shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

کاربران زیادی وجود دارند که برای تصمیم خرید خود، نیاز دارند مقایسه‌ای بین مک بوک پرو m1 و مک بوک پرو m2 انجام دهند. در این مقاله به مقایسه این دو محصول پرداخته‌ایم.

⚡مقایسهمکبوکپروm1بامکبوکپروm2

مک بوک پرو 13 اینچ m1 یا مک بوک پرو 13 اینچ m2؟ کدام یک بهتر است؟


 

انواع مک بوک پرو جزو قدرتمندترین لپ تاپ‌های روز دنیا به حساب می آیند. اپل با گذشت زمان، قوی‌ترین خط تولید مک‌های خود را به پردازنده‌های اختصاصی اپل سیلیکون مجهز کرده است. اپل تاکنون دو تراشه M1 و M2 را تولید کرده که هر کدام در زمان عرضه شدنش با اختلاف زیادی از بقیه پردازنده‌های شرکت‌های رقیب قوی‌تر بوده است. در این مقاله قصد داریم اولین مک‌بوک‌های پرو مجهز به این پردازنده‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

   

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از نظر طراحی ظاهری

نسخه مک بوک پرو با پردازنده‌ی M2، دو سال بعد از عرضه‌ی موفق پرو M1 معرفی شد؛ اما در کمال تعجب با انتقاد کاربران مواجه شد. مک بوک پرو M1 در زمان آمدنش در صنعت لپ تاپ‌ها انقلابی ایجاد کرد و توقع کاربران را بالا برد؛ اما مک بوک پرو با پردازنده‌ی جدید M2 که بعد دو سال عرضه شد، هیچ تغییر ظاهری نداشت! 

دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی در هر دو مدل مک بوک مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی ابعاد (1.56 *30.41 *21.24) سانتی متری کاملاً در هر دو، مشابه می باشد. وزن هر دو مک بوک پرو با دو پردازنده‌ی M1 و M2 نیز 1.4 کیلوگرم است. 

 

Comparison of MacBook Pro m1 and MacBook Pro m2

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از لحاظ صفحه نمایش

صفحه نمایش رتینا 13.3 اینچی مورب LED که مجهز به فناوری IPS می‌باشد، در دو نسل مختلف مک بوک پرو مشابه است. وضوح تصویر 2560 در 1600 و وجود 227 پیکسل در هر اینچ از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش مک بوک پرو 2022 و 2020 می‌باشد. همچنین صفحه نمایش‌های این دو مدل مک بوک از تکنولوژی True Tone (که کار آن فیلتر کردن رنگ‌ها با بهترین کیفیت است) و طیف رنگی گسترده P3 پشتیبانی می‌کند تا تصویر، طبیعی‌تر و شفاف‌تر به نظر برسد. همچنین در وسط این صفحه نمایش (در بخش حاشیه سیاه رنگ بالای صفحه) دوربین کوچکی برای ویدیو کال و فیس تایم وجود دارد.

 

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از نظر کیبورد

از زمان استفاده‌ی تراشه‌های اپل سیلیکون در مک بوک‌های اپل، کیبورد‌های جادویی هم در این مک بوک جا افتاده‌اند و در همه‌ی مک بوک‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. حس خوب تایپ کردن در این کیبورد به خوبی منتقل می‌شود.

همچنین سنسور‌های تاچ آیدی، تاچ بار و حسگر نور محیط، در این کیبورد به خوبی عمل می‌کنند.

 

 

 

 

مک بوک‌های پرو 13 اینچی را می‌توان آخرین نسل دارای تاچ بار دانست! زیرا در مک بوک‌های 14 و 16 اینچی دیگر تاچ بار وجود ندارد. همچنین وجود تاچ آیدی امنیت مک بوک‌ها را به خوبی برقرار می‌کند، احراز هویت در سایت‌ها، خرید از Apple Pay, iTunes و App Store با کمک تاچ آیدی به راحتی امکان پذیر است.

 

Comparison of MacBook Pro m1 and MacBook Pro m2 مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

 

Comparison of MacBook Pro m1 and MacBook Pro m2 مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از نظر وب کم

در مک بوک پرو M1 2020 وب کم 720p HD قرار گرفته شده است. با گذشت دو سال و تولید محصول جدید، انتظار وب کم فول اچ دی و 1080p از اپل می‌رفت، اما مک بوک پرو M2 2022 نیز با همان وب کم قبلی عرضه شده است. تمامی رقبای شرکت اپل در سال 2022، لپ تاپ‌های خود را به وب کم‌های Full HD مجهز کرده‌اند و این یک امتیاز منفی برای مک بوک‌های اپل 2022 می‌باشد.

 

   

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از نظر پورت‌ها

پورت‌های موجود روی بدنه‌ی مک بوک‌های پرو M1 و M2 تنها با 2 پورت تاندربولت 4 تمام می‌شود! جای تعجب است که 2 پورت چگونه تمامی نیاز‌های مک بوک را برطرف می‌کند و این بیانگر قدرت بالای تاندربولت است. انتقال داده با سرعت 40 گیگابایت در ثانیه، شارژر سریع و اتصال یک نمایشگر خارجی با وضوح 6K در 60 هرتز از امکانات این پورت مهم است.

شرکت اپل، تعداد پورت‌های مک بوک 13 اینچ M2 را در عدد 2، کماکان ثابت نگه داشته است، تا این مک بوک‌ها همچنان باریک و سبک بمانند و در عین حال، کاربرد بالایی داشته باشند. مک بوک پرو M2 که 2 سال بعد از نسل قبل معرفی شده است، با طراحی ظاهری مشابه، پورت‌ها، صفحه نمایش و وب کم یکسان، در حالی که تمام کاربران چشم انتظار یک مک بوک پیشرفته‌تر بودند، وارد بازار شد. گویا شرکت اپل در این دو سال تمرکزش را، تنها روی چیپست‌های M2 گذاشته است و هیچ تغییری در طراحی مک بوک‌ها در نظر نگرفته است.

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از لحاظ سخت افزاری

مک بوک پرو M1 در سال 2020 و مک بوک پرو M2 در سال 2022 با دو پردازنده‌ی مختلف، اما اختصاصی شرکت اپل عرضه شده‌اند. با مقایسه سخت افزاری متوجه می‌شویم که با گذشت 2 سال چیپست‌های اپل چه تغییری داشته‌اند.

CPU

پردازنده‌ی مرکزی 8 هسته‌ای با 4 هسته برای کار‌های سنگین و 4 هسته برای کار‌های روان و سبک‌تر، پردازنده‌ای است که برای هر دو مدل مک بوک در نظر گرفته شده است و تفاوتی ندارد. پردازنده تفکیک شده برای کار‌های سنگین و سبک به منظور حفظ انرژی و باتری بیشتر است و این ایده خود اپل بوده است.

GPU

پردازنده‌ی گرافیکی در مک بوک پرو M1 با 8 هسته و در مک بوک پرو M2 با 10 هسته عرضه شده‌اند. بنابراین مک بوک پرو 2022 دارای پردازنده گرافیکی قوی‌تری نسبت به نسل قبل خود است.

RAM

حافظه‌ی یکپارچه، باعث بالا بردن سرعت عملکرد سیستم می‌شود، که در مک بوک پرو M1 تا 16 گیگابایت در نظر گرفته شده بود و با انتقاد کاربران رو به رو شد، زیرا در نسل‌های قبل مجهز به پردازنده‌ی اینتل، شاهد حافظه‌ی یکپارچه تا 64 گیگابایت در مک بوک‌ها بودیم. اپل برای مک بوک پرو M2 حافظه‌ی یکپارچه را تا 24 گیگابایت در نظر گرفته است.

Storage

حافظه‌ی داخلی یا SSD همیشه برای کاربران مهم است. کم بودن حافظه باعث کند شدن، نداشتن فضای کافی و نارضایتی کاربران می‌شود. اپل در هر دو مدل مک بوک، تا 2 ترابایت حافظه در نظر گرفته است، که در صورت نیاز، می‌توانید آن را ارتقا دهید.

Neural Engine

موتور عصبی یکی از قسمت‌های پردازنده‌های اپل است که الگوریتم‌های خاص را کنترل می‌کند. وجود موتور عصبی 16 هسته‌ای در هر دو مک بوک، یکی دیگر از شباهت‌های مک بوک پرو 2020 با 2022 است.

پهنای باند حافظه

پهنای باند 68 گیگاباتی در مک بوک پرو m1 در نسل جدید، با تغییراتی همراه بوده است. پهنای باند 100 گیگابایتی برای مک بوک پرو M2 در نظر گرفته شده است که نسبت به قبل، 32 گیگابایت بیشتر شده است.

سیستم صدا

در هر دو مک بوک، اسپیکر‌های استریو با رنج داینامیکی بالا و پخش گسترده صدای استریو وجود دارد. مک بوک پرو M1 تنها دارای قابلیت Dolby Atmos می‌باشد؛ که باعث می‌شود شنونده حس کند در خود فیلم حضور دارد. مک بوک پرو M2 علاوه بر دالبی اتمس، دارای قابلیت صدای فضایی یا همان سه بعدی نیز می‌باشد. این قابلیت در نسل سوم و پرو ایرپاد‌ها نیز وجود دارد و باعث می‌شود که با چرخاندن سرتان صدا را در زوایای مختلف دریافت کنید. سه میکروفون در جهت‌های مختلف برای ثبت و ضبط بهتر و با کیفیت‌تر صدا، در هر دو مدل مک بوک وجود دارد.

 

 

 

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از نظر پردازنده

دو پردازنده‌ی M1 و M2 از لحاظ آمار و ارقام، شاید مشخصات بسیار نزدیکی داشته باشند، اما در حقیقت پردازنده‌ی جدیدتر اپل، سریع‌تر و قدرتمند تر است. اپل مدعی شده که پردازنده M2 نسبت به نسل قبل خود دارای پردازنده‌ی مرکزی 18 درصد سریع‌تر، پردازنده‌ی گرافیکی 35 درصد سریع‌تر، پهنای باند 50 درصد بیشتر و 40 درصد سرعت موتور عصبی بیشتر است. همچنین وجود 4 میلیارد ترانزیستور بیشتر در چیپست M2 و امکان پخش ویدیو با فرمت 8K (چیپست M1 از پخش ویدیو با فرمت 4K پشتیبانی می‌کند) از دیگر ویژگی‌های پردازنده M2 نسبت به M1 است.

 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 از لحاظ باتری

مک بوک‌های پرو به داشتن باتری‌های قوی با عمر بالا معروف هستند، دو مدل مک بوک پرو 2020 با 2022 هردو دارای باتری‌های مشابه می‌باشند و تنها تفاوت آن‌ها در سرعت شارژ کردن مک بوک‌ها است. هر دو مدل مک بوک، می‌توانند 17 ساعت وب گردی بی سیم به طور بی وقفه و 20 ساعت پخش فیلم بدون توقف را داشته باشند. مک بوک پرو M1 2020 با کابل تایپ c و سرعت 61 وات در ثانیه و مک بوک پرو M2 2022 با کابل تایپ c و سرعت 67 وات در ثانیه شارژ می‌شوند. 
 

مقایسه مک بوک پرو 13 اینچ m1 با مک بوک پرو 13 اینچ m2 در عملکرد و نمرات BenchMark 

در تست‌های Benchmark امتیاز هایی از عملکرد پردازنده مرکزی به ثبت می‌رسد و برای آن عملکرد، امتیازی در نظر گرفته می‌شود. داشتن امتیاز بیشتر در تست‌های Benchmark بیانگر برتری مک بوک مورد نظر است. در این بخش سعی داریم دو مدل مک بوک پرو Apple با دو پردازنده M1 و M2 را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

مک بوک پرو M2:

• در Cinebench R23 پردازنده‌ی مرکزی، در تست تک هسته‌ای امتیاز 1554 و در تست چند هسته‌ای امتیاز 8722 را بدست آورده است.

• در Geekbench 5 نیز پردازنده‌ی مرکزی، در قسمت تک هسته‌ای امتیاز 1935 و در بخش چند هسته‌ای امتیاز 8972 را به ثبت رسانده است.

 

Comparison of MacBook Pro m1 and MacBook Pro m2 مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

 

مک بوک پرو M1:

 در Cinebench R23 پردازنده‌ی مرکزی، در تست تک هسته‌ای امتیاز 1491 و در تست چند هسته‌ای نمره‌ی 7768 را بدست آورده است.

• در Geekbench 5 نیز پردازنده‌ی مرکزی، در قسمت تک هسته‌ای امتیاز 1732 و در بخش چند هسته‌ای امتیاز 7590 را به ثبت رسانده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، نمرات بدست آمده در تست‌های مک بوک پرو 2022 با پردازنده M2، از نسل قبل مک بوک پرو بیشتر است. بیشتر بودن امتیاز بنچمارک نسبت به نسل قبل، قوی‌تر شدن مک بوک و حفظ روند صعودی این شرکت بزرگ را نشان می‌دهد. 

 

Comparison of MacBook Pro m1 and MacBook Pro m2 مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

 

جمع بندی پایانی

مک بوک پرو M1 و M2 در مقایسه با یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند. طراحی ظاهری، وزن، رنگ، حتی پورت‌های یکسان موجود روی بدنه دستگاه، وب کم، صفحه نمایش و باتری در هر دو مک بوک کاملاً مشابه می‌باشد. تنها تفاوت این دو مک بوک در پردازنده‌های آن می‌باشد. اگر شما به دنبال پردازنده‌ای قدرتمند‌تر هستید، مک بوک پرو M2 برای شما مناسب‌تر می‌باشد، ولی اگر پردازنده‌ی M1 برای انجام فعالیت‌های مورد نظر شما مناسب است، مک بوک پرو M1 می‌تواند خواسته‌های شما را براورده کند.

 

   

 

 

 

مقالات مرتبط:

مقایسه مک بوک ایر m2 با مک بوک پرو m2

مقایسه مک بوک ایر M1 با مک بوک پرو M2

مقایسه آیفون‌های iPhone SE 2022 با iPhone SE 2020

مقایسه آی مک 24 اینچ اپل با سرفیس استودیو 2 مایکروسافت

مقایسه تراشه Apple M1 با تراشه Apple M2

همه چیز درباره تراشه های M2 Pro و M2 Max

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M2 Ultra

اکوسیستم اپل چیست و چرا به وجود آمد؟

آیا مک مینی M1 در مقایسه با سایر مک‌ های اپل ارزش خرید دارد؟

مقایسه کامل مک مینی با مک استودیو | راهنمای خرید + جدول مقایسه

 

 

 

 

 

گردآوری و تنظیم: فروشگاه مرکزی اپل پارسان می