shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡مقایسه LibreOffice و Microsoft Office

----------

⚡مقایسهLibreOfficeوMicrosoftOffice

مقایسه بین دو نرم افزار LibreOffice و Microsoft Office


 

لیبره آفیس و مایکروسافت آفیس، دو برنامه‌ی کاربردی در زمینه‌ی تهیه و ثبت اسناد می‌باشند، که برای کاربران مک اپل و سرفیس مایکروسافت، بسیار مورد نیاز هستند. اما از چند جهت با یکدیگر فرق دارند، که ما در این مقاله به تفاوت این دو می‌پردازیم.

برای مقایسه‌ی این دو برنامه، ابتدا لازم است کمی با محیط هر دو آشنا شویم.

 

مایکروسافت آفیس چیست؟

Office یعنی دفتر کار و Microsoft office یعنی مجموعه‌ای از برنامه‌های مربوط به محیط کار که توسط شرکت مایکروسافت اولین بار در سال 1990 ارائه شده است و می‌توان به جرأت گفت یکی از کامل‌ترین و کاربردی‌ترین نرم افزارهای ارائه شده توسط این شرکت می‌باشد. آموزش و یادگیری این برنامه در تمام دنیا اهمیت دارد. مایکروسافت آفیس شامل Word، Access، Excel و PowerPoint می‌باشد. Microsoft Access، Microsoft InfoPath، Microsoft Project نیز از دیگر برنامه‌های دسکتاپ آن است. این برنامه در 3 نسخه‌ مخصوص دسکتاپ، وب و گوشی ارائه شده است.

Comparison of LibreOffice and Microsoft Office

لیبره آفیس چیست؟

لیبره به معنی آزاد، Libre Office به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاری که به صورت آزاد در دسترس می‌باشد، گفته می‌شود.

این برنامه توسط بنیاد OpenOffice ارائه شده است. هدف اصلی این بنیاد از توسعه‌ی لیبره آفیس این بوده تا مجموعه‌ی اداری در دسترس همگان قرار دهد، بدون اینکه مشکل حق تکثیر داشته باشد. این نرم افزار در قالب استاندارد ODF ارائه شده که توسط تمام کشورها پذیرفته می‌شود.

 

مقایسه LibreOffice و Microsoft Office

 

بخش‌های مهم لیبره آفیس شامل Writer، Calc، Impress، Base می‌باشد که توضیح آنها به شرح زیر است:

 

Writer 

ابزاری با ویژگی‌های زیاد برای تولید اسنادی مانند نامه نویسی، ویرایش متن، تهیه‌ی بروشور، انجام گزارش، تولید خبرنامه می‌باشد. در این برنامه می‌توان عکس و یا طرحی را از جای دیگر به متن اضافه کرد. برنامه writer می‌تواند اسناد را با فرمت‌های XML, XTML, XHTML, ADOVE PROTABLE ثبت کند. این برنامه به زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده و از زبان‌های فارسی و عربی پشتیبانی می‌کند. از مزایای آن نسبت به وورد می‌توان به رایگان بودن آن اشاره کرد.
 

Calc یا همان کالک

کالک تمام ویژگی‌های برنامه‌ی اکسل، اعم از فرمول نویسی به زبان ساده، استفاده از Functions (توابع) در فرمول نویسی، مبانی فرمول نویسی، رسم اشکال هندسی برخوردار است.

 

Impress 

در این بخش کارهایی همچون انیمیشن، جلوه‌های ویژه و استفاده از ابزار طراحی امکان پذیر است. 

در بخش Impress با استفاده از قلم‌های بیشتر، می‌توان مولفه‌های math و Libre Office Draw را بهبود بخشید. همچنین در این بخش می‌توانید از جلوه‌های ویژه و کلیپ‌های صوتی و تصویری بهره ببرید. این برنامه با فرمت‌های مایکروسافت پاورپویت سازگار است و می‌توان کار را در قالب‌های متعدد همچون SWF (Macro Media Flash) ذخیره کرد.

 

مزایای لیبره آفیس

همانطور که می‌دانید اولین مزیت لیبره آفیس که باعث محبوبیت آن گشته رایگان و در دسترس بودن آن است.

استفاده از برخی ویژگی‌ها که در مایکروسافت آفیس با هزینه‌ی اضافی همراه است، مانند اکسپورت پی دی اف؛ در لیبره آفیس رایگان است. همچنین در این برنامه هیچ هزینه‌ی پنهانی وجود ندارد.

شاید یکی از نگرانی‌های کاربران لیبره آفیس از دسترس خارج شدن این برنامه به دلیل رایگان بودن آن باشد، که مایکروسافت با بروزرسانی‌های منظم برنامه این نگرانی را برطرف کرده است.

 

مزیت مایکروسافت آفیس

شرکت مایکروسافت هزینه‌های زیادی را در زمینه‌ی فضای ابری (فضای ذخیره‌سازی آنلاین) صرف کرده است.

اگر بخواهیم بطور مختصر بگوییم فضای ابری چیست؟ به اتصال مجموعه‌ای از کامپیوترها به منظور ارائه‌ی سرویس‌هایی مثل فضای ذخیره سازی، انتقال داده، استفاده از نرم افزارهای مختلف، فضای ابری می‌گویند. مثلاً در این مزیت شما می‌توانید یک سند را در سیستم خود ثبت کنید و در سیستم دیگر آن را ویرایش کنید. یعنی در کل اگر قصد همکاری با دیگران در محیط ابری را دارید، باید مایکروسافت آفیس انتخاب شما باشد.

 

تفاوت مایکروسافت آفیس با لیبره آفیس

- هر دو برنامه توسط شرکت آفیس ارائه شده اند و در کل یک نوع عملکرد دارند، اما در بعضی زمینه‌ها با هم تفاوت دارند. ممکن است بعضی از ویژگی‌ها در مایکروسافت آفیس و بعضی دیگر در لیبره آفیس وجود داشته باشد.

- باوجود اینکه لیبره آفیس رایگان است و دانلود آن به راحتی انجام می‌شود ولی عده‌ای بر این باور هستند که مایکروسافت آفیس نسبت به لیبره آفیس از کیفیت بهتری برخوردار است.

- مایکروسافت آفیس در اول آگوست 1989 و لیبره آفیس در 25 ژانویه 2011 به بازار آمدند. 

- مایکروسافت آفیس بطور اختصاصی ارائه شده و برای داشتن نسخه‌ی اصلی باید آن را خریداری کرد اما لیبره آفیس بصورت رایگان در اختیار همگان قرار دارد.

Comparison of LibreOffice and Microsoft Office  مقایسه LibreOffice و Microsoft Office

مقایسه‌ی برنامه‌های لیبره آفیس با مایکروسافت آفیس:

• مقایسه‌ی word و writer:

هر دو برنامه برای نوشتن اسناد و ویراستاری استفاده می‌شوند، با این تفاوت که در وُرد امکان استفاده از جلوه‌های بیشتر و حاشیه‌های مورب در جدول و سبک‌های تصویری وجود دارد.

• مقایسه‌ی Excel و Calc:

هر دو برنامه بصورت صفحه‌ی گسترده برای محاسبات ریاضی استفاده می‌شوند. اکسل از نمودارهای محوری/تعاملی پشتیبانی می‌کند و به XLM (پایگاه داده عمومی واردات و صادرات) دسترسی دارد و در Calc می‌توان دو فایل موجود در صفحه گسترده را با یکدیگر مقایسه کرد، همچنین درCalc استایل‌های مختلفی برای صفحه موجود است.

• مقایسه‌ی power point و Impress:

درکل برنامه‌ی پاورپوینت از قدرت اجرایی بالاتری برخوردار است و می‌توان از نمودارهای متحرک در آن استفاده کرد اما impress این توانایی‌ها را ندارد و درکل برای تهیه و نمایش بصورت اسلاید مناسب است.

• مقایسه‌ی Access و Base:

اکسس یکی از برنامه‌های تحت پوشش مایکرسافت آفیس می‌باشد و برای سازماندهی و دسترسی راحت به داده‌ها از آن استفاده می‌شود که تنها نسخه‌ی ویندوز آن موجود است، اما برنامه‌ی Base که تحت پوشش لیبره آفیس قرار دارد با توانایی دسترسی آسان و سازماندهی اطلاعات، در نسخه‌ی ویندوز و مک او اس موجود است.

• از نظر بومی سازی:

برنامه مایکروسافت آفیس از 96 زبان دنیا و لیبره آفیس از 113 زبان دنیا پشتیبانی می‌کنند.

• مایکروسافت آفیس از ابزار کمکی اضافی برای نوشتن پشتیبانی گسترده می‌کند، در صورتی که لیبره آفیس در این زمینه محدودیت دارد.

• زبان برنامه نویسیِ مایکروسافت آفیس بصورت تک زبانه ولی در لیبره آفیس چند زبانه می‌باشد.

• لیبره آفیس در ایجاد فایل‌های پی دی اف هیبریدی و فرمت‌های گرافیکی و فایل‌های Ms Visio نسبت به مایکروسافت آفیس پشتیبانی بهتری دارد. 

• رابط کاربری یا همان نوار ابزارهای مورد نیاز در مایکروسافت مدرن تر ولی در لیبره آفیس بصورت کلاسیک می‌باشد.

 

Comparison of LibreOffice and Microsoft Office  مقایسه LibreOffice و Microsoft Office

 

یکی از مهم ترین تفاوت‌های بین این دو برنامه، رویکرد آن‌ها به کار آنلاین و بین پلتفرمی می‌باشد. که مایکروسافت آفیس به دلیل داشتن فضای ابری به کاربر اجازه‌ی بازکردن و ذخیره‌ی اسناد در هر موقعیت و مکانی را می‌دهد و این برای برخی از کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

لیبره آفیس بهتر است یا مایکروسافت آفیس؟

اینکه بگوییم کدامیک از این برنامه‌ها بهتر هستند، کار بسیار سختی است، چون هر کدام از آنها در بخش خاصی بهتر عمل می‌کنند. این انتخاب بستگی به نوع استفاده‌ی کاربر دارد. هرچند که به نظر می‌رسد، لیبره آفیس به دلیل رایگان بودن، محبوبیت بیشتری دارد؛ اما باید این را در نظر گرفت که کسانی هستند که به دلیل استفاده‌ی تخصصی از نرم افزار Microsoft، یعنی مایکروسافت آفیس با وجود پرداخت هزینه راضی به نظر می‌رسند. یعنی برای شخصی که از سیستم‌های مختلف، کار خود را دنبال می‌کند، در پرداخت این هزینه مشکلی ندارد. 

 

جمع بندی پایانی

فرق نمیکند کاربر مک اپل باشید یا سرفیس مایکروسافت، پیشنهاد ما به شما این است که لیبره آفیس را به دلیل رایگان بودن و دانلود راحت تهیه و استفاده کنید، اگر نیاز شما را در زمینه‌های مختلف برآورده می‌کرد، دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای تهیه‌ی مایکروسافت آفیس نخواهد بود و اینگونه پول شما پس انداز خواهد شد.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

کابل AUX چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

بهترین برنامه های یادداشت برداری در سال 2023

بررسی فنی سرفیس پرو 8 مایکروسافت نسخه بیزینس!

آموزش ایجاد یک پوشه در دسکتاپ (مک یا ویندوز)

کاربردهای سنسور LiDAR و نحوه استفاده از آن

مفیدترین میانبرهای صفحه کلید در ویندوز

آموزش کامل نحوه گرفتن اسکرین شات در سرفیس مایکروسافت Surface

کاملترین راهنمای نحوه کار کلیدهای عملکرد تابعی ( F1 تا F12 ) در ویندوز و مک

فینگ، بهترین راه برای بررسی امنیت شبکه و اینترنت (ADSL)

سیری در تاریخچه شرکت مایکروسافت

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می