shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

_____

⚡همهچیزدربارهتراشهAppleSiliconM1Ultra

معرفی Apple Silicon M1 Ultra


 

Apple Silicon M1 Ultra قدرتمندترین تراشه جهان برای رایانه رومیزی

اهالی کوپرتینو در کالیفرنیا، در سال 2022 تراشه جدید M1 Ultra را معرفی کردند که جهشی بزرگ در ساخت تراشه‌های اپل و همچنین دستگاه‌های مک استودیو در گروه مک محسوب می‌شود وعملکرد بی سابقه‌ای را برای دستکتاپ به ارمغان می آورد.

فناوری Ultra Fusion، معماری جدید و نوآورانه اپل است که دو تراشه M1 Max را به هم متصل کرده و یک سیستم روی تراشه (SoC) به نام Apple Silicon M1 Ultra، با عملکرد و قابلیت‌های بی سابقه به دنیا معرفی می‌کند.

M1 Ultra، قدرت محاسباتی خیره کننده‌ای را به مک استودیو هدیه داده است که عملکردش به ازاء هر وات مصرف برق، در صنعت، پیشرو بوده و با داشتن 114 میلیارد ترانزیستور، دارای بیشترین تعداد ترانزیستور در یک تراشه کامپیوتری است. M1 Ultra، حداکثر با 128 گیگابایت حافظه یکپارچه با پهنای باند بالا و با تاخیر کم، پیکربندی می‌شود و می‌تواند با پردازنده (CPU) 20 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی (GPU) 32 هسته‌ای در دسترس قرار بگیرد و عملکرد شگفت انگیزی را برای توسعه دهندگان در حال کامپایل کردن کد، ارائه دهد. همچنین کارهایی را که قبلا غیر ممکن بود، برای هنرمندانی که در محیط‌های سه بعدی کار می‌کنند‌، ممکن ساخته و متخصصان ویدیویی نیز با کمک آن می‌توانند، با سرعتی معادل 5.6 برابر سریع‌تر از مک بوک پرو (دارای 28 هسته گرافیکی)، ویدیو را در Afterburner به ProRes تبدیل کنند.

 

 

 

 

M1 Ultra، بازی را به نفع اپل سیلیکون تغییر داده و شوک جدیدی به صنعت رایانه‌های شخصی وارد کرده است. جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت افزاری اپل، در همین رابطه می‌گوید: با اتصال دو قالب M1 Max به کمک معماری بسته‌بندی UltraFusion، ما می‌توانیم اپل سیلیکون را به جایگاه بی‌سابقه‌ای ارتقا دهیم. M1 Ultra با CPU قدرتمند، GPU عظیم، موتور عصبی باورنکردنی، شتاب سخت افزاری ProRes و حجم عظیم حافظه یکپارچه، خانواده M1 را به عنوان قدرتمندترین و تواناترین تراشه جهان برای رایانه شخصی تکمیل می‌کند.

All about the the Apple Silicon M1 Ultra chip

معماری پیشگامانه UltraFusion در تراشه Apple Silicon M1 Ultra

پایه اصلی تراشه M1 Ultra، تراشه اپل سیلیکون M1 Max است که خودش بسیار قدرتمند و کم مصرف می‌باشد. برای ساخت M1 Ultra، دو قالب M1 Max به کمک تکنولوژی UltraFusion (معماری بسته بندی سفارشی اپل)، به هم متصل می‌شوند.

رایج‌ترین راه برای مقایسه عملکرد این تراشه، اتصال دو تراشه از طریق مادربورد می‌باشد که معمولاً اتفاقاتی مانند افزایش تاخیر، کاهش پهنای باند و افزایش مصرف انرژی را به دنبال خواهد داشت. اما فناوری نوآورانه UltraFiusion اپل با استفاده از یک اینترپوزر سیلیکونی، دو تراشه را با بیش از 10.000 سیگنال به هم متصل می‌کند که پهنای باند 2.5 ترابایت بر ثانیه و با تاخیر بسیار کم، مهیا می‌کند. این مقدار 4 برابر بیشتر از پهنای باند چند تراشه متصل به هم در این صنعت می‌باشد. علاوه بر این رفتار M1 Ultra، به گونه‌ای است که توسط نرم افزارها بعنوان یک تراشه شناخته شده و نیازی نیست که توسعه دهندگان برای استفاده از عملکرد آن، کدها را بازنویسی کنند.

 

عملکرد بی سابقه و بهره‌وری قدرت در تراشه Apple Silicon M1 Ultra

M1 Ultra، دارای یک پردازنده 20 هسته‌ای فوق العاده قدرتمند با 16 هسته کارایی و 4 هسته بهره وری است. تراشه M1 Ultra، در عملکرد چند رشته‌ای، نسبت به سریع‌ترین تراشه دسکتاپ 16 هسته‌ای رایانه‌های شخصی، با مصرف برق یکسان، تا 90 درصد بهتر عمل می‌کند. همچنین اگر بخواهیم تراشه M1 Ultra را به بهترین عملکرد تراشه‌های دیگر برسانیم، 100وات انرژی کمتر مصرف خواهد کرد. این راندمان خیره کننده، علاوه بر مصرف بسیار پایین، بدون ایجاد سروصدا در اجرای برنامه‌های بسیار سنگین مانند Logic Pro و پردازش حجم عظیمی از ابزارهای مجازی، پلاگین‌های صوتی و...، به دست می آید.

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

All about the the Apple Silicon M1 Ultra chip همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

M1 Ultra دارای یک پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای (8 برابر تراشه M1) است که برای بالاترین نیازهای گرافیکی مانند رندر سه بعدی و پردازش پیچیده تصاویر، کاملاً کافی است و در مقایسه با بهترین پردازنده‌های گرافیکی موجود، عملکرد سریعتر و در عین حال 200 وات مصرف کمتر دارد.

All about the the Apple Silicon M1 Ultra chip همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

M1 Ultra، معماری حافظه یکپارچه را نیز دچار تحول اساسی کرده و پهنای باند حافظه را به 800 گیگابایت در ثانیه افزایش داده که بیش از 10 برابر نسبت به بهترین تراشه دسکتاپ بوده و M1 Ultra را می‌توان با 128 گیگابایت حافظه رم یکپارچه پیکربندی کرد. از لحاظ حافظه گرافیکی نیز در حالی که قوی‌ترین کارت‌های گرافیکی، فقط 48 گیگابایت حافظه اختصاصی را همراه دارند، اصلاً قابل مقایسه با M1 Ultra نبوده و این تراشه می‌تواند در اجرای حجم کاری بسیار سنگین گرافیکی مانند کار با هندسه سه بعدی و رندر صحنه‌های بسیار پیچیده، شما را با آسودگی خیال همراهی کند.

 

 

 

 

موتور عصبی 32 هسته‌ای در M1 Ultra تا 22 تریلیون عملیات در ثانیه انجام می‌دهد و چالش‌ برانگیزترین وظایف یادگیری ماشین را با سرعت انجام می‌دهد و قدرت رمزگذاری و رمزگشایی ویدیوی ProRes که تا دو برابر قابلیت‌های موتور رسانه M1 Maxاست، قدرت بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌کند. در واقع، مک استودیو جدید به کمک تراشه M1 Ultra می‌تواند تا 18 استریم ویدیوی 8K ProRes 422 را پخش کند؛ شاهکاری که هیچ چیپ دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

از سوی دیگر، M1 Ultra فناوری‌های سفارشی اپل، مانند: موتور نمایشگر با قابلیت هدایت چندین نمایشگر خارجی، کنترلرهای Thunderbolt 4 یکپارچه، بهترین امنیت در کلاس (از جمله آخرین Secure Enclave اپل، بوت امن متناسب با سخت‌افزار، و ضد زمان اجرا) و فن آوری‌های بهره برداری را ادغام می‌کند.

All about the the Apple Silicon M1 Ultra chip همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

بهینه سازی macOS برای Apps Scale up to M1 Ultra

یکپارچگی عمیق بین سخت افزار و نرم افزار همیشه در مرکز توجه apple بوده تا بهترین تجربه را در استفاده از مک، به کاربر انتقال دهد. macOS Monterey برای سیلیکون اپل طراحی شده است و از ارتقاء بزرگ و شگفت انگیز M1 Ultra در CPU، GPU و پهنای باند حافظه بهره می‌برد. فناوری‌های توسعه‌دهنده مانند Metal به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا از تراشه جدید بهره کامل ببرند و بهینه‌سازی‌ها در Core ML از موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای جدید استفاده می‌کنند، بنابراین مدل‌های یادگیری ماشین سریع‌تر از همیشه اجرا می‌شوند. 

همچنین این امکان فراهم می‌شود که کاربران به بزرگ‌ترین مجموعه برنامه‌هایی که تا به حال برای Mac وجود دارد، دسترسی پیدا کنند. مثلاً برنامه‌های iPhone و iPad که اکنون می‌توانند روی Mac اجرا شوند، و برنامه‌های Universal که تمام قدرت تراشه‌های خانواده M1 را باز می‌کنند. برنامه‌هایی که هنوز به یونیورسال به‌روزرسانی نشده‌اند نیز با استفاده از فناوری Rosetta 2 اپل به طور یکپارچه در مک اجرا می‌شوند.

All about the the Apple Silicon M1 Ultra chip همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M1 Ultra

M1 Ultra، یک جهش دیگر در انتقال به اپل سیلیکون

شرکت اپل تراشه‌های اپل سیلیکون را تقریباً به تمام مکهای حاضر در خط تولید فعلی معرفی کرده است که هر کدام از تراشه‌های جدید (M1، M1 Pro، M1 Max  و M1 Ultra) قابلیت‌های شگفت‌انگیزی را برای مک به نمایش می‌گذارند و آخرین مدل آنها یعنی M1 Ultra، خانواده تراشه‌های M1 را تکمیل کرده و نیروی لازم برای دستگاه کاملاً جدید Mac Studio را تامین می‌کند تا یک سیستم رومیزی با کارایی عالی و طراحی جمع و جور متولد شود و رسیدن به عملکرد پیشرو در صنعت در هر وات امکان‌پذیر شود.

 

 

همانند آنچه در سایر دستگاه‌های اپل رخ داده است، مک استودیو M1 Ultra نیز با استفاده از تراشه اپل سیلیکون جدید، در جهت سیاست کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اپل تا سال 2030، گام برداشته و با عملکرد فوق العاده‌ای که دارد، انرژی کمتری نسبت به یک کامپیوتر دسکتاپ پیشرفته مصرف می‌کند به گونه‌ای که این کاهش مصرف انرژی تا 1000 کیلو وات ساعت در یک سال می‌رسد.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

مقایسه تراشه Apple M1 با تراشه Apple M2

همه چیز درباره تراشه های M2 Pro و M2 Max

همه چیز درباره تراشه Apple Silicon M2 Ultra

همه چیز درباره تراشه‌های M1 Pro و M1 Max

همه چیز درباره تراشه M1

آموزش نحوه کار با سیستم عامل مک macOS

خصوصیات منحصر به فرد پردازنده M1 اپل

مروری بر مشخصات آی مک، نسل m1 2021

نقاط قوت و ضعف باتری در مک بوک های M1 اپل

بررسی ویژگی‌های آی مک M1 (آی مک ام 1) در سال 2021

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می