shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡حسگر اثر هال چیست؟

حسگر اثر هال چیست؟

⚡حسگراثرهالچیست؟

آشنایی با حسگر اثر هال


 

همان طور که می‌دانید سنسورها جایگاه مهمی در زندگی امروزه پیدا کرده‌اند، به گونه‌ای که در هرجا ردپایی از آنها دیده می‌شود و با گذشت زمان شاهد پیشرفته شدن هر روزه‌ی این سنسورها در لوازم الکترونیک مانند لپ تاپ و گوشی های هوشمند هستیم که این باعث جذابیت آن گردیده است. یکی از این سنسورهای مهم، سنسور مغناطیسی می‌باشد. کار این سنسور، در اصل، تبدیل اطلاعات مغناطیسی به الکتریکی است. . 

در سال 1879 دکتر ادوین هال، با انجام یک سری آزمایش، سنسور اثر هال را معرفی و به نام خود ثبت کرد. این سنسور با ایجاد تغییر در میدان مغناطیسی، ولتاژ پایه‌های آن را تغییر می‌دهد، چنانچه یک جسم رسانا مثل فلز از میدان مغناطیسی رد شود و خط میدان مغناطیسی را قطع کند، در مسیر جسم رسانا ولتاژی بوجود می‌آید.

سنسور اثرهال مانند سنسور مجاورت عمل می‌کند به این ترتیب که، فعالیت و تشخیص حضور اجسام توسط یک میدان مغناطیسی، صورت گرفته، سپس داده‌ها را دریافت کرده و پردازش می‌کند.

 

What is Hall effect sensor

کاربرد سنسور اثر هال در گوشی ها و لپ تاپ ها و...

در بعضی از کاور گوشی‌ها یک قطعه‌ی فلزی وجود دارد که کار همان رسانا را انجام می‌دهد و زمانی که کاور بسته می‌شود به علت نزدیک شدن رسانا به میدان مغناطیسی، سنسور اثرهال فعال شده و ولتاژی تولید می‌شود که در پی آن صفحه‌ی گوشی خاموش و قفل می‌شود، برعکس هنگام باز شدن کاور، این رسانا از میدان مغناطیسی دور شده و قفل صفحه باز می‌شود. در لپ تاپ‌ها نیز، این سنسور زمان بسته شدن درب لپ تاپ عمل می‌کند.

همچنین در گوشی‌های تاشو نیز، سنسور اثرهال به همین ترتیب عمل می‌کند، با باز کردن آن، گوشی فعال و با بسته‌شدن آن غیرفعال می‌شود.

سنسور اثر هال از نظر کاربردی دامنه‌ی وسیعی دارد و امروزه در ساخت بسیار از وسایل از آن استفاده می‌شود. مثل سنسورهای تشخیص موقعیت مکانی، کارت‌های اتوبوس و مترو،...

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

حسگر دماسنج گوشی چیست؟

حسگر شتاب سنج چیست؟

حسگر مغناطیس سنج چیست؟

حسگر مجاورتی چیست؟

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی چیست؟

حسگر میکروفون چیست؟

حسگر بارکد یا کد QR چیست؟ 

انواع حسگر در گوشی های هوشمند

حسگر نور محیط چیست؟

حسگر گام‌ شمار چیست؟

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه پارسان می