shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡7 نکته مهم در آی مک 24 اینچی m1 اپل در سال 2021 که باید بدانید

در این مقاله به 7 مورد از مهمترین نکاتی که درباره آی مک 24 اینچی M1 می‌توان اشاره کرد، خواهیم پرداخت

⚡7نکتهمهمدرآیمک24اینچیm1اپلدرسال2021کهبایدبدانید

بررسی مزایای آی مک 24 اینچی اپل


 

یکی از محصولات شرکت اپل که طرفداران زیادی دارد، کامپیوترهای همه‌کاره (All In One) می‌باشند که شرکت اپل نام " آی مک " را برای آن‌ها انتخاب کرده است. آغاز تولید iMac به سال‌های انتهای دهه 80 میلادی و اوایل دهه 90 بازمی‌گردد ولی از آن زمان تا به حال تغییرات زیادی در این محصول جذاب و دست داشتنی اپل، ایجاد شده است و آخرین بار نیز این مهم در بهار سال 2021 و با تولید آی مک 24 اینچ ، عملی شده است.

 

   


به جرات می‌توان گفت: ابداعات و نوآوری‌هایی در آی مک 24 اینچ سال 2021 به کار رفته که نمونه آن در هیچ جای دیگر دیده نمی‌شود و در ادامه  مطلب به صورت کامل، به مهمترین موارد آنها اشاره خواهیم کرد.

 

 

7-points-in-buying-an-iMac

 

 


نسل جدید آی مک در سال 2021 با اندازه 24 اینچ و ایجاد تغییرات اساسی در طراحی، رونمایی شد که البته بسیاری از افراد به آن آی مک 2021 یا آی مک 24 اینچی می‌گویند . این دستگاه نسبت به آی مک 27 اینچی یا آی مک 21.5 اینچی، برتری‌های خاصی دارد که هر کدام از این قابلیت‌ها به تنهایی می‌تواند یک چالش بزرگ برای سازندگان آن در شرکت اپل ایجاد کند.

 

بزرگ‌ترین چالش در ساخت iMac 24inch 2021

هر مخاطبی که برای اولین بار آی مک 24 اینچی را از نزدیک ببیند، تصور می‌کند با یک نمایشگر عادی مواجه شده است و این در حالی است که یک کامپیوتر تمام عیار، در قواره یک نمایشگر بسیار نازک که تنها 11.6 میلیمتر ضخامت دارد، ظاهر شده است.

 

 

نمای کلی آی مک 24 اینچ

 


همان‌طور که می‌دانید در تمام نسلهای قبلی آی مک که در سایزهای 21.5 یا 27 اینچی ساخته شده اند، در پشت دستگاه یک قوس بزرگ را مشاهده میکنیم، ولی در iMac 2021 M1، با یک سطح تخت در پشت بدنه، روبرو هستیم.


در نتیجه آی مک 24 اینچی دارای ضخامتی تقریباً 3 برابر نازک‌تر از ضخامت نسل‌های قبلی آیمک اپل است.

در حقیقت می‌توان بزرگ‌ترین چالش‌هایی که طراحان اپل برای نازک‌تر کردن آی مک 2021 داشتند را به ترتیب زیر لیست کرد:

  1. جک 3.5 میلیمتری هدفون، در صورتی که به پشت دستگاه متصل شود، نیاز به 13 میلیمتر عمق، در محل قرار گیری دارد.
  2. شیار کارت خوان SD، برای جاگذاری در هر سیستمی، نیاز به عمقی به اندازه 32 میلیمتر در حالت استاندارد دارد.
  3. کابل برق، در استانداردی که در نسل قبل برایش تعریف شده بود، نیاز به 18.2 میلیمتر عمق، برای جاگیری پورت AC دارد.
  4. پورت شبکه (اترنت)، در حداقل اندازه‌اش‌، نیاز به 28 میلیمتر فضای نصب دارد.
  5. پورت‌های استاندارد USB نیز چیزی حدود 38 میلیمتر، فضا برای قرار گرفتن در پشت سیستم دارند.

 

 

 

 

نکته چالش برانگیز، این بود که iMac 2021، تنها 11.6 میلیمتر ضخامت داشت در حالی که هر یک از امکاناتی که ذکر کردیم نیاز به عمقی بیشتر از این عدد داشتند، تا در جای خود قرار گیرند.

 

 چرا و چگونه آی مک 24 نازک‌تر تولید ‌شد؟

تولید آی مک در سال‌های قبل از 2021، با استفاده از پردازنده‌های ساخت شرکت اینتل صورت می‌پذیرفت. اولین اولویتی که شرکت اینتل در تولید پردازنده‌های خود به آن توجه می‌کرد این بود که عملیات پردازش با سرعت بالایی انجام شود و در این کار هم بسیار موفق بود.

 

طراحی منحصر به فرد آی مک 24 اینچ

 

اما فقط سرعت عملیات نبود که اهمیت داشت. با توجه به ساختاری که پردازنده های اینتل داشتند، به طور طبیعی حرارت و گرمای بالایی را در حین کار از خودشان تولید می‌کردند که گاهی نگران کننده به نظر می‌رسید.


کاری که باید برای خنثی سازی این دمای بالا انجام می‌شد، فقط یک چیز بود و آن هم استفاده از فن‌های خنک کننده قدرتمند بود و ایراد کار این بود که هر چه نیاز به خنک کنندگی بیشتر می‌شد، اندازه فن نیز بزرگ‌تر می‌شد.

به همین دلیل و به ناچار، در تمام آی مک های قبل از 2021، که از پردازنده اینتل در بخش سخت افزار استفاده شده بود، یک قوس بزرگ در پشت دستگاه وجود دارد که بتوان برد اصلی بزرگ، پردازنده خوب ولی پر حرارت و فن خنک کننده را در آن جای داد.


شرکت اپل در سال 2021 با استفاده از تراشه Apple Silicon M1، و با کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل، توانست به این مهم دست یابد که میزان حرارت ایجاد شده توسط پردازنده در زمان عملیات پردازش، را به شدت کاهش دهد.


تراشه Apple M1 علیرغم عملکرد بسیار عالی که از خود بروز می‌دهد، حرارت و دمای بالایی تولید نمی‌کند و می‌توان فن‌های بسیار کوچک‌تر را با فن‌های بزرگ نسل‌های قبلی، جایگزین نمود و از حجم بزرگی که این فن‌ها اشغال می‌کردند، خلاص شد.

 

 

استفاده از تراشه Apple M1 در آی مک 24 اینچ اپل

 

 

نکته بسیار مهم درباره تراشه اپل سیلیکون M1

مزیت دیگر تراشه جدید M1، این بود که تمام اجزای سخت افزاری، شامل پردازنده مرکزی، رم، کارت گرافیک، و... بر روی یک سیستم یکپارچه، متمرکز شده بودند و بنابراین فضای بسیار کمتری در سیستم اشغال می‌کردند.


حالا تمام اجزای عملیاتی و سخت افزاری آی مک 24 اینچی، در کنار هم ادغام شده و فضای بسیار کمی برای نصب نیاز داشتند، بنابراین طراحان اپل آن‌ها را به جای پشت دستگاه، به سمت حاشیه پائین و بخش چانه زیر نمایشگر، منتقل کردند.

 

راه حل مناسب برای نازک شدن بدنه آی مک 2021 چه بود؟

همان‌طور که گفتیم، به دنبال تغییر در نوع سخت افزار، یکپارچه شدن سیستم پردازش و نازک شدن بدنه، چالش‌هایی به وجود آمد که مدیران و طراحان ارشد شرکت اپل باید فکری به حال آن‌ها می‌کردند تا تمام آن‌ها را در این بدنه ظریف و مینیاتوری iMac 24inch 2021 جای دهند.


شرکت اپل، مانند همیشه، در این مورد نیز بسیار هوشمندانه عمل کرد و با ارائه راه‌حل‌هایی برای هر یک از چالش‌ها، تعدادی از این امکانات را که بیشتر مورد نیاز بود، با بکار گیری ترفندهایی زیرکانه، حفظ کرد و بقیه آن‌ها را که اهمیت کمتری داشتند، کنار گذاشت.

 

   


و اما راه‌حل‌ها چه بودند:

1. مشکل اولین قسمت، که جک 3.5 میلیمتری بود به این شکل حل شد که از پشت بدنه به لبه جانبی سمت راست نمایشگر منتقل شد و نیاز به ضخامت بیشتر را با جاگذاری آن در کنار چانه یا همان حاشیه پهن زیر نمایشگر، حل کردند.


2. پورت‌های استاندارد USB و شیار کارت خوان SD به‌طور کامل حذف شدند و به جای آن‌ها، آی مک 24 اینچی، صاحب 2 پورت USB – Type C و 2 پورت تاندربولت شد که این پورت‌ها تقریباً تمامی پورت‌های دیگر مانند اسلات کارت SD، HDMI یا USB-A و... را یا به‌طور مستقیم و یا با استفاده از تبدیل، پشتیبانی می‌کنند.

 

پورتهای آی مک 24 اینچ اپل

 

 

برای مشاهده قیمت آیمک 24 اینچ اپل و مشخصات فنی آن، به سایت پارسان می، مراجعه کنید.

 


3. در مورد کابل برق نیز اتفاق جالبی رخ داده است. یک راه برای حل این مسئله این بود که کابل برق را نیز مانند جک هدفون، در کناره جانبی قرار دهد ولی این کار امکان‌پذیر نبود، زیرا علاوه بر عمق زیاد، ضخامت و عرض کانکتور کابل برق هم، از عمق بدنه و شاسی iMac 24inch 2021 بیشتر بود.

 

بنابراین شرکت Apple در راه حلی مبتکرانه، به‌جای اینکه محل اتصال را که در مرکز سطح پشتی بدنه بود عوض کند، با کنار زدن استاندارد قدیمی، استاندارد جدیدی برای کابل برق تعریف کرد و پورت مخصوص کابل برق را به‌صورت گرد و با عمق کم، در همان جای قبلی طراحی کرد و برای اینکه در جایش محکم بماند، از اتصال مغناطیسی استفاده کرد.


همچنین برای زیبایی بیشتر، سری کابل را شبیه به رنگ براق بدنه آی مک 24 طراحی کرده و برای کابل هم، روکشی از جنس کناف و به رنگ پایه iMac 24 " 2021 " در نظر گرفتند.

 

روکش کناف کابل در آی مک 24 اینچ


4. پورت اترنت، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و شاید هم مهم‌ترین چالش بین موارد 5 گانه بود، زیرا با توجه به اینکه اکثر مخاطبان برای ایجاد سرعت، دقت و امنیت بیشتر در شبکه داخلی خود، و نیز به دلیل قابل اعتماد نبودن اتصال بی سیم، به آن نیاز داشتند، امکان حذف آن نبود.


راهکاری که کوپرتینو نشین ها برای این مسئله پیدا کردند، ادغام آن در منبع تغذیه بود. بدین شکل که پورت شبکه بر روی آداپتور و در کنار محل ورودی برق تعبیه شد. البته برای استفاده از این قابلیت جدید لازم بود که کابل اتصال بین آداپتور و نمایشگر بتواند هم‌زمان برق و داده‌ها را منتقل کند.


مزیت دیگر این کار، خلوت شدن میز کاربر به‌واسطه حذف کابل‌های اضافی بود.

 

آداپتور و پورت شبکه در آی مک 2021 اپل

 

 

جمع بندی

در این مقاله به مواردی اشاره کردیم که در ابتدا تصور می‌شد، همه آن‌ها به نقاط ضعف آی مک 24 اینچی 2021 تبدیل شود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، بسیار متفاوت بود و تمامی موضوعات مورد اشاره در بحث، منجر به تغییر نگرش طراحان اپل، برای مدیریت بسیار دقیق و هنرمندانه جزئیاتی مانند پورت‌های هدفون، اترنت (شبکه)، USB، ورودی کابل برق و درگاه کارت خوان SD، گردید که همه آن‌ها تابعی از چرخش رویکرد شرکت اپل در استفاده از پردازنده‌های اینتل و جایگزینی آن با پردازنده Apple M1، بوده است.

 

بنابراین نکته مهمی مانند فوق باریک شدن iMac 24inch 2021، می‌توانست تبعاتی برای شرکت اپل داشته باشد اما این مجموعه توانست یک تهدید بزرگ را با ابداعات فناورانه، به یک فرصت عالی و تاریخی تبدیل کند.


با در نظر گرفتن جمیع جوانب، آی مک جدید بین انواع آی مک، نمره ممتازی به خود اختصاص می‌دهد و در حال حاضر در صدر بهترین آی مک ها قرار می‌گیرد.

 

تنوع رنگ آی مک 24 اینچ 2021


 

 

برای مشاهده قیمت آیمک 24 اینچ اپل و مشخصات فنی آن، به سایت پارسان می، مراجعه کنید.

 

 

 


به‌صورت کلی می‌توان گفت:

 

مزایای آی مک 24 اینچ 2021 M1 شامل:


1. تغییر در طراحی ظاهری و نازک شدن آی مک 2021، در حد یک گوشی هوشمند.


2. به روز رسانی سخت افزار و بکار گیری چیپست یکپارچه M1 با سرعت پردازش بسیار بالا.


3. ناچیز بودن حرارت در حین عملیات، بدون نیاز به سیستم خنک کننده قدرتمند و بزرگ.


4. جایگزین کردن پورت تاندربولت و پورت USB-Type C به جای پورتهای قدیمی، با امکان پشتیبانی از پورتهای قدیمی.


5. استفاده از کابل برق با فرمت جدید و اختصاصی.


6. جابجایی پورت شبکه از پشت دستگاه به روی آداپتور که از آخرین ابداعات اپل است.


7. ابتکار عمل در جابجایی ورودی جک 3.5 میلیمتری.


همه و همه باعث می‌شود، آی مک 24 اینچی سال 2021 نسبت به آی مک 27 و 21.5 اینچی، برتری کاملی (هم از نظر ظاهری و هم از نظر سخت افزاری) داشته باشد و با وجود بالا بودن قیمت آی مک 2021، خرید این محصول جدید شرکت اپل، بسیار منطقی باشد و مخاطبان بیشتری برای خرید آی مک 24، داوطلب شوند.


لازم به ذکر است، شما می‌توانید با مراجعه به بخش مقالات و صفحات مربوط به آی مک 24 اینچی، به مطالعه جزئیات بیشتری درباره کلیه مدل‌های iMac 24inch، که توسط شرکت اپل تولید شده و در " سایت پارسان می " با بیانی ساده و همه پسند، توصیف شده‌اند، بپردازید.

 

   

 

 

 

مقالات مرتبط:

بررسی ویژگی‌های آی مک M1 (آی مک ام 1) در سال 2021

40 مورد از مفیدترین میانبرهای صفحه کلید مک

آیا مک استودیو اپل و نمایشگر اپل جایگزین آی مک 27 اینچی می شود؟

مقایسه آی مک 24 اینچ اپل با سرفیس استودیو 2 مایکروسافت

بهترین کامپیوترهای همه کاره در سال 2023

معرفی بهترین برنامه ‌های کاربردی مک - قسمت چهارم

بررسی مجیک موس 3 اپل و مهمترین نکات آن

مروری بر مشخصات آی مک، نسل m1 2021

آشنائی با نام های اختصاصی محصولات اپل

10+1 دلیل برای خریدن مک اپل به جای کامپیوتر ویندوزی

 

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه اینترنتی پارسان می