shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡چگونه از باتری مک‌بوک مراقبت کنیم؟

آیا می‌دانید چگونه باید از باتری مک بوک مراقبت کنید. اگر میخواهید باتری مک بوک شما از سلامت و عمر طولانی تر برخوردار شود، در این مقاله به پاسخ خود خواهید رسید.

⚡چگونهازباتریمک‌بوکمراقبتکنیم؟

آشنایی با روش‌های مراقبت از باتری مک‌بوک



حفظ سلامتی باتری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مراقبت مناسب از دستگاه‌های هوشمند از جمله مک‌بوک‌هاست. با انجام اقدامات مختلفی مثل کالیبره کردن باتری دستگاه خود، کم‌کردن نور صفحه، خاموش‌کردن وای‌فای و بلوتوث و مواردی ازاین‌دست می‌توانید تا حد زیادی طول عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهید. علاوه‌برآن قابلیت‌هایی مثل شارژ بهینه و برنامه‌هایی مثل AlDente بر روی مک‌بوک وجود دارند که می‌توانند برای حفظ سلامتی باتری مفید باشند.

در ادامه همراه ما باشید تا به توضیح کامل روشهای مراقبت از باتری مک بوک بپردازیم.

 

 

راه‌های حفظ سلامتی و افزایش عمر باتری مک‌بوک

راه‌های مختلفی وجود دارند که به‌وسیله آنها می‌توانید سلامتی باتری مک‌بوک خود را حفظ کنید و طول عمر را افزایش دهید. برخی از این راه‌ها عبارت‌اند از: 

 

کالیبره کردن باتری

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی باتری‌های این دستگاه‌ها کالیبره کردن آنها به‌صورت ماهانه است. این کار باعث می‌شود که بتوانید از حداکثر پتانسیل باتری مک‌بوک خود استفاده کنید و زمان تخمینی دقیق‌تری هم از روشن ماندن دستگاه خود دریافت کنید. برای کالیبره کردن باتری مک‌بوک باید مراحل مختلفی را طی کنید که این مراحل عبارت‌اند از: 

1. مک‌بوک خود را به شارژ وصل کنید و اجازه دهید که به طور کامل شارژ شود. یکی از نکات قابل‌توجه این است که برخلاف تصور عموم هنگام شارژ شدن مک‌بوک خود می‌توانید از آن استفاده کنید و این کار هیچ‌گونه آسیبی را به باتری دستگاه شما وارد نمی‌کند.

2. بعد از اینکه باتری مک‌بوک شما پر شد، اجازه دهید که حدود ۲ ساعت به شارژر متصل باشد. در این مدت هم می‌توانید از دستگاه خود استفاده کنید.

3. بعد از گذشت این مدت شارژر را جدا کنید و شروع به کارکردن با مک‌بوک خود کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که هشدار کم‌شدن باتری را مشاهده کنید.

4. تا حدی با مک‌بوک خود کار کنید که شارژ آن به کمترین حد ممکن برسد و در نهایت به طور خود به‌ خود خاموش شود.

5. اجازه دهید که مک‌بوک به مدت ۵ ساعت یا بیشتر در حالت خاموش باقی بماند.

6. شارژر را به مک‌بوک متصل کنید و بگذارید که باتری آن به طور کامل شارژ شود.

7. در نهایت مک‌بوک خود را روشن کنید. به این کار کالیبره کردن باتری می‌گویند و بعد از انجام آن می‌توانید متوجه عملکرد بهتر مک‌بوک خود شوید.
 

کاهش نور صفحه

کم‌کردن نور صفحه می‌تواند یکی از بهترین اقداماتی برای افزایش طول عمر باتری باشد. این کار باعث می‌شود که فشار کمتری بر باتری وارد شود و در نتیجه سلامتی آن تا حدود زیادی حفظ شود.

 

خاموش‌کردن وای‌فای و بلوتوث

اگر هنگام استفاده از مک‌بوک خود از وای‌فای یا بلوتوث استفاده نمی‌کنید بهتر است که آنها را خاموش نگه دارید. خاموش‌کردن آنها در مواقع غیرضروری می‌تواند کمک زیادی به افزایش عمر باتری مک‌بوک کند.

 

بررسی وضعیت باتری

زمانی که از مک‌بوک خود استفاده می‌کنید به باتری آن توجه داشته باشد. این کار باعث می‌شود که بتوانید شارژ آن را مدیریت کنید و اجازه ندهید که دستگاه در هنگام کارکردن شما خاموش شود. در صورتی‌که نمی‌توانید درصد باتری را مشاهده کنید تنها لازم است که بر روی آیکون آن در قسمت پایین صفحه کلیک کنید. علاوه بر این موضوع، می‌توانید با گرفتن کلید Option و سپس کلیک بر روی آیکون باتری هم وضعیت سلامتی باتری خود را مشاهده کنید. سلامتی باتری شما می‌تواند در ۴ وضعیت مختلف قرار داشته باشد که این وضعیت‌ها عبارت‌اند از: 

• وضعیت Normal که نشان‌دهنده عالی بودن وضعیت باتری شماست.

• وضعیت Replace Soon که نشان‌دهنده نرمال بودن وضعیت باتری شماست اما نسبت به قبل میزان شارژ کمتری را در خود نگه می‌دارد.

• وضعیت Replace Now که نشان می‌دهد باتری شما هنوز هم می‌تواند شارژ را خود نگه دارد؛ اما بهتر است که آن را تعویض کنید تا به مک‌بوک شما آسیبی وارد نشود.

• وضعیت Service Battery که نشان می‌دهد باتری شما وضعیت بدی قرار دارد و احتمالاً به‌سرعت شارژ خود را از دست می‌دهد. در این شرایط باید خیلی سریع باتری مک‌بوک را تعویض کنید تا دستگاه شما آسیب نبیند.
 

استفاده از قابلیت شارژ بهینه

برای افزایش طول عمر باتری خود می‌توانید از قابلیت شارژ بهینه (Optimized Charging) استفاده کنید که در محصولات شرکت Apple مثل آیفون‌ها، آی‌پدها و مک‌بوک‌ها وجود دارد. این قابلیت می‌تواند باتوجه‌ به الگوی مصرف کاربر تنظیمات دستگاه شما را تغییر دهد تا باتری آن عمر بیشتری داشته باشد.

how to take care of macbook battery?

یکی از عملکردهای قابلیت شارژ بهینه این است که بعد از متصل‌ کردن مک‌بوک به شارژ، از اینکه دستگاه بیشتر از یک حد مشخص شارژ شود جلوگیری می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که باتری‌های لیتیومی را هیچ‌وقت به طور کامل شارژ نکنید.

در واقع آنها معتقدند که قراردادن شارژ دستگاه‌هایی مثل مک‌بوک‌ها که از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند در محدوده ۴۰ تا ۸۰ درصد می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.

برای فعال‌کردن قابلیت شارژ بهینه باید وارد بخش System Preferences شوید و گزینه Battery را انتخاب کنید. در نهایت دوباره از منوی سمت چپ بر روی گزینه Battery کلیک کنید تا این قابلیت فعال شود. این قابلیت تنها در مک‌بوک‌هایی وجود دارد که سیستم‌عامل MacOS Catalina دارند و نسخه‌های قدیمی‌تر قابلیت شارژ بهینه ندارند.

چگونه از باتری مک‌بوک مراقبت کنیم؟

عدم اتصال دائمی به شارژر

به‌ هیچ‌وجه دستگاه خود را به طور دائمی به برق متصل نکنید. این کار علاوه بر این که می‌تواند باعث کاهش طول عمر باتری شود می‌تواند به قطعات مختلف مک‌بوک هم آسیب بزند. زمانی که دستگاه را بیش از حد در شارژ نگه می‌دارید باتری آن به‌شدت داغ می‌شود و حتی ممکن است که باد کند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که مک‌بوک خود را به نمایندگی‌های Apple ببرید تا به آن رسیدگی شود. خود شرکت Apple توصیه می‌کند که مک‌بوک خود را به شکل منظم فقط تا ۵۰ درصد شارژ کنید و شارژ بیش از حد این محصولات می‌تواند طول عمر آنها را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

عدم رسیدن میزان شارژ دستگاه به اعداد تک‌رقمی

نباید اجازه دهید که شارژ مک‌بوک شما بیش از اندازه کم شود. به عبارتی تک‌رقمی شدن شارژ دستگاه شما می‌تواند به آن آسیب بزند و طول عمر آن را کاهش دهد. این موضوع مخصوصاً زمانی که می‌خواهید دستگاه خود را خاموش کنید اهمیت دارد. درصورتی‌که باتری دستگاه شما تک‌رقمی باشد و آن را خاموش کنید ریسک تخلیه کامل باتری افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت باعث شود که باتری شما نتواند شارژ را در خود نگه دارد.
 

دوری از شرایط محیطی نامطلوب

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شدند حتی دمای محیط هم می‌تواند بر سلامتی باتری مک‌بوک تأثیر بگذارد. در واقع درصورتی‌ که محیط اطراف باتری بیش از حد سرد یا گرم باشد فلزات به گرفته شده در تولید این باتری‌ها دچار تغییرات مختلفی مثل ترک‌خوردن می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث جدا شدن کاتد از سایر بخش‌های باتری شود و در نتیجه موجب کاهش ظرفیت آن شود. توصیه می‌شود که دستگاه خود را در روزهای خیلی سرد و خیلی گرم سال، در داخل خودرو قرار ندهید و از دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد دور کنید. طبق گفته‌های خود شرکت Apple نگهداری مک‌بوک‌ها در دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه‌ای ایده‌آل خواهد بود؛ اما قراردادن آنها در دمای ۲۰- تا ۴۵ درجه هم مشکلی را ایجاد نمی‌کند. علاوه بر دمای نامتعادل رطوبت بالای محیط اطراف هم می‌تواند باعث بروز مشکل برای باتری مک‌بوک شود.
 

استفاده از نرم‌افزار AlDente

برنامه‌های مختلفی وجود دارند که باتری مک‌بوک شما را مدیریت می‌کنند و می‌توانند برای حفظ سلامتی باتری مفید باشند. یکی از این برنامه‌ها AlDente است که رایگان بوده و می‌توانید با آن از شارژ شدن بیش از حد دستگاه خود جلوگیری کنید.

این برنامه به طور پیش‌فرض بعد از رسیدن شارژ دستگاه به ۸۰ درصد جریان را قطع می‌کند اما می‌توانید این عدد را هم تغییر بدهید.

how to take care of macbook battery? چگونه از باتری مک‌بوک مراقبت کنیم؟

زمانی که این برنامه را نصب می‌کنید بعد از شارژ شدن شدن دستگاه حتی لازم نیست که آن را از شارژر جدا کنید. در واقع برنامه AlDente باعث می‌شود که حتی هنگام شارژ شدن هم دستگاه از شارژ موجود در باتری استفاده کند و نه از جریان برق.

این برنامه تنها توسط سیستم‌عامل‌های MacOS Big Sur و پس از آن پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین اگر نسخه‌های قدیمی‌تر مک‌بوک را دارید این برنامه احتمالاً بر روی دستگاه شما نصب نخواهد شد.

در صورتی‌ که قابلیت شارژ بهینه را خاموش کنید این برنامه هم عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر قصد دارید مک‌بوک خود را به طور کامل شارژ کنید هر بار باید برنامه AlDente را غیرفعال کنید و برای شارژ ۱۰۰ درصدی دستگاه این محدودیت را خواهید داشت.

how to take care of macbook battery? چگونه از باتری مک‌بوک مراقبت کنیم؟

استفاده‌نکردن طولانی‌مدت از دستگاه 

استفاده‌ نکردن از مک‌بوک برای مدت طولانی هم می‌تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. طبق توصیه خود شرکت Apple اگر قصد دارید دستگاه خود را به مدت بیشتر از ۶ ماه کنار بگذارید و از آن استفاده نکنید بهتر است که هر ۶ ماه یک‌بار آن را تا ۵۰ درصد شارژ کنید.
 

به‌ روزرسانی نگه‌داشتن سیستم‌عامل و نرم‌افزارها

به‌روز نگه‌داشتن سیستم‌عامل مک‌بوک و برنامه‌های آن، می‌توانند برای حفظ سلامتی باتری مناسب باشند. در واقع شرکت Apple با ارائه آپدیت‌های جدید عملکرد این برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها را بهبود می‌بخشد و از بروز آسیب به باتری جلوگیری می‌کند.
 

خروج از برنامه‌هایی که استفاده نمی‌شوند

یکی دیگر از راه‌های افزایش طول عمر باتری مک‌بوک بستن برنامه‌هایی است که از آنها استفاده نمی‌کنید. برای بستن برنامه‌ها می‌تواند کلیدهای Command و Q را به طور هم‌زمان فشار دهید. علاوه‌ بر آن می‌توانید هر برنامه را به شکل جداگانه با انتخاب آن و کلیک بر روی گزینه Quit ببندید. در صورتی‌ که می‌خواهید ببینید هر برنامه در مک‌بوک شما چقدر باتری مصرف می‌کند می‌توانید وارد قسمت Activity Monitor شوید و بر روی گزینه Energy کلیک کنید.

how to take care of macbook battery? چگونه از باتری مک‌بوک مراقبت کنیم؟

جداکردن لوازم جانبی

اگر از وسایل جانبی مختلفی مثل فلش مموری یا هدفون هنگام کار با مک‌بوک خود استفاده می‌کنید توصیه می‌شود که بعد از اتمام کار خود آنها را جدا کنید. این وسایل می‌توانند از شارژ دستگاه شما استفاده کرده و بر روی باتری فشار مضاعف وارد کنند.

 

 

در این مقاله کوتاه سعی کردیم تمامی راه‌های مراقبت از باتری مک بوک را بیان کنیم اما اگر سوال یا نکته مهمی در این رابطه برایتان پیش آمد، آنرا در بخش نظرات مطرح کنید و یا با پشتیبانی فنی پارسان می، تماس بگیرید.

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

چگونه بفهمیم مک‌بوک چند بار شارژ شده است؟

چگونه مک‌بوک را خاموش کنیم؟

چگونه مک‌بوک را ریست فکتوری کنیم؟

چگونه مک‌بوک را آپدیت کنیم؟

راهکارهای افزایش طول عمر باتری در آیفون

نقاط قوت و ضعف باتری در مک بوک های M1 اپل

چگونه از سلامت باتری سرفیس آگاه شویم؟

چگونه مشخصات مک بوک را بفهمیم؟

مقایسه سرفیس پرو 7 با مک بوک پرو

تفاوت مک بوک با لپ تاپ

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه اینترنتی پارسان می