shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

____

⚡همهچیزدربارهتراشه‌هایM1ProوM1Max

معرفی و بررسی تراشه‌های M1 Pro و M1 Max ؛ قدرتمندترین تراشه‌های اپل تا سال 2021


 

Apple Silicon M1 Pro و Apple Silicon M1 Max

مجتمع کوپرتینو در سال 2021، از تراشه‌های M1 Pro و M1 Max برای محصولات جدید دسته مک بوک پرو اپل، یعنی مک بوک پرو 14 اینچ و همچنین مک بوک پرو 16 اینچ خود رونمایی کرد که قدرتمندترین تراشه‌هایی هستند که اپل تا سال 2021 ساخته و دارای پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای، حافظه یکپارچه 64 گیگابایتی، مجهز به ProRes و پیشرو در بهره وری انرژی هستند و عملکرد، کارایی و بهره وری انرژی بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهند.

M1 Pro، با ارتقاء معماری M1، عملکرد شگفت انگیز را با بهره وری انرژی، ترکیب می‌کند و M1 Max این ویژگی را به اوج می‌رساند. M1 Pro و M1 Max، عملکرد CPU را تا 70 درصد نسبت به M1، سریعتر کرده و کارهایی مانند کامپایل و ساماندهی پروژه‌ها در Xcode را سریعتر از همیشه انجام می‌دهند. GPU در M1 Pro تا 2 برابر سریعتر از M1 بوده و در M1 Max تا 4 برابر سریعتر از M1 است. بنابراین به کاربران حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا به سادگی، سخت‌ترین کارهای گرافیکی را انجام دهند.

M1 Pro و M1 Max برای اولین بار به عنوان معماری سیستم روی تراشه (SoC)، میهمان سیستم‌های حرفه‌ای اپل شده‌اند. این تراشه‌ها دارای حافظه یکپارچه پرسرعت، عملکرد پیشرو در صنعت به ازاء هر وات مصرف، راندمان انرژی باورنکردنی، بوده و پهنای باند و ظرفیت حافظه در آنها افزایش یافته است.

 

 

 

 

M1 Pro، حداکثر از 32 گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند که پهنای باند حافظه در آن، تا 200 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و M1 Max نیز حداکثر از 64 گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند که پهنای باند حافظه آن، تا 400 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد (2 برابر M1 Pro و 6 برابر M1). در حالی که بهترین لپ تاپ‌ها دارای 16 گیگابایت حافظه اختصاصی گرافیکی هستند، پشتیبانی از این حجم حافظه یکپارچه، باعث می‌شود کارهای گرافیکی بسیار فشرده که انجام دادن آن روی یک لپ تاپ، قبلا غیر قابل تصور بود، به سادگی انجام شود.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips

معماری کارآمد M1 Pro و M1 Max منجر به این شده است که چه مک بوک پرو از برق استفاده کند و چه از باتری، عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهد. همچنین این تراشه‌ها دارای موتورهای رسانه‌ای پیشرفته با شتاب دهنده‌های ProRes اختصاصی برای پردازش ویدیو بصورت حرفه‌ای هستند.

فرزندان تراشه M1، مک‌های اپل را با عملکرد باورنکردنی، فناوری‌های نوآورانه و بهره وری انرژی عالی دستخوش دگرگونی کرده است. جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت افزاری اپل می‌گوید: "تاکنون هیچ کس طراحی سیستم روی یک تراشه (SoC) را روی یک سیستم حرفه‌ای اعمال نکرده است. M1 Pro و M1 Max، با دستاوردهای عظیم در عملکرد CPU و GPU، تا 6 برابر پهنای باند حافظه، موتور رسانه‌ای جدید با شتاب دهنده‌های ProRes و سایر فناوری‌های پیشرفته رسیده است و به لطف پردازنده‌های جدید اپل سیلیکون به جایگاهی دست پیدا کرده که دیگر شبیه به یک لپ تاپ نیست بلکه یک سیستم فوق حرفه‌ای است.

همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

M1 Pro، سطح کاملاً جدیدی از عملکرد و قابلیت

M1 Pro از فناوری معماری 5 نانومتری استفاده کرده و 33.7 میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است که بیش از 2 برابر تعداد ترانزیستورهای تراشه M1 است. CPU ده هسته‌ای (8 هسته کارایی و 2 هسته بهره وری) آن تا 70 درصد سریع‌تر از M1 است. عملکرد حرفه‌ای این تراشه در مقایسه با جدیدترین پردازنده‌های لپ تاپ‌ها (که 8 هسته پردازشی دارند) تا 1.7 برابر بهتر بوده و در شرایط یکسان از لحاظ قدرت پردازشی، تا 70 درصد انرژی کمتر مصرف می‌کنند. این یعنی رسیدن به اوج عملکرد سایر لپ تاپ ها، با 70 درصد مصرف انرژی و انجام سخت‌ترین کارها، مانند ویرایش عکس‌های با وضوح بالا، به سادگی هرچه تمام‌تر.

پردازنده گرافیکی M1 Pro، حداکثر دارای 16 هسته بوده و تا 2 برابر سریعتر از M1 و 7 برابر سریعتر از بهترین گرافیک یکپارچه 8 هسته‌ای موجود در لپ تاپ‌های دیگر است (این نتیجه بر اساس آزمایش انجام شده بین مک بوک پرو 16 اینچی M1 Pro که CPU ده هسته‌ای، GPU شانزده هسته‌ای و رم 32 گیگابایتی داشته، و لپ تاپ قدرتمند MSI GP66 Leopard (11UG-018)، به ثبت رسیده است)

در مقایسه با کارت‌های گرافیک مجزا (غیر یکپارچه) در لپ تاپ‌های سایر برندها نیز عملکرد بهتری دارد و در عین حال تا 70 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند (این نتیجه بر اساس آزمایش انجام شده بین مک بوک پرو 16 اینچی M1 Pro که CPU ده هسته‌ای، GPU شانزده هسته‌ای و رم 32 گیگابایتی داشته، و همچنین لپ تاپ‌های قدرتمند MSI GP66 Leopard (11UG-018) ،Lenovo Legion 5 (82JW0012US)، و Razer Blade 15 Advanced (RZ09-0409CE53-R3U1) به ثبت رسیده است)

تراشه M1 Pro، حداکثر از 32 گیگابایت حافظه یکپارچه با سرعت 200 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که به افراد خلاقی مانند هنرمندان کارهای گرافیکی سه بعدی و توسعه دهندگان بازی، این امکان را می‌دهد که در حال حرکت و سفر نیز بتوانند به ادامه کار بپردازند.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

M1 Max، قدرتمندترین تراشه جهان برای یک لپ تاپ در سال 2021

تراشه M1 Max از لحاظ تعداد هسته‌های CPU، دقیقاً مانند M1 Pro می‌باشد (هر دو، 10 هسته پردازشی دارند) اما تعداد هسته‌های GPU در M1 Max به عدد 32 می‌رسد تا عملکرد گرافیکی آن، 4 برابر بیشتر از تراشه M1 باشد. تعداد ترانزیستورها در M1 Max بالغ بر 57 میلیارد است که 70 درصد نسبت به M1 Pro و 3.5 برابر بیشتر از M1 می‌باشد.

 

 

 

 

M1 Max بزرگترین تراشه‌ای است که اپل تا سال 2021 ساخته و عملکرد پردازنده گرافیکی آن نیز در حد پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا در کامپیوترهای حرفه‌ای و بزرگترین لپ تاپ‌های دیگر می‌باشد و این در حالی است که تا 40 درصد انرژی کمتر، نسبت به رقبای قدرتمند خود استفاده می‌کند. بنابراین در نتیجه مصرف انرژی کمتر، گرمای کمتری تولید شده و نیازی به کارکرد دائمی فن نیست و بی صدا کار می‌کنند. از سوی دیگر باعث افزایش ماندگاری باتری شگفت انگیز در مک بوک پرو 2021 شده است.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

M1 Max، نگرش جدیدی نسبت به انجام کارهای گرافیکی فشرده و سنگین در کاربران ایجاد کرد به طوری که رندر تایم لاین پیچیده‌تر در Final Cut Pro را در مقایسه با مک بوک پرو 13 اینچ M1 تا 13 برابر سریعتر به پایان رساند.

پهنای باند حافظه یکپارچه بکار رفته در M1 Max، تا 400 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که 2 برابر بیشتر از M1 Pro و 6 برابر بیشتر از M1 است و این پهنای باند اجازه می‌دهد که M1 Max امکان استفاده از 64 گیگابایت رم را داشته باشد.

آنچه که احتمالاً از توصیف بالا برداشت می‌کنیم، نشان دهنده این است که M1 Max، قدرتمند ترین تراشه‌ای است که تا سال 2021، وارد دنیای لپ تاپ‌ها شده است.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

بکارگیری ProRes در تراشه‌های M1 Pro و M1 Max و افزایش سرعت و کارآمدی موتور رسانه‌ای

موتور رسانه‌ای در هر دو تراشه M1 Pro و M1 Max، علاوه بر سرعت دادن به پردازش ویدیو، ماندگاری باتری مک بوک پرو را به حداکثر خود رسانده است.

در M1 Pro، با ایجاد شتاب اختصاصی برای کدک ویدیویی حرفه‌ای ProRes، امکان پخش جریان‌های متعدد ویدیویی 4K و 8K (ProRes)، فراهم شده و این در حالی است که انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند.

M1 Max، پا را فراتر گذاشته، دارای 2 شتاب دهنده ProRes بوده و رمزگذاری ویدیو را تا 2 برابر، سریعتر از M1 Pro انجام می‌دهد. همچنین مک بوک پرو مجهز به تراشه M1 Max، ویدیوی ProRes را در کمپرسور تا 10 برابر سریعتر از مک بوک پرو 16 اینچی نسل قبلی (مبتنی بر اینتل) تبدیل می‌کند.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

فن آوری‌های پیشرفته و حرفه‌ای در تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

هر دو تراشه جدید اپل با استفاده از فناوری‌های پیشرفته خود، به ارتقاء کامل جریان‌های کاری حرفه‌ای، کمک شایانی می‌کند. این فناوری‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

- تجهیز به موتور عصبی 16 هسته‌ای و در نتیجه افزایش شتاب یادگیری ماشینی در مک بوک پرو و همچنین بهبود عملکرد دوربین

- تجهیز به یک موتور نمایشگر جدید که امکان ارسال تصویر به چند نمایشگر خارجی را فراهم می‌کند.

- برخورداری از کنترلرهای یکپارچه Thunderbolt 4 بیشتر، و در نتیجه، فراهم کردن پهنای باند بیشتر برای  I/O

- تجهیز تراشه‌های جدید به پردازشگر سیگنال تصویر سفارشی اپل، در کنار موتور عصبی، امکان استفاده از ویدیوی محاسباتی برای افزایش کیفیت تصویر برای ویدیوی واضح‌تر و رنگ پوست طبیعی‌تر در دوربین مک بوک پرو را فراهم می‌کند.

- ایجاد بالاترین سیستم امنیتی (مانند جدیدترین Secure Enclave اپل)

 

 

 

 

با معرفی تراشه‌های M1 Pro و M1 Max، یک سال از مدت دو ساله پیش بینی شده apple برای انتقال کامل به اپل سیلیکون گذشت و گام بزرگ دیگری برداشته شد. این تراشه‌ها، قدرتمندترین و تواناترین تراشه‌هایی هستند که اپل تا سال 2021 تولید کرده و بعد از تراشه M1، گروهی از تراشه‌ها را تشکیل می‌دهند که صنعت کامپیوتر را از لحاظ عملکرد، فناوری‌های نوین، و بهره وری انرژی، رهبری می‌کنند.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

macOS و برنامه‌های مک، بهترین سیستم عامل برای آزاد سازی قابلیت‌های تراشه‌های M1 Max و M1 Pro

در زمان معرفی M1 Pro و M1 Max، سیستم عامل مک، macOS Monterey بود و طراحی آن به شکلی صورت گرفته بود که قدرت این تراشه‌ها را آزاد کند و در نتیجه، عملکرد نوآورانه و قابلیت‌های فوق العاده و عمر باتری باورنکردنی را از آنها شاهد باشیم. با حضور macOS Monterey، مک فوراً از خواب بیدار می‌شود و کل سیستم، سریع و فوق العاده پاسخگو است. فن آوری‌های توسعه دهنده مانند Metal، به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا از تراشه‌های جدید، نهایت استفاده را ببرند و بهینه سازی‌ها در هسته ML، از موتور قدرتمند عصبی استفاده می‌کنند تا مدل‌های یادگیری ماشینی، به سریع‌ترین شکل ممکن اجرا شوند. همچنین از داده‌های بار کاری برنامه‌های حرفه‌ای، برای کمک به بهینه‌سازی نحوه اختصاص وظایف چند رشته‌ای به هسته‌های CPU برای حداکثر کارایی macOS استفاده می‌شود، و ویژگی‌های پیشرفته مدیریت انرژی به طور هوشمندانه وظایف را بین هسته‌های عملکرد و کارایی برای سرعت و عمر باتری باورنکردنی تخصیص می‌دهند.

ترکیب macOS با M1 ،M1 Pro، یا M1 Max، حفاظت‌های امنیتی پیشرو در صنعت، مانند راه‌اندازی ایمن و تأیید شده با سخت‌افزار، فناوری‌های ضد بهره‌برداری در زمان اجرا، و رمزگذاری سریع و درون خطی برای فایل‌ها را ارائه می‌کند. همه برنامه‌های مک اپل، برای اپل سیلیکون بهینه‌سازی شده‌اند و به‌طور بومی روی آن اجرا می‌شوند، و بیش از 10000 برنامه و پلاگین جهانی موجود است. آن دسته از برنامه‌های مک موجود که هنوز به یونیورسال به‌روزرسانی نشده‌اند نیز با بکارگیری فناوری رزتا ۲ اپل به‌طور یکپارچه اجرا می‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند برنامه‌های آیفون و آی‌پد را مستقیماً بر روی مک اجرا کنند و دنیای جدیدی از امکانات را باز می‌کنند.

All about the Apple M1 Pro and M1 Max chips همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

جمع بندی پایانی

با رونمایی از تراشه‌های M1 Pro و M1 Max برای مک بوک پرو 14 اینچ و 16 اینچ، توسط اپل، شاهد حضور قدرتمندترین تراشه‌هایی هستیم که اپل تا سال 2021 برای مک بوک پرو ساخته که در بهبود بهره وری انرژی، عملکرد و کارایی، امتیازات بی‌سابقه را ارائه می‌دهند.

M1 Pro، با ارتقاء معماری M1، عملکرد شگفت انگیز را با بهره وری انرژی، ترکیب می‌کند و M1 Max این ویژگی را به اوج می‌رساند. M1 Pro و M1 Max، عملکرد CPU را تا 70 درصد نسبت به M1، سریعتر کرده و کارهایی مانند کامپایل و سازماندهی پروژه ها در Xcode را سریعتر از همیشه انجام می‌دهند. GPU در M1 Pro تا 2 برابر سریعتر از M1 بوده و در M1 Max تا 4 برابر سریعتر از M1 است. بنابراین به کاربران حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا به سادگی، سخت‌ترین کارهای گرافیکی را انجام دهند.

 

 

 

 

M1 Pro و M1 Max برای اولین بار به عنوان معماری سیستم روی تراشه (SoC)، میهمان سیستم‌های حرفه‌ای اپل شده‌اند. این تراشه‌ها دارای حافظه یکپارچه پرسرعت، عملکرد پیشرو در صنعت به ازاء هر وات مصرف، راندمان انرژی باورنکردنی، بوده و پهنای باند و ظرفیت حافظه در آنها افزایش یافته است.

M1 Pro، حداکثر از 32 گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند که پهنای باند حافظه در آن، تا 200 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و M1 Max نیز حداکثر از 64 گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند که پهنای باند حافظه آن، تا 400 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد (2 برابر M1 Pro و 6 برابر M1). در حالی که بهترین لپ تاپ‌ها دارای 16 گیگابایت حافظه اختصاصی گرافیکی هستند، پشتیبانی از این حجم حافظه یکپارچه، باعث می‌شود کارهای گرافیکی بسیار فشرده که انجام دادن آن روی یک لپ تاپ، قبلا غیر قابل تصور بود، به سادگی انجام شود.

معماری کارآمد M1 Pro و M1 Max منجر به این شده است که چه مک بوک پرو از برق استفاده کند و چه از باتری، عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهد. همچنین این تراشه‌ها دارای موتورهای رسانه‌ای پیشرفته با شتاب دهنده‌های ProRes اختصاصی برای پردازش ویدیو بصورت حرفه‌ای هستند.

فرزندان تراشه M1، مک‌های اپل را با عملکرد باورنکردنی، فناوری‌های نوآورانه و بهره وری انرژی عالی، دستخوش دگرگونی کرده است

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

مقایسه تراشه Apple M1 با تراشه Apple M2

همه چیز درباره تراشه های M2 Pro و M2 Max

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M2 Ultra

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

همه چیز درباره تراشه M1

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

مقایسه مک بوک ایر m2 با مک بوک پرو m2

مقایسه مک بوک ایر M1 با مک بوک پرو M2

آموزش آپدیت کردن سیستم عامل مک

آیا مک مینی M1 در مقایسه با سایر مک‌ های اپل ارزش خرید دارد؟

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می