M1 Max و M1 Ultra و در مک استودیو 2023 نیز تراشه‌های M2 Ultra و M2 Max را به کار برده است. ترکیب این تراشه‌ها به گونه‌ای است که شاید بسیاری از کاربران، هیچگاه نتوانند از تمام قدرت موجود در دل آن‌ها استفاده کنند و فقط افراد حرفه‌ای به این سطح از قدرت و عملکرد نیاز خواهند داشت.

 

 

 

 

 

مک استودیو 2022 و 2023

طراحی مک استودیو به چه صورت است؟

دو نسل اول مک استودیو، از لحاظ طراحی تفاوتی با هم ندارند. مک استودیو ساختاری مکعبی شکل به اندازه 7/7 اینچ و ارتفاع 7/3 اینچی دارد. بدنه‌ی آن تماماً از جنس آلومینیوم می‌باشد. به دلیل برخورداری از فرمت و شکل و ابعاد مناسب، کاربر می‌تواند مک استودیو را به خوبی زیر اکثر نمایشگرهای موجود قرار دهد. همچنین اپل مدعی شده است که مک استودیو به صورت بی صدا طراحی شده است و این محصول، معماری حرارتی فوق العاده‌ای دارد که آن را از بقیه‌ی محصولات اپل متفاوت می‌سازد.

سیستم خنک کننده در مک استودیو، مجهز به دو فن می‌باشد و این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که هوای خنک محیط را از روزنه‌های زیر دستگاه به سمت داخل کشیده شده و به سمت قطعات هدایت می‌کند، همچنین هوای گرم داخل دستگاه و قطعات از طریق روزنه‌های پشت دستگاه به سمت بیرون منتقل شود. 

مک استودیو، در مدل‌هایی که تراشه M1 Max دارند، 4 درگاه تاندربولت (در پشت) با 2 درگاه USB-C (در جلو) دارد اما در مدل‌هایی با تراشه M1 Ultra شاهد حضور 6 درگاه تاندربولت (در پشت و جلو) هستیم. همچنین دو درگاه USB-A، یک جک 3.5 میلی متری هدفون که از هدفون‌های امپدانس بالا پشتیبانی می‌کند، یک درگاه HDMI و یک درگاه Ehernet وجود دارد. در بخش جلویی مک یک اسلات کارت SDXC در کنار درگاه‌های USB-C (یا تاندربولت) وجود دارد.

طراحی ظاهری، و نوع و تعداد پورت‌ها در هر دو نسل مک استودیو 2022 و 2023، یکسان است.

 

What is Mac Studio?

 

توضیحات تکمیلی:

- پورت تاندربولت (thundrebult) قابلیت انتقال فایل‌های حجیم شما، با سرعت بسیار بالا در بین دستگاه‌ها را دارد.

- امپدانس یعنی انتقال جریان الکتریکی توسط آمپلی فایر؛ به هدفون‌های با ولتاژهای ۲۵ ولت، ۷۰ ولت و ۱۰۰ ولت، آمپدانس هدفون بالا گفته می‌شود.  این هدفون‌ها برای کارهای استودیویی طراحی شده‌اند، که معمولاً به ولتاژ بیشتری نیاز دارد تا بتواند به صورت دقیق شنیده شوند. 

- مک استودیو 2022، به کمک 4 درگاه تاندربولت موجود در پشت دستگاه از حداکثر 4 نمایشگر 4K شصت هرتز، و توسط درگاه HDMI نیز از یک صفحه نمایش 4K پشتیبانی می‌کند. در مک استودیو 2023، امکان اتصال 8 نمایشگر 4K یا 6 نمایشگر 6K و یا 3 نمایشگر 8K وجود دارد.

- مک استودیو در اصل، با هدف اتصال به نمایشگرهای 27 اینچی 5K اپل طراحی شده است، که دارای یک میکروفون، بلندگوهایی با کیفیت بالا و دوربین داخلی 12 مگاپیکسلی می‌باشد.

 

 

 


سخت افزار مک استودیو چیست؟

در مک استودیو 2022 و در نسخه‌های مختلف، CPU حداکثر تا 20 هسته، GPU حداکثر تا 64 هست و میزان رم نیز حداکثر تا 128 گیگابایت بوده ولی در مک استودیو 2023 این مقادیر به ترتیب تا 24 هسته، تا 76 هسته و تا 192 گیگابایت در نسخه‌های مختلف، در دسترس است.

در مک استودیو 2022، مدل M1 Ultra در نسخه استاندارد، دارای 1 ترابایت حافظه SSD و پردازنده‌ی مدل M1 Max نیز در مدل پایه، دارای 512 گیگابایت SSD می‌باشد. اما در نسخه‌های سفارشی مک استودیو 2022، هر دو پردازنده، از حداکثر 8 ترابایت حافظه ذخیره سازی SSD با سرعت 4/7 گیگابایت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کنند.

از جهت مقدار حافظه داخلی، تفاوتی بین مک استودیو 2022 و 2023 وجود ندارد.

مک استودیو 2022 اپل در بسیاری از نتایج Geekbench 5 امتیاز چند هسته‌ای 23500 تا 24000 را به دست آورده، این درحالی است که مک پرو با پردازنده‌ی 28 هسته‌ای اینتل، امتیاز چند هسته‌ای 19956 را در این آزمایشات کسب کرده است.

مشخصات سخت افزاری مک استودیو در سال 2023 ارتقاء یافته است. بنابراین، نتایج تست‌های بنچمارک در مک استودیو 2023 حتی نسبت به مدل 2022 نیز بهبود داشته و شاهد شرایط بسیار بهتری هستیم.

 

مک استودیو چیست؟

 

تراشه M1 Ultra در مک استودیو چه ویژگی‌هایی دارد؟

با اینکه نمیخواهیم در این مقاله به جزئیات بسیار ریز سخت افزاری مک استودیو بپردازیم اما به عنوان نمونه، به بخشی از قدرت تراشه به کار رفته در مک استودیو 2022 اشاره میکنیم تا با قدرت واقعی این غول تکنولوژی بیشتر آشنا شوید.

تراشه‌ی M1 Ultra در حقیقت ترکیب شده‌ی دو تراشه‌ی سری M1 Max می‌باشد که در یک تراشه تلفیق شده‌اند که اپل، این فرآیند را با استفاده از تکنولوژی UltraFusion ایجاد کرده است.

 

   

 

برخی از ویژگی‌های پردازنده‌ی M1 Ultra در مقایسه با سایر دستگاه‌های مک، عبارت است از:

- CPU آن از آی مک 27 اینچی که پردازنده‌ای 10 هسته‌ای Core i9-10910 دارد، 8/3 برابر سریع‌تر عمل می‌کند. 

- CPU آن از مک بوک پرو با پردازنده‌ی 16 هسته‌ای Xeon W-3245 اینتل، 90 درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

- GPU آن از آی مک 27 اینچی با گرافیک Radeon Pro 5700XT، 5/4 برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

- GPU آن از قدرتمندترین مک بوک پرو با گرافیک Radeon Pro W6900X، 80 درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

- قابلیت پخش 18 استریم (پخش آنلاین موزیک یا ویدئو بدون نیاز به دانلود و بدون معطلی) به صورت هم زمان، با کیفیت پخش 8K ProRes 422 را دارد.

 

What is Mac Studio? مک استودیو چیست؟

 

برای آشنایی بیشتر با تراشه های اپل سیلیکون، می‌توانید به مقالات مرتبط در وبلاگ پارسان می، مراجعه کنید و اگر مایل هستید که مشخصات فنی و قیمت مک استودیو در مدلهای مختلف را مشاهده کنید، باید به دسته بندی این کالا در فروشگاه پارسان می، مراجعه نمایید.

 

چگونگی راه اندازی مک استودیو به وسیله Setup Assistant:

1- ابتدا در بخش region محل زندگی خود را انتخاب کنید.

2- به گزینه‌های vision motor, cognitive abilities, Hearing اجازه‌ی دسترسی بدهید یا روی Not Now کلیک کنید.

3- برای اتصال به شبکه وای فای، شبکه مورد نظر را انتخاب کنید و در صورت نیاز رمز عبور خود را وارد کنید. (گزینه‌های دیگری برای نوع اتصال از جمله کابل اترنت نیز وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید نوع اتصال خود را عوض کنید.) برای تغییر دادن شبکه، در بخش وضعیت وای فای، روی سایر شبکه‌ها ضربه بزنید و یک شبکه وای فای را انتخاب کنید. همچنین در این بخش می‌توانید وای فای را فعال یا غیرفعال بکنید.

 

What is Mac Studio? مک استودیو چیست؟

 

توجه:

اگر بعد از اتصال به وای فای، نمادش را در Menu مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید آن را از راه زیر اضافه کنید:

- با مراجعه به System Preferences، در بخش Network، در لیست سمت چپ روی وای فای کلیک کرده و گزینه‌ی Show Wi-Fi status in menu bar را انتخاب کنید.

4- برای انتقال اطلاعات، اگر مک را تا به حال راه اندازی نکرده‌اید و برای اولین بار از رایانه‌ی جدید استفاده می‌کنید، گزینه‌ی Not Now را بزنید. اما اگر می‌خواهید اطلاعات خود را به رایانه دیگری انتقال دهید، به بخش انتقال اطلاعات به مک جدید بروید.

5- با وارد کردن رمز و ایمیل خود می‌توانید وارد اپل آیدیتان شوید. شما برای دسترسی به iCloud، App Store، Apple TV و برنامه‌های دیگر به حساب کاربری خود که همان اپل آیدی می‌باشد نیاز دارید. اگر هم ندارید، جای نگرانی نیست، می‌توانید در زمان راه اندازی مک استودیوی خود، گزینه "ایجاد حساب جدید" را انتخاب کنید، سپس مراحل آن را انجام دهید.

- بعد از گذراندن این مراحل، پیغامی روی صفحه مشاهده می‌کنید. اگر قبلا دستگاه دیگری را با آخرین نسخه نرم افزاری راه اندازی کرده باشید، می‌توانید با انتخاب گزینه Make This Your New Mac در پنل راه اندازی سریع، بسیاری از مراحل را پشت سر بگذارید. این مراحل با توجه به اطلاعات ذخیره شده‌ی شما در حساب iCloud رد می‌شوند.

6- در حساب iCloud، می‌توانید فایل‌ها، عکس‌ها و اسناد خود را ذخیره کنید که دسترسی به آن‌ها در هر زمانی ممکن است. برای ذخیره سازی در iCloud می‌توانید به بخش System Preferences مراجعه کنید. (برای این کار باید قبلا وارد حساب Apple ID خود شده باشید.) روی Apple ID ضربه بزنید، در نوار کناری روی گزینه‌ی iCloud کلیک کرده و ویژگی‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین در بخش iCloud Keychain می‌توانید رمزهای خود را در زمان راه اندازی ذخیره کنید.

7- شما می‌توانید در زمان راه اندازی مک استودیو، Siri و Hey Siri را نیز فعال کنید. برای فعال شدن سیری، از شما می‌خواهد که چند دستور به سیری بگویید، که پس از انجام این کار قابلیت سیری برای شما فعال می‌شود.

8- در صورت پشتیبانی صفحه کلیدتان از اثر انگشت، می‌توانید Touch ID مک استودیوی خود را فعال کنید. برای این کار در زمان راه اندازی، کافی است در بخش Touch ID یک اثر انگشت به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید در بخش System Preferences به Touch ID مراجعه کنید و نسبت به فعال‌سازی یا اضافه کردن اثر انگشت دیگر اقدام کنید.

اگر به صورت همزمان دو یا چند نفر از یک مک استودیو استفاده می‌کنید، می‌توانید هر یک از شما اثر انگشت خود را به مک اضافه کند، اما باید حواستان باشد که مک استودیو برای هر حساب کاربری از حداکثر 3 اثر انگشت (در مجموع، از حداکثر 5 اثر انگشت) پشتیبانی می‌کند.

9- همچنین می‌توانید Apple Pay را برای حساب کاربری‌تان در زمان راه اندازی مک استودیو فعال کنید. برای اضافه کردن حساب بانکی و تایید کارت خودتان باید دستورات روی صفحه را دنبال کنید.

10- در بخش System Preferences و انتخاب گزینه‌ی General می‌توانید تنظیمات صفحه نمایشگر خود را تنظیم کنید. در این بخش مقدار روشنایی صفحه و تنظیمات خودکار برای دسکتاپ خود را انتخاب کنید.

 

 

 

 

سخن پایانی

اگر شما هم قصد خرید یک رایانه‌ی کوچک را دارید، می‌توانید از مک مینی استفاده کنید اما ممکن است مک مینی برایتان ضعیف و کوچک باشد. از سوی دیگر، دستگاهی مانند مک پرو نیز فضای زیادی را روی میز کاریتان اشغال می‌کند. در این شرایط مک استودیو اپل، یک گزینه جدید و مناسب برای شما می‌باشد. این محصول جدید شرکت اپل با بهره گیری از بهترین مدل‌های پردازنده‌های خانواده اپل سیلیکون مانند M1 Ultra و M2 Ultra که از قدرت پردازش بسیار بالایی برخوردارند، ساخته شده و با قابلیت‌های فراوانی که در اختیار کاربر می‌گذارد، در زمینه تدوین عکس و فیلم، و همچنین کارهایی مانند بازی‌های پیشرفته‌ی کامپیوتری که نیاز به قدرت پردازش گرافیکی بالایی دارند، مناسب به نظر می‌رسد.

برای مشاهده قیمت خرید مک استودیو و مقایسه مشخصات فنی مدل‌های مختلف آن‌ها، می‌توانید به دسته بندی این کالا در فروشگاه پارسان می، سر بزنید.

 

   

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

21 نکته و ترفند که باید قبل از اینکه مک بوک اپل بخرید بررسی کنید+تصاویر راهنما

معرفی بهترین برنامه ‌های کاربردی مک - قسمت دوم

همه چیز درباره رزتا 2

راهنمای خرید مک مینی در سال 2021

آیا مک مینی M1 در مقایسه با سایر مک‌ های اپل ارزش خرید دارد؟

آیا مک استودیو اپل و نمایشگر اپل جایگزین آی مک 27 اینچی می شود؟

تفاوت مک مینی M2 و مک استودیو 2022

مقایسه آی مک 24 اینچ اپل با سرفیس استودیو 2 مایکروسافت

مقایسه کامل مک مینی با مک استودیو | راهنمای خرید + جدول مقایسه

 

 

 

 

 

گردآوری: وبلاگ پارسان می