shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡مقایسه تراشه Apple M1 با تراشه Apple M2

_____

⚡مقایسهتراشهAppleM1باتراشهAppleM2

مقایسه Apple M1 با Apple M2، اولین تراشه‌های اپل سیلیکون


 

تمام تفاوت‌های Apple M1 با Apple M2

شرکت اپل در رویداد WWDC 2022، از مک بوک ایر جدیدی رونمایی کرد که به تراشه جدید Apple Silicon M2 مجهز شده بود. این تراشه دومین نسل از چیپست های اپل سیلیکون بود. نسل اول اپل سیلیکون با نام‌های M1، M1 Pro، M1 Max و  M1 Ultra در محصولات دیگری مانند مک بوک پرو، مک مینی و مک استودیو استفاده شده بود.

آنچه که بدیهی به نظر می‌رسد این است که تراشه جدید Apple Silicon M2، در آغاز راه بوده و بهترین نسخه تراشه نسل جدید اپل نیست و نسخه‌های بهتری از این تراشه در محصولات بعدی اپل رونمایی خواهد شد اما در حال حاضر می‌خواهیم تراشه M2 را با تراشه M1 مقایسه کنیم و تمام تفاوت‌های ایجاد شده را بررسی کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید.

 

مقایسه Apple M1 با Apple M2 از نظر مشخصات فنی

شرکت اپل بعد از کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل و تا قبل از رونمایی تراشه m2، مدل‌های مختلفی از تراشه m1 را بصورت تدریجی و در محصولاتی متفاوت معرفی کرد که شامل M1 ، M1 Pro ، M1 Max و M1 Ultra بوده و از لحاظ عملکرد نیز قابلیت‌های متفاوتی داشتند.

در مشخصات فنی تراشه‌های m1 و m2 تفاوت فاحشی مشاهده نمی‌شود و هر دو دارای 8 هسته بوده و از معماری 5 نانومتری بهره می‌برند ولی به گفته اپل، تراشه‌های m2 با استفاده از معماری نسل بعدی ساخته شده و عملکرد آن نسبت به تراشه m1 به میزان 18 درصد بهتر است.

ظاهراً اپل تا سال 2023  تراشه محصولات خود را در همین سطح نگه دارد و ارتقاء چشمگیری در آنها ایجاد نکند. شاید بهتر باشد که تراشه m2 را یک تراشه بین نسلی بدانیم و منتظر تغییرات اساسی در این تراشه، در اواسط یا انتهای سال 2023 باشیم.

 

 

 

 

تراشه Apple Silicon M2 از حداکثر 24 گیگابایت حافظه LPDDR5 پشتیبانی کرده و 25 درصد ترانزیستور بیشتر نسبت به تراشه M1 داشته و به 10 هسته گرافیکی (که 2 هسته بیشتر از m1 است) و تفکیک بیش از 20 میلیارد رنگ ارتقا یافته است. در تراشه M2، علاوه بر هسته‌های بیشتر در پردازنده گرافیکی، از موتور رسانه‌ای تراشه‌های M1 Pro و M1 Max نیز استفاده شده است که در مجموع باعث تمایز در عملکرد m1 با m2 خواهد شد.

طبق اعلام اپل، تراشه m2 نسبت به تراشه m1، در CPU تا 18 درصد سریعتر، در GPU تا 35 درصد بهتر شده و پهنای باند انتقال اطلاعات در حافظه داخلی آن نیز تا 50 درصد افزایش یافته است.

البته مقایسه بین m2 با نسخه‌های ارتقاء یافته m1 (مانند M1 Ultra) ناعادلانه خواهد بود و بهتر است زمانی که اپل اقدام به ارائه نسخه‌های بهتر تراشه m2 نمود، مقایسه‌ای بین نسخه‌های پیشرفته m2 با نسخه‌های جدیدتر تراشه m1 انجام دهیم.

در حال حاضر با توجه به گفته‌های اپل، تراشه m2، یقیناً برنده مقایسه با m1 خواهد بود، هر چند که شاید در اعداد اعلامی اپل کمی تردید داشته باشید.

در بخش پورت‌ها نیز بین مک بوک‌هایی که از تراشه M1 و M2 استفاده می‌کنند، اندکی تفاوت به وجود آمده است.

Apple M1 chip comparison with Apple M2

با هم به مقایسه مک بوک ایر m1 و  مک بوک ایر m2، از لحاظ درگاه‌ها می‌پردازیم.

مک بوک ایر M1 به دو پورت Thunderbolt/USB 4 مجهز شده بود که از شارژ نیز پشتیبانی می‌کرد و همچنین می‌توانست از طریق مبدل‌های DisplayPort، Thunderbolt 3، USB 4 و USB 3.1، به یک نمایشگر خارجی متصل شود. مک بوک ایر m1، از یک عدد جک 3.5 میلی‌متری نیز برخوردار بود.

در مک بوک ایر M2، پورتها نسبت به قبل دچار یک تغییر شده و علاوه بر دو عدد پورت Thunderbolt/USB 4 به مگ سیف 3 نیز مجهز شده است که شما را در استفاده از پورتهای تاندربولت آزادتر می‌گذارد.

نکته جالب اینجاست که در مک بوک پرو 13 اینچی m2، فقط دو پورت تاندربولت (USB 4) داشته و خبری از پورت مگ سیف 3 نیست.

 

مقایسه تراشه Apple M1 با تراشه Apple M2

 

مقایسه Apple M1 با Apple M2 از نظر قیمت و زمان عرضه

تراشه m2 برای اولین بار در مک بوک ایر m2 2022 به کار گرفته شد و نسخه جدیدی از مک بوک پرو 13 اینچی نیز با این تراشه معرفی شد که هر دو مک بوک جدید اپل از جولای 2022 به بازار عرضه شدند.

در مک بوک ایر m2 شاهد یک جهش کوچک قیمتی هستیم و نسبت به مک بوک ایر m1 مدل پایه که 999 دلار قیمت داشت، 200 دلار بیشتر شده و در مک بوک ایر m2 مدل پایه قیمت به عدد 1199 دلار رسیده است. مک بوک ایر m2 مدل گران قیمت نیز، ضمن داشتن حافظه داخلی بیشتر، اتیکت قیمت 1499 دلار را نشان می‌دهد.

مک بوک پرو 13 اینچی m2 نیز اولین نسل از لپ تاپ‌های اپل می‌باشد که مجهز به تراشه m2 شده است. قیمت اعلامی شرکت اپل برای این مک بوک نیز در مدل پایه 1299 دلار و در نسخه گران قیمت، 1499 دلار می‌باشد.

معمولاً apple در ابتدای عرضه مک بوک‌های جدید، مک بوک m1 را نیز با قیمت پائین‌تر عرضه می‌کند که مطمئناً این کار بصورت موقتی خواهد بود. مک بوک ایر جدید علاوه بر دریافت تراشه m2، به شاسی بازطراحی شده و صفحه نمایش جدید نیز ارتقاء یافته است.

 

 

 

 

مدل‌هایی از مک بوک که تراشه m1 توسعه یافته دارند کماکان تولید و عرضه خواهند شد که شامل مک بوک پرو 14 اینچی و مک بوک پرو 16 اینچی با تراشه های M1 Pro و M1 Max بوده و قیمت آنها در بازه 1999 دلار تا 3499 دلار است.

همچنین مک استودیو 2022 اپل که بهترین نسخه تراشه m1 موسوم به M1 Ultra بر روی آن نصب شده است، قیمتی معادل 4999 دلار دارد.

Apple M1 chip comparison with Apple M2 مقایسه تراشه Apple M1 با تراشه Apple M2

نتیجه گیری نهایی

با وجود اینکه برخی مشخصات تراشه‌های m1 و m2، مانند معماری پردازنده، تعداد هسته‌های پردازنده و... شبیه به هم است اما طبیعتاً اپل باید تغییراتی در تراشه جدید خود ایجاد کرده باشد.

بنابر نقل قول اپل، تراشه m2، دو هسته گرافیکی (GPU) بیشتر و تعداد ترانزیستورهای بیشتر دریافت کرده و در عین حال، اندازه یکسانی با تراشه m1 دارد و حدود 20 درصد در عملکرد، نسبت به M1 دارد.

البته نباید انتظار داشته باشید که m2 نسبت به تراشه m1، یک جهش بزرگ داشته باشد اما همانند m1، نوآورانه و پیشگام بوده و راه را برای تولد تراشه‌های جدید اپل، همانند آنچه که در M1 Ultra دیدیم، هموار خواهد کرد.

در واقع بهتر است بگوئیم، Apple Silicon M2 نسبت به Apple Silicon M1 بهتر شده اما هنوز در آغاز راه است و نسخه‌های بهبود یافته آن همانند M2 Pro، M2 Max و M2 Ultra در ماه‌های بعد از راه خواهند رسید.

به هر حال آنچه که مشخص است، اپل سیلیکون تولید شد تا خانواده مک اپل شامل: مک بوک ایر و مک بوک پرو، مک مینی، مک استودیو و... با انتقال از اینتل به تراشه‌های ساخت اپل، دوره‌ای سرشار از شگفتی را برای دنیای تکنولوژی رقم بزند 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

همه چیز درباره تراشه M1

همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

معرفی مک بوک ایر M2 2022

همه چیز درباره تراشه های M2 Pro و M2 Max

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M2 Ultra

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

مقایسه مک بوک ایر m2 با مک بوک پرو m2

مقایسه مک بوک ایر M1 با مک بوک پرو M2

آیا مک مینی M1 در مقایسه با سایر مک‌ های اپل ارزش خرید دارد؟

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می