shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡سنسور تشخیص اثر انگشت آیفون چیست؟

-------

⚡سنسورتشخیصاثرانگشتآیفونچیست؟

تاچ آیدی (Touch ID) آیفون چیست؟ همه‌ چیز درباره سنسور تشخیص اثر انگشت


 

در قدیم کاربران مجبور بودند برای ایجاد امنیت در گوشی خود از قفل‌های نوشتاری استفاده کنند که هر چقدر این نوشته پیچیده‌تر بود از امنیت بالاتری برخوردار بود و دردسرهای خود را به همراه داشت و ممکن بود کاربر آن را فراموش کرده و دچار مشکل شود. در اصل (Touch ID) اسمی جدید، برای سیستم امنیتی تایید هویت اپل می باشد. از طریق دکمه‌ی خانه یا همان HOME می‌توانید قفل گوشی‌تان را باز کنید، خرید‌های اینترنتی و احراز هویت نیز با تاچ آیدی قابل انجام است.

این سیستم امنیتی قابلیت پردازش اثر انگشت شما را به صورت 3 بعدی دارد.

 

کدام یک از مدل‌های آیفون از تاچ آیدی پشتیبانی می‌کند؟

نسل اول تاچ آیدی برای اولین بار در سال 2015 با سری گوشی‌های 5s معرفی شد، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نسل دوم تاچ آیدی که عملکردی بهتر داشت با سری گوشی‌های 6s معرفی شد و در گوشی‌های سری بعد این شرکت، تا آیفون 8 و 8plus نیز استفاده شد، اما از نسل بعدی، یعنی سری ایکس دکمه HOME از گوشی‌های آیفون حذف شد.

 

What is a fingerprint sensor?

 

دلیل انتخاب تاچ آیدی چیست؟

همیشه بین مشتریان دو راهی سختی وجود داشته که بین امنیت و راحتی کدام را انتخاب کنند. زیرا رمز‌های عبور ساده، راحت و وقت گیر نیستند، اما امنیت بالایی ندارند. همچنین می‌خواهند که خود را درگیر رمزهای پیچیده موبایل‌شان نکنند. در این طور مواقع، تاچ آیدی یا همان اثر انگشت به منظور احراز هویت استفاده می‌شود که استفاده از آن برای افراد واقعا آسان می‌باشد.

 

 

 

 

معرفی تاچ آیدی توسط اپل

در ادامه سخنان شرکت اپل درباره‌ی این سیستم امنیتی را مشاهده می‌کنید: «انگشت خود را روی دکمه هوم نگه‌دارید، با همین کار ساده به راحتی آیفون شما باز می‌شود. این یک راه راحت و فوق العاده امن برای دسترسی به موبایل‌تان است.

به غیر از اثر انگشت‌، شما می‌توانید برای احراز هویت و خرید از iTunes Store، اپ استور و ... را تایید کنید و احراز هویت کنید، با انجام این کار دیگر شما نیازی به وارد کردن رمز عبور خود ندارید.

تاچ آیدی قابلیت شناسایی 360 درجه را دارد که به این معنی می‌باشد که جهت گیری در نحوه قرار گرفتن انگشت اهمیت و تاثیری در شناسایی شما ندارد، گوشی آیفون شما، اثر انگشت شما را می‌خواند و شما را می‌شناسد.

از آن جایی که تاچ آیدی به شما اجازه می‌دهد تا چندین اثر انگشت را ثبت کنید، افرادی که مورد اعتماد شما هستند نیز می‌توانند به گوشی‌تان دسترسی داشته باشند.»

 

مشکلاتی که قبل از آمدن تاچ آیدی وجود داشت

ورود رمزعبور روی آیفون واقعا عذاب آور بود. قابلیت کپی کردن و جاگذاری آن در نوشتن رمز عبور وجود نداشت، همچنین موقع وارد کردن رمز عبور، شما نمی‌توانستید ببینید چه چیزی می‌نویسید، با این حال اشتباه خود را نمی‌فهمیدید. این اتفاقات موجه خطای زیاد و نارضایتی مشتریان شده بود که در نتیجه این اتفاق، افراد سطح رمز عبور خود را پایین می آوردند و رمز‌های ساده‌تر انتخاب می‌کردند که امنیت زیادی نداشت.

در نهایت، اپل با توجه به مشکلات به وجود آمده، امنیت خود را برای باز کردن قفل دستگاه‌هایش افزایش داد. اپل قابلیت کپی پیست را در رمز عبور ارائه کرد. اما هنوز برای وارد کردن رمز‌های قوی و طولانی مشکلاتی وجود دارد. با وجود به روز رسانی‌ها همچنان بسیاری از افراد رمز عبورشان غیرفعال بود و یا رمز ساده‌ای داشتند.

 

سنسور تشخیص اثر انگشت چیست

 

محل قرار گیری و نحوه کار کردن تاچ آیدی

دکمه خانه یا Home روی گوشی‌های پرطرفدار مثل آیفون، نقش فوق‌ العاده مهمی را ایفا می‌کند، زیرا نه تنها روش ساده‌ای برای روشن کردن گوشی است، بلکه به راحتی و با فشردن آن در میان انبوهی از برنامه‌ها به صفحه اصلی گوشی باز می‌گردید. به همین دلیل این دکمه مکان مناسبی برای قرار دادن سنسور اسکنر تشخیص اثر انگشت یا تاچ آیدی بود.

نحوه کارکرد تاچ آیدی بسیار هوشمندانه است. یک لنز شیشه‌ای یاقوتی فوق العاده مقاوم در برابر خط و خش از این حسگر حفاظت می‌کند و سنسور را احاطه می‌کند، در حالی که یک حلقه استیلی هم رنگ نیز اطراف حسگر را می‌گیرد. هنگامی که انگشت خود را روی دکمه خانه بگذارید، سنسور خازنی تاچ آیدی فعال شده و عکسی از اثر انگشت شما با وضوح بالا می‌گیرد.

این اثر انگشت با اطلاعات اثر انگشتی که در تنظیمات امنیت گوشی خود ذخیره کرده‌اید مطابقت داده می‌شود در صورتی که ویژگی‌های منحصر به فرد انگشت شما یعنی چاله‌ها، برآمدگی‌ها و انحناهای اثر انگشت با داده‌های ذخیره شده، کاملا هماهنگ باشد فورا اثر انگشت شما تایید می‌شود و می‌توانید گوشی آیفون خود را باز کنید یا برای خرید‌های خود احراز هویت کنید. اگر نمی‌خواهید از تاچ آیدی استفاده کنید، هنوز هم می‌توانید مثل قبل از رمز‌های عبور استفاده کنید.

 

What is a fingerprint sensor? سنسور تشخیص اثر انگشت چیست

 

خطا‌های امنیتی تاچ آیدی

اولویت اپل با معرفی تاچ آیدی، راحتی کاربران بوده است، اما گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که تاچ آیدی قفل می‌شود و در عوض شما را مجبور به وارد کردن کلمه عبور 4 رقمی یا کلمه عبور قوی الفبایی می‌کند.

- چنانچه 48 ساعت از تاچ آیدی خود استفاده نکنید، باید یک بار دیگر رمز عبور خود را بزنید تا اینکه تاچ آیدی شما مجدد راه اندازی شود.

- زمانی که گوشی خود را ریبوت یا ریست کنید هم باید رمز عبور یا گذرواژه‌ی خود را وارد کنید.

- اگر 5 بار اثر انگشت خود را اشتباهی وارد کنید (وجود مانع برای شناسایی انگشت)، مجبور می‌شوید برای فعال کردن تاچ آیدی خود یک بار دیگر رمز عبور خود را بزنید.

- ضمناً زمانی که از قفل راه دور Find My Iphone برای شما پیامی ارسال شود، باید کد گذرواژه یا رمز عبور خود را مجدداً وارد کنید.

- گاهی اوقات نیز، بعد از تعویض تاچ ال سی دی آیفون، دیگر تاچ آیدی شما کار نمی‌کند.

در همه‌ی این موارد، اپل به طور پیش فرض در حالت امن قرار می‌گیرد تا از اطلاعات و حریم شخصی گوشی آیفون شما محافظت کند.

 

تشخیص اثر انگشت افراد زنده از مرده توسط تاچ آیدی

سنسور تاچ آیدی با داشتن ضخامت 170 میکرون، بسیار نازک است. با این وجود، توانایی اسکن با رزولوشن 550ppi دارد که به خوبی جزئیات را بررسی و تحلیل می‌کند. علاوه بر این، سنسور تاچ آیدی از نوع خازنی است و از سطح زیر پوست اثر انگشت را می‌خواند.

خواندن اثر انگشت از زیر پوست به این معنی است که پوست روی انگشت دست شما را نمی‌خواند و فقط جزئیات و بافت‌های زنده‌ی زیر سطح پوست شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که تاچ آیدی، اثر انگشت‌های جعلی، انگشت‌های قطع شده و انواع اقدام‌های جاسوسی و فریب کارانه را شناسایی کند.

 

پشتیبانی تاچ آیدی از پنج اثر انگشت متفاوت

شما با گذاشتن یک انگشت به طور پیوسته در برابر دکمه خانه یا HOME، تاچ آیدی را قوی‌تر می‌کنید زیرا  هر چقدر از اثر انگشت بیشتر استفاده کنید، اطلاعات انگشت شما را بهتر می‌خواند و سریع‌تر باز می‌شود.

شما می‌توانید تاچ آیدی را در شناسایی 5 انگشت‌ متفاوت استفاده کنید؛ این پنج انگشت می‌تواند از دست یا پای خودتان باشد و یا انگشت‌های اعضای خانواده، دوستان و همکاران‌تان باشد. این مسئله برای افرادی که در زمان معینی ، تعداد دستگاه‌های زیاد سازمانی را باید مدیریت کنند یا در خانه‌ای که اعضای خانواده نیاز به دسترسی همزمان به یک دستگاه موبایل را دارند اهمیت دارد.

 

What is a fingerprint sensor?

 

معایب تاچ آیدی اپل 

هدف بزرگ بعدی تکنولوژی، تشخیص هویت است. به گونه‌ای که همه دوست دارند علاوه بر اینکه بدانند ما چه کسی هستیم، از هویت ما نیز با خبر شوند. به طور مثال گوگل و فیس بوک با پرسیدن نام درست و شماره تلفن، با تشخیص هویت ما از قفل شدن حساب کاربری‌مان جلوگیری می‌کند.

تشخیص هویت در اپل توسط اثر انگشت شخص انجام می‌شود که این کار اگر چه شخصی‌تر است اما بی نقص هم نیست.

- هنگامی که شما معامله یا خریدی را در گوشی خود انجام می‌دهید، اثر انگشت، تأیید اعتبار و این که معامله توسط شما انجام شده را ثابت می‌کند. حال اگر گوشی خود را در حالتی که قفل آن باز است، روی میز جا بگذارید و در همین زمان توسط کسی معامله یا خریدی در گوشی شما انجام شود، مسئولیت آن خرید با خود شما می‌باشد.

- برای باز کردن قفل گوشی راحت‌تر، می‌توان شخصی را مجبور کرد انگشت خود را روی تاچ آیدی بگذارد تا این که او را مجبور کنید رمز گوشی را بگوید. 

- اطلاعات اثر انگشت توسط شرکت اپل روی چیپست A7 ثابت مانده است و بعد از آن، نرم افزار پیشرفته‌تری برای حسگر تاچ آیدی ارائه نشده است و از آن زمان به روز رسانی سرور‌ها و همگام سازی با آی کلود (icloud) را انجام نداده است.

 

 

 

 

جمع بندی پایانی

تاچ آیدی، نسل جدید سیستم امنیتی و احراز هویت، از زمان عرضه شدنش بسیار مورد توجه قرار گرفت، زیرا راحتی را در کنار امنیت بالا به مشتریان ارائه می‌داد، کاربران را از رمز‌های عبور طولانی و خطاهای زیاد در وارد کردن آن‌ها نجات داد. در حال حاضر برخی از دستگاه های مک اپل و مجیک کیبورد اپل نیز در کنار آیفون، به سنسور تاچ آیدی مجهز شده اند. 

 

در همین رابطه می‌توانید مقاله آموزش تنظیم حسگر اثر انگشت آیفون و آیپد را نیز مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

آموزش فعال سازی فیس آیدی

آموزش نحوه تنظیم حسگر اثر انگشت آیفون

کاربردهای سنسور LiDAR و نحوه استفاده از آن

سنسور تشخیص اثر انگشت آیفون چیست؟

آموزش نحوه کالیبره کردن باتری آیفون

آموزش نحوه ریست فکتوری آیفون

حسگر شتاب سنج چیست؟

ویژگی های آیفون SE 2020 اپل

حسگر بارکد یا کد QR چیست؟ 

مقایسه آیفون‌های iPhone SE 2022 با iPhone SE 2020

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می