shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡حسگر شتاب سنج چیست؟

در این مقاله شما را با حسگر شتاب سنج، آشنا خواهیم کرد.

⚡حسگرشتابسنجچیست؟

آشنایی با حسگر شتاب سنج


 

امروزه در خرید گوشی های هوشمندی مانند آیفون، نباید فقط به امکاناتی مانند رم، کیفیت دوربین و حافظه نگاه کرد بلکه حسگرها نقش زیادی در قدرت و کیفیت یک گوشی دارند، یکی از حسگرهای مهم گوشی حسگر شتاب سنج است که در این مطلب بطور خلاصه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

کار حسگر شتاب سنج چیست؟

شتاب سنج همانطور که از اسمش پیداس شتاب را در تلفن‌های همراه اندازه گیری می‌کند، اما این شتاب در سه محور x (طول‌ها)، y (عرض‌ها) و z (ارتفاع)، یعنی در سه بعد محاسبه می‌شود. حسگر شتاب سنج، یک قطعه سخت افزار مکانیکی است که در تلفن‌های همراه، لپ تاپ و حتی خودرو‌ها استفاده می‌شود. شرکت اپل جزو اولین شرکت‌هایی بود که از این حسگر، داخل تلفن‌های همراه خود استفاده کرد.
 

 

 

 

کاربرد حسگر شتاب سنج چیست؟

مهم‌ترین کاربرد این قطعه، که خیلی‌ها با آن آشنا هستند، این است که جهت قرارگیری را تشخیص می‌دهد و محتوا را با توجه به جهت، به ما نمایش می‌دهد. به طور مثال هنگام فیلم دیدن شما می‌توانید با چرخاندن گوشی جهت نمایش فیلم را از عمودی به افقی تغییر دهید تا صفحه بزرگ‌تر شود و دید بهتری داشته باشید.

یکی دیگر از کاربردهای این حسگر، برای بازی است. در بازی‌های نسل جدید، شما دیگر روی صفحه گوشی شاهد تب‌های کنترلی نیستید، بلکه با تکان دادن موبایلتان حرکت‌ها را انجام می‌دهید. مثلا با حرکت گوشی به عقب و جلو باعث حرکت آن شخصیت درون بازیتان می‌شوید.

 

What is the accelerometer sensor

 

برخی اپلیکیشن‌ها با کمک این حسگر طراحی شدند که به حرکت، حساس هستند: مثلا شخصی تلفن شما را برمی‌دارد و با توجه به حرکت آن، گوشی شما شروع به عکس برداری می‌کند و شما می‌توانید بفهمید که چه کسی به گوشی شما دست زده است.

همچنین این حسگر در لپ تاپ هنگام سقوط ناگهانی دستگاه، هارد دستگاه را خاموش می‌کند که در صورت برخورد صدمه‌ای نبیند!
 

در حال حاضر هیچ یک از گوشی‌های هوشمند را نمی‌توان بدون حسگر شتاب سنج، تصور کرد زیرا اندازه گیری زوایای حرکت، در بسیاری از نرم افزارها ضروری است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.


 

 

 

 

مقالات مرتبط:

حسگر مغناطیس سنج چیست؟

حسگر مجاورتی چیست؟

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی چیست؟

حسگر بارکد یا کد QR چیست؟ 

حسگر میکروفون چیست؟

انواع حسگر در گوشی های هوشمند

حسگر نور محیط چیست؟

سنسور ToF چیست 

کاربردهای سنسور LiDAR و نحوه استفاده از آن

حسگر دماسنج گوشی چیست؟

 

 

 

 

 

گردآوری: پارسان می