shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡مک مینی چیست؟

اگر تا به حال نمی‌دانستید که مک مینی چیست، برای آشنایی با این دستگاه و جزئیات بیشتر در این رابطه، می‌توانید مقاله حاضر را مطالعه نمایید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

⚡مکمینیچیست؟

آشنایی با مک مینی + برخی نکات مهم درباره آن


 

اگر شما هم محصولات اپل را دوست داشته و از طرفداران آن هستید، و یا اینکه درباره کامپیوترهای کوچک مطالعه می‌کنید، حتماً نام مک مینی را شنیده‌اید. Mac Mini یک رایانه‌ی رومیزی کوچک ساخت شرکت اپل می‌باشد که از بدو ورود به دلیل شکل خاص و عملکرد خوبش، سروصدای زیادی بپا کرد.

اگر به دنبال تکمیل اطلاعات خود در این زمینه هستید، در ادامه به شما خواهیم گفت که مک مینی چیست و توضیحاتی درباره قدرت و عملکرد و کاربردهای آن، به شما ارائه خواهیم داد.

با ما همراه باشید.

 

اپل، اولین مک مینی خود را در سال 2005 وارد بازار کرد، که تا به امروز تغییرات زیادی به خود دیده است. مثلاً  بعد از سال‌های متمادی که اپل از پردازنده‌های اینتل در مک مینی استفاده می‌کرد، در سال 2020 اقدام به تولید و بکارگیری تراشه‌های اپل سیلیکون در مک مینی نمود و آن را با پردازنده‌ی M1 به بازار عرضه کرد.

 

 

 

 

مک مینی چیست؟

مک مینی به کامپیوتر رومیزی کوچکی گفته می‌شود، که توسط شرکت اپل ساخته شده است. کوچک و قابل حمل بودن این سیستم، باعث گردیده که مرکز توجه کاربران بسیاری قرار گیرد. این سیستم را می‌توان مثل یک کامپیوتر شخصی (pc) برای انجام امور عمومی یا تخصصی به کار گرفت.

تصور کنید که شما یک کامپیوتر خریداری کرده‌اید، که به آسانی می‌توانید، آن را با خود حمل کنید. فقط کافی است یک مانیتور به همراه موس و کیبورد داشته باشید تا یک رایانه‌ی کامل در هر مکانی در اختیار داشته باشید. علاوه بر این MacMini، نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها، از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه است.

 

مزیت‌های مهم مک مینی

1- از نظر قیمت مقرون به صرفه می‌باشد.

2- از نظر سخت افزار از کیفیت خوبی برخوردار است.

3- قابل استفاده برای مصارف عمومی و تخصصی

4- حمل آسان و راحت 

 

What is Mac Mini?

 

علت اینکه مک مینی نسبت به مک های دیگر اپل، قیمت مناسب تری دارد چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم، نداشتن موس، کیبورد و مانیتور می‌باشد. البته منظور اپل این نیست که مک مینی بدون نیاز به این سه کار می‌کند، بلکه به منظور پایین آوردن قیمت، می‌توان از موس، کیبورد و مانیتور برند‌های دیگر که مقرون به صرفه‌تر هستند، استفاده کرد. حتی کاربر می‌تواند، اگر موس و کیبوردی از قبل داشته، استفاده کند. 

 

طراحی ظاهر Mac Mini

زمانیکه از شکل ظاهری مک مینی صحبت می‌شود، حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد. این محصول در عین سادگی، بسیار زیبا می‌باشد، که به شکل یک جعبه‌ی فلزی با گوشه‌های گرد و لوگوی زیبای اپل که در بالای آن قرار دارد، دیده می‌شود. 

با اینکه کامپیوتر رومیزی مک مینی، بیشتر شبیه به یک جعبه‌ی فلزی صیقل داده شده است که آنرا بیشتر شبیه به لوازم دکوری توخالی کرده است، اما وقتی شروع به کار با مک مینی می‌کنیم و عملکردش را می‌بینیم، همین طراحی ساده و زیبا، مک مینی را دوست داشتنی‌تر، نشان می‌دهد. البته محصولات اپل همیشه از طراحی ساده با ساختاری پیچیده پیروی کرده‌اند و مک مینی نیز از این قاعده مستثنی نشده است. این سیستم توانسته از نظر طراحی، طرفداران اپل را راضی کرده و حس خاص و مجلل بودن را برای آن‌ها مهیا کند و بخصوص اگر شما از محصولات دیگر اپل استفاده می‌کنید، می‌توانید به آسانی مک مینی خود را با آن‌ها ست کنید. 

همچنین اگر در محل کار و منزل خود دو سری مانیتور، موس و کیبورد داشته باشید، می‌توانید از یک مک مینی در هر دو مکان استفاده کنید. بطور کل در یک کلام ظاهر مک مینی را می‌توان اینگونه تعریف کرد: سادگی و زیبایی و در عین حال، عملکرد عالی.

 

مک مینی چیست؟

 

مشخصات فنی مک مینی 

طبق سنت قدیمی شرکت اپل، مک مینی نیز با در نظر گرفتن نیاز کاربران مختلف، همیشه در چند پیکربندی متفاوت، به بازار عرضه شده است. در اینجا سعی می‌کنیم به مشخصات فنی مک مینی در مدل‌های جدیدتر بپردازیم و اگر می‌خواهید، جزئیات بیشتری را درباره مدل‌های مختلف مک مینی مشاهده کنید باید به دسته بندی آن‌ها در فروشگاه پارسان می، مراجعه کنید.

1- مک مینی با تراشه‌ی M1 که برای اولین بار در سال 2020 توسط شرکت اپل به بازار معرفی شد، اولین نسلی بود که با پردازنده اپل سیلیکون ساخته شد.

مک مینی مدل  2020 با CPU هشت هسته‌ای و یک GPU هشت هسته‌ای، در 2 نسخه با رم 8 گیگ و 16 گیگ، همچنین حافظه‌ی داخلی (SSD) 256 تا 2 ترابایت، توسط اپل به بازار ارائه شده است.

این مدل Mac Mini، از نظر سرعت نیز نسبت به مدل اینتلی قبل خود بسیار بالاتر و بهتر عمل می‌کند. 

2- مک مینی با تراشه‌ی M2 و M2 Pro نیز در 17 ژانویه سال 2023 عرضه شده که دومین نسل از این دستگاه است که با پردازنده اپل سیلیکون ساخته شد.

مک مینی M2 دارای CPU هشت هسته‌ای و GPU ده هسته‌ای می‌باشد و مک مینی M2 PRO با تراشه‌ی 10 و 12 هسته‌ای و همچنین گرافیک 16 و 19 هسته‌ای به همراه رم تا حداکثر 32 گیگابایت، بسیار قدرتمند نمایان شده است. درضمن حافظه‌ی داخلی (SSD) آن قابلیت ارتقاء تا 8 ترابایت را دارد.

یک نکته مهم درباره ظاهر مک مینی به رنگ بندی آن برمی‌گردد که شرکت اپل تمامی مک مینی‌های مبتنی بر اینتل را به رنگ خاکستری و مک مینی‌های جدیدتر با تراشه اپل سیلیکون را به رنگ نقره‌ای تولد نموده است. این موضوع در خرید دستگاه‌های کارکرده اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 

 

 

 

پورت‌های MAC MINI و قابلیت‌های آن

در پشت مینی کامپیوتر اپل، دو پورت USB-C، دو پورت USB-A، یک پورت HDMI 2.0، یک جک هدفون 3.5 میلی متری و یک ورودی Gigabit Ethernet تعبیه شده است. خیلی جالب است که این مینی رایانه دارای پورت USB-A، برای پشتیبانی از لوازم جانبی قدیمی‌تر می‌باشد. همینطور از Wifi 6 و بلوتوث 0.5 نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین اتصال موس و کیبورد به مک مینی از دو طریق USB و بلوتوث هم می‌تواند انجام شود تا کاربر از جدیدترین نحوه‌ی اتصالات نیز بهره ببرد.

 

What is Mac Mini? مک مینی چیست؟

 

فرق مک بوک با مک مینی

یکی از دستگاه‌هایی که معمولاً با مک مینی مقایسه می‌شود، مک بوک است.

اولین و مهمترین تفاوت مک مینی با مک بوک، ماهیت کلی آنهاست، زیرا مک بوک یک لپ تاپ و مک مینی یک کامپیوتر کوچک بدون تجهیزات است. بنابراین مقایسه یک لپ تاپ با یک کیس آماده کوچک، کار درستی نیست.

از نظر سخت افزاری نیز فاصله زیادی بین برخی مدل‌های مک بوک با مک مینی وجود دارد و تراشه‌های قدرتمند بکار رفته در مک بوک‌ها بسیار بهتر از مک مینی‌ها می‌باشد. حتی از لحاظ حافظه داخلی و مقدار رم نیز شرایط مک بوک‌ها بسیار بهتر است. هر چند که می‌توان کمبود فضای ذخیره سازی را با تهیه یک هارد اکسترنال و اتصال آن به مک مینی، جبران کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های مک بوک با مک مینی، قیمت آن‌ها می‌باشد. مک مینی بسیار ارزان‌تر از سایر مک‌های اپل می‌باشد. البته این موضوع را فراموش نکنید، که مک مینی فقط یک کیس آماده است و شما باید مانیتور، صفحه کلید و موس را خودتان تهیه کنید که این موضوع شاید هزینه‌ی شما را افزایش دهد. برای توضیح بیشتر بد نیست بدانید که نزدیک ترین قیمت به مک مینی، مربوط به مک بوک ایر است اما تمام مدلهای مک بوک پرو، با فاصله قیمت زیادی نسبت به مک مینی، قرار دارند.

 

What is Mac Mini? مک مینی چیست؟

 

مک مینی بخریم یا خیر؟

شاید مهمترین آیتم تاثیرگذار در تصمیم کاربر برای اینکه مک مینی بخرد یا نخرد این است که آیا داشتن یک کامپیوتر کوچک بدون مانیتور برایش کفایت می‌کند یا نه. در واقع میزان اشغال فضا، آسان بودن حمل آن، و قدرت پردازش و عملکردی که کاربر به آن نیاز دارد، در این تصمیم تاثیر گذار است. 

برای مثال مک مینی‌های نسل جدید با تراشه اپل سیلیکون، از نظر محاسباتی بسیار قدرتمند بوده و قیمت مناسبی هم دارند و در قیاس با بسیاری از مک‌های مبتنی بر اینتل، سریع‌تر و چالاک‌تر است و از نظر محاسباتی، ویرایش عکس و فیلم و فعالیت‌هایی که به پردازنده‌ی پرقدرت نیاز دارند، مک مینی انتخاب خوبی است.

در همین رابطه نیاز دارید که به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

برای راه اندازی مک مینی، نیاز به یک سری لوازم جانبی دارید زیرا همانطور که قبلا اشاره شد مک مینی، موس، صفحه کلید و مانیتور ندارد، پس ابتدا باید از داشتن این 3 مورد مطمئن شوید. بهترین راهکار برای تکمیل و راه اندازی مک مینی، استفاده از موس اپل، کیبورد اپل و مانیتور اپل است و اگر از قبل، صفحه کلید و موس سایر برندها را داشته باشید، ابتدا باید راه اندازی سیستم را بطور کامل طی کنید، در غیر این صورت آن‌ها با دستگاه شما جفت نمی‌شوند.

 

 

 

 

آیا خرید داک برای مک مینی الزامی است؟

یکی از مزیت‌های مک مینی‌های اینتلی، نسبت به نسل جدید، مک مینی با تراشه‌ی اپل سیلیکون، داشتن درگاه‌های بیشتر بود. اکثر سیستم‌های مک نسل جدید که به تراشه‌ی اپل سیلیکون مجهز هستند، فقط 2 پورت USB-C/Thunderbolt دارند، که در نسخه‌های اینتلی تعداد این درگاه‌ها 2 برابر (4عدد) است.

با این توضیح، اینکه کاربر نیازی به خرید و اضافه کردن داک دارد یا نه، کاملاً به میزان نیاز کاربر به اتصالات کامپیوتری بستگی دارد. اگر شما به درگاه‌های بیشتری برای برقراری ارتباط نیاز دارید، می‌توانید یک Thunderbolt و یا یک هاب USB-C با خروجی‌های مختلف خریداری کنید

برای مشاهده انواع مبدل اپل می‌توانید به دسته بندی این گروه از محصولات در سایت پارسان می، مراجعه نمایید.

 

سکوت طلایی در مک مینی؛ یک سیستم بسیار کم صدا

مک مینی Apple یک سیستم بی‌صدا می‌باشد و ممکن است، صدای فن آن را هرگز نشنوید. بعضی وقت‌ها یک کیس بدون سر و صدا می‌تواند از هر چیزی مهم‌تر باشد. مثلاً شخصی که کار اصلی روزانه‌اش تماس‌های صوتی یا ویدئویی باشد، سر و صدای کیس می‌تواند برای او مزاحمت ایجاد کند.

البته هستند افرادی که صدای فن برایشان آرامش بخش است! اما بیشتر کاربران دوست دارند کامپیوتر بدون صدا داشته باشند. 

 

What is Mac Mini? مک مینی چیست؟

 

مراحل راه اندازی Mac Mini

1-  قبل از راه اندازی مک مینی، ابتدا باید یک مانیتور و یک دسترسی شبکه Wifi برای اتصال آماده کنید.

2- کابل برق را بعد از اتصال به مک مینی، به برق وصل کنید.

3- دکمه‌ی استارت (پاور) در پشت مک مینی را فشار دهید.

4- به Wifi وصل شوید.

5- وارد Apple Id (اپل آیدی) خود شوید.

6- اگر نیاز دارید که عکس‌ها و ایمیل‌های شما همگام سازی شود، به iCloud بروید.

7- در این مرحله راه اندازی مک مینی شما به پایان رسیده و آماده‌ی استفاده می‌باشد. 

 

 

 

 

سخن پایانی

مک مینی یک سیستم کامپیوتری کوچک با قدرت بالا و ظاهری ساده و شیک، طرفداران زیادی را برای خود پیدا کرده است. ابعاد کوچک و وزن کم مک مینی در کنار عملکرد پردازشی خوب، آن را محبوب کاربرانی کرده که نیاز دارند کامپیوتر خود را به مکان‌های مختلف جا به جا کنند، اما توان پرداخت هزینه زیاد برای دستگاهی مانند مک بوک پرو را ندارند.

شما هم اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که دنبال سیستمی می‌گردید تا نیازهای عمومی و روزمره‌ی شما را برطرف کند و در عین حال حمل آسان و از همه مهم‌تر قیمت مناسب داشته باشد، حتما Mac Mini گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید مک مینی در سال 2021

آیا مک مینی M1 در مقایسه با سایر مک‌ های اپل ارزش خرید دارد؟

معرفی مک بوک ایر M2 2022

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

همه چیز درباره رزتا 2

معرفی بهترین برنامه ‌های کاربردی مک - قسمت اول

نصب مک او اس مانتری روی مک

آیا مک استودیو اپل و نمایشگر اپل جایگزین آی مک 27 اینچی می شود؟

تفاوت مک مینی M2 و مک استودیو 2022

مقایسه کامل مک مینی با مک استودیو | راهنمای خرید + جدول مقایسه

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می