shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡قلم سرفیس چیست؟

شاید برای خیلی از کاربران این سوال پیش آمده باشد که: قلم سرفیس چیست؟ و چه کارهایی می‌توان با قلم سرفیس انجام داد؟

⚡قلمسرفیسچیست؟

آشنایی با قلم سرفیس پن مایکروسافت


 

قلم سرفیس یا سرفیس پن، یک ابزار جانبی مخصوص لپ تاپ‌های مایکروسافت می‌باشد که به وسیله‌ی این قلم‌ها می‌توان به راحتی بر روی صفحه‌ی لمسی سرفیس، یادداشت و یا طراحی کرده و برخی از عملیات کنترلی ویندوز را انجام داد.

ما در این مقاله به سوالاتی همچون: قلم سرفیس مایکروسافت چیست و چه کاربردی دارد؟ چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟ مزیت‌های استفاده از قلم سرفیس چیست؟ پاسخ داده و اشاره‌ای به نحوه‌ی ست کردن آن با سیستم سرفیس، خواهیم کرد.

در ادامه همراه ما باشید.

 

قلم سرفیس چیست؟ 

ابتدا برای پاسخ به این سوال، باید بدانید سیستم مایکروسافت سرفیس چیست؟ این سیستم‌ها در واقع همان لپ‌تاپ‌های مایکروسافت با صفحه‌ی لمسی هستند، که در کل از ادغام تبلت و لپ‌تاپ، به وجود آمده‌اند. تمامی مدل‌های مایکروسافت سرفیس، از یک صفحه‌ی تمام لمسی بهره می‌برند. سبکی و قابلیت حمل آسان و پشتیبانی از آخرین نسخه‌های ویندوز در زمان عرضه، از مزایای این سیستم‌ها می‌باشد.

نقطه قوت این سیستم‌ها این است، که در استفاده از صفحات تمام لمسی آن‌ها، به غیر از انگشت، می‌توانید از قلم‌های لمسی نیز استفاده کنید. به همین منظور شرکت مایکروسافت برای بهره بردن از این مزیت، قلم‌های لمسی مخصوص این سیستم‌ها را تولید و به بازار ارائه داده است.

قلم سرفیس یا همان سرفیس پن، یک قلم لمسی از نوع خازنی است، که نسبت به فشار دست حساس می‌باشد و همانطور که از اسمش مشخص است، سازگاری کامل با انواع سرفیس مایکروسافت دارد. به عبارت دیگر، قلم سرفیس را می‌توان با قلم نوری مقایسه کرده و آن را یک نوع قلم نوری مناسب، برای دستگاه‌های لمسی شرکت مایکروسافت دانست. 

در بسیاری از موارد، کار با موس و کیبورد سخت و زمانبر به نظر می‌رسد، در اینجاست که به ابزار دیگری بعنوان جایگزین نیاز پیدا می‌کنید، که همان قلم‌های لمسی می‌باشند. هرچند که برای کار با سرفیس‌ها، می‌توانید از قلم‌های متفاوتی که در بازار موجود است استفاده کنید؛ اما مایکروسافت استفاده از قلم‌های مخصوص خود را به کاربرانش پیشنهاد می‌دهد؛ یعنی سرفیس پن.

استفاده‌ی راحت، طراحی زیبا و ارگونومیک، حساسیت به فشار دست، و زاویه‌ی نگهداری قلم، از ویژگی‌های اصلی قلم‌های لمسی مایکروسافت می‌باشند. 

 

 

 

 

کاربردهای قلم سرفیس

- وقتی صحبت از قلم‌های لمسی می‌شود اولین مزیتی که به ذهن خطور می‌کند، کوچکی و قابلیت حمل آسان آن می‌باشد. حال اگر کارایی فوق العاده را به آن اضافه کنیم، دیگر جای هیچ سخنی باقی نمی‌ماند.

- همانطور که می‌دانید، ظاهر بسیاری از سیستم‌های سرفیس مایکروسافت مخصوصاً سرفیس پرو، شبیه تبلت می‌باشد. وزن کم و سایز کوچک آن‌ها باعث شده که در کنار قلم‌های لمسی، کاربردهای عالی و متنوعی برای کاربر فراهم کنند.

- کاربرد اصلی قلم‌های سرفیس، راحت کردن کار با صفحه‌های لمسی سیستم‌های سرفیس مایکروسافت می‌باشد. این قلم به دلیل سرعت عمل بالا و تشخیص زاویه‌ی قلم و همچنین تشخیص میزان فشار دست، در بین طراحان گرافیکی بسیار محبوب گشته است.

- تصور کنید به جای قلم و کاغذ، یک قلم لمسی با حساسیت بالا و پاسخ دهی سریع، و یک صفحه مانیتور لمسی، برای طراحی در اختیار داشته باشید؛ قطعاً سرعت و دقت عمل شما چندین برابر خواهد شد.

- ترکیب قلم سرفیس در کنار تبلت یا لپ تاپ سرفیس مایکروسافت، می‌تواند شما را صاحب یک بوم نقاشی در ابعاد یک مانیتور سرفیس کند.

- قلم سرفیس مانند قلم نوری نسبت به فشار و زاویه‌ی حرکت دست حساس است. این حساسیت در نسخه‌های جدید قلم‌های سرفیس به 4096 واحد رسیده است که این موضوع باعث شده تا سرفیس پن‌ها برای انجام کارهای طراحی بسیار مناسب باشند. به همین دلیل قلم‌های سرفیس محبوب گرافیست‌ها، طراحان، معماران و... قرار گرفته است. به طور مثال طراحان گرافیکی، به تشخیص فشار دست و زاویه برای طراحی دقیق، نیاز دارند؛ که این خواسته در قلم‌های سرفیس به خوبی برآورده شده است. سرعت پاسخ‌دهی این قلم هم بسیار بالا می‌باشد و از این جهت، برای طراحان صنعتی و معماری هم مناسب می‌باشد.

علاوه بر این، قلم‌های سرفیس در کنار تبلت مایکروسافت، برای انجام کارهای اداری و پروژه محور نیز بسیار پر کاربرد است. بطور مثال برای مدیر اجرایی یک کارخانه خیلی بهتر و راحت‌تر است که در حین قدم زدن در کارخانه، کارهای خود را در سرفیس خود و به کمک قلم سرفیس انجام دهد و نکات لازم را بلافاصله یادداشت کند. در مواردی که شغل‌تان ایجاب می‌کند تا همیشه یک تبلت در کنار خود داشته باشید، احتمالاً از داشتن این قلم استقبال بیشتری خواهید کرد. 

 

What is the Surface Pen?

 

نرم افزارهای مناسب با قلم سرفیس:

1- ONE NOT: 

یک نرم افزار مخصوص نوشتن با قلم سرفیس می‌باشد، که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است. مطمئناً هیچ شرکتی نمی‌تواند به اندازه‌ی شرکت مایکروسافت که سازنده‌ی قلم سرفیس است، با قابلیت‌های این قلم آشنایی داشته باشد. به همین دلیل این برنامه را می‌توان یک نرم افزار کامل برای قلم سرفیس دانست. این برنامه علاوه بر امکان یادداشت در سیستم سرفیس، استفاده از فضای ابری و همچنین اکانت مایروسافت را فراهم می‌کند، تا کاربر بتواند در هر جایی با استفاده از گوشی همراه خود (اندروید یا آی او اس) به یادداشت‌هایش دسترسی داشته باشد. این نرم افزار به دلیل پشتیبانی کامل از قلم سرفیس یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای یادداشت با این قلم می‌باشد.

 

قلم سرفیس چیست؟

 

2- Microsoft Whiteboard:

این برنامه شبیه یک وایت برد واقعی می‌باشد، که می‌توان کارهایی چون نوشتن، یادداشت برداری، چک نویس و ...در آن انجام داد. این برنامه با محیط ساده و کاربردی کاملاً برای قلم‌های سرفیس مناسب است. در پایین صفحه به گزینه‌هایی مثل رنگ و اندازه‌ی قلم می‌توان دسترسی داشت. در این برنامه گزینه‌های کاربردی نسبتاً بزرگ و مشخص هستند، تا کاربر در استفاده از آن‌ها سردرگم نشود. این برنامه با وجود سادگی از قابلیت‌هایی همچون اضافه کردن تصاویر و فایل‌های خارجی pdf پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این در برنامه‌ی مایکروسافت وایتبرد، امکان همگام سازی برای به اشتراک گذاشتن یک صفحه میان چند کاربر وجود دارد؛ به گونه‌ای که هر یک از این کاربران می‌توانند با استفاده از قلم سرفیس خود چیزی را که می‌خواهند به صفحه اضافه یا کم کنند. 

این برنامه بر روی دستگاه‌های اندروید و آی او اس نیز قابل استفاده می‌باشد.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

3- Index Cards:

این برنامه برای ساخت کارت پستال و فلش کارت بسیار کاربردی می‌باشد. در این برنامه می‌توانید با قلم سرفیس تعداد زیادی فلش کارت تولید کرده و با دست خط خود متنی در Index برای دوستان و عزیزانتان بفرستید. این برنامه از محتوای دست نویس و ترسیم شده با قلم سرفیس، پشتیبانی می‌کند، که این موضوع برنامه‌ی Index Cards را از برنامه‌های دیگر متمایز می‌کند.

همچنین این برنامه برای کسانی که به یادگیری زبان‌های ژاپنی و ماندارین (چینی، تایوانی و...) علاقه دارند، بسیار مفید می‌باشد.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

نحوه ست کردن قلم لمسی مایکروسافت با سیستم سرفیس

حال که با انواع و کاربرد قلم‌های سرفیس آشنا شدید، باید نحوه‌ی ست کردن آن را با سیستم یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با مراحل این کار آشنا کنیم:

قلم سرفیس برای اینکه با سیستم ست شود از بلوتوث استفاده می‌کند. 

 

مراحل انجام ست کردن قلم با سرفیس:

1- ابتدا قلم سرفیس خود را حالت Pairing Mode قرار دهید.

برای این کار دکمه‌ی بالای قلم را به مدت 5 تا 7 ثانیه فشار داده و نگه دارید.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

با انجام این کار LED روی قلم چشمک خواهد زد. حال قلم شما در حالت Pairing Mode قرار دارد.

2- وارد Settings (تنظیمات) سیستم شوید. 

3- در پنجره‌ی باز شده گزینه‌ی Devices (دستگاه‌ها) را انتخاب کنید.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

4- به بخش Bluetooth & Other Devices بروید و گزینه‌ی Bluetooth را روشن کرده و سپس روی Add Bluetooth or other devices کلیک کنید.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

5- حالا گزینه‌ی اول که همان Bluetooth است را انتخاب کنید. 

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

6- چند ثانیه صبر کنید تا سیستم قلم سرفیس شما را بشناسد و پس از آن در پنجره‌ی باز شده قلم سرفیس خود را انتخاب کنید. 

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

7- با زدن دکمه‌ی Done قلم سرفیس شما با سیستم سرفیس‌تان جفت شده است. 

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

مزایای قلم سرفیس مایکروسافت

قلم‌های سرفیس از مزایای زیادی برخوردار هستند، که ما در اینجا برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله، چند مزیت مهم آن را معرفی می‌کنیم:

 

1- حساسیت نسبت به فشار دست

این قلم‌ها به فشار دست حساس هستند؛ یعنی هرچقدر قلم را با فشار بیشتری روی صفحه بکشید، خط ایجاد شده هم پررنگ‌تر و ضخیم‌تر می‌شود. این مزیت برای کسانی که کار طراحی و گرافیکی انجام می‌دهند بسیار با اهمیت است.

 

2- طراحی مخصوص لپ تاپ‌های مایکروسافت

قلم‌های سرفیس مخصوص لپ تاپ‌های مایکروسافت ساخته شده‌اند. به همین دلیل سازگاری زیادی با نرم افزارها و سخت افزارهای مایکروسافت دارند. به طوری که در مدل‌های جدیدتر قلم‌های سرفیس به بدنه‌ی مانیتور می‌چسبند، قابلیتی که با قلم‌های لمسی دیگر نمی‌توانید تجربه کنید. 

 

3- قابلیت شارژ باطری داخلی

در مدل‌های جدید، باطری‌های لیتیوم یونی با قابلیت شارژ، جایگزین باطری‌های قدیمی شد. حتی مدل‌های جدیدتر علاوه بر قابلیت شارژ عادی از شارژ بی‌سیم (مغناطیسی) هم بهره برده‌اند. در این مدل قلم در لبه‌ی کنار لپ‌تاپ در جای مخصوص قرار می‌گیرد و شارژ می‌شود.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

4- پشتیبانی از آخرین ورژن بلوتوث

قلم‌های جدید با پشتیبانی از بلوتوث نسخه‌ی 5.0 می‌توانند با دستگاه سریع‌تر و بهتر ارتباط برقرار کنند. به طوری که کاربر هیچ تأخیری را در ارسال و دریافت دستوراتش حس نمی‌کند. 

 

5- ظرافت در طراحی

قلم‌های سرفیس از طراحی ارگونومیک و ظریفی برخوردارند. آن ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حین کار، دست راحت بوده و کاربر احساس خستگی نمی‌کند. همین موضوع در این نوع قلم‌ها نظر اساتید، دانشجویان، طراحان گرافیکی و ... را به خود جلب کرده است.

 

6- به روز نگه داشتن تکنولوژی

در سال‌های اخیر شرکت مایکروسافت همواره سعی داشته تا تکنولوژی قلم‌های سرفیس خود را به روز نگه دارد، در این راستا نسخه‌ی جدید قلم سرفیس اسلیم 2 را روانه‌ی بازار کرده است. این قلم از فن آوری شارژ مغناطیسی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن از نسل جدید از تکنولوژی هپتیک (لمس 3 بعدی) نیز بهره‌مند می‌باشد.

 

 

 

 

مزیت‌های استفاده از نرم افزارهای مخصوص قلم سرفیس به جای قلم و دفتر

 

1- نگهداری و بازیابی آسان:

یکی از مزیت‌های خوب نوشتن با قلم سرفیس در برنامه‌های ذکر شده این است، که به راحتی می‌توان یادداشت‌ها را نگهداری و جستجو کرد. دیگر لازم نیست برای پیدا کردن یک یادداشت میان کاغذهای زیاد مدت‌ها وقت صرف کرد، در این برنامه‌ها به راحتی می‌توانید یادداشت مورد نظر خود را جستجو کنید.

 

2- امکان استفاده از قلم‌های متفاوت:

با قلم‌های سرفیس انتخاب رنگ‌های مختلف و سبک‌های گوناگون وجود دارد. با این قلم‌ها شما می‌توانید با هر رنگ و ضخامتی که دوست دارید، متن خود را بنویسید و ذخیره کنید.

 

3- امکان اصلاح اشتباهات:

با این نرم افزارها و قلم‌های سرفیس دیگر نگرانی برای اشتباه در نوشتن وجود ندارد، و به راحتی می‌توان با یک کلید Undo به مرحله‌ی قبل برگشت و یا با استفاده از پاک کن اشتباه خود را پاک کرد. علاوه بر این، می‌توان قسمتی از متن را جدا کرده و به جای دیگری انتقال داد.

 

4- عدم نیاز به مارکرهای هایلایت: 

در این برنامه‌ها شما امکان استفاده از انواع هایلایترها را دارید و دیگر نیازی به همراه داشتن قلم‌های مخصوص هایلایت نیست.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

5- اضافه کردن تصاویر:

این برنامه‌ها قابلیت‌های زیادی را برای کاربر فراهم می‌کنند. یکی از این ویژگی‌ها استفاده از تصاویر دیجیتالی برای زیبا و کامل شدن یادداشت‌ها می‌باشد.

 

6- اشتراک گذاری آسان:

در این نرم افزارها می‌توانید یادداشت خود را که با استفاده از قلم‌های سرفیس انجام داده‌اید به راحتی به اشتراک بگذارید. برای این کار تنها کافیست گزینه‌ی Share را انتخاب کرده و متن مورد نظرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

قابلیت‌ها و ویژگی‌های فنی قلم سرفیس

برای اینکه بتوانیم قلم‌های سرفیس Microsoft را با یکدیکر مقایسه کنیم، ابتدا باید ویژگی آن‌ها را بدانیم تا بتوانیم از نظر داشتن یا نداشتن این قابلیت‌ها، مقایسه‌ی درستی داشته باشیم. در اینجا چند ویژگی مهم قلم‌های سرفیس را برای مقایسه‌ی آن‌ها معرفی می‌کنیم:

 

- Tactile Signals:

این قابلیت به وسیله‌ی یک موتور لرزشی کوچک، حس نوشتن روی کاغذ را به کاربر القا می‌کند.

 

- Tilt:

در این قابلیت کاربر می‌تواند زاویه‌ی قلم را برای انجام بعضی کارهای هنری مثل سایه زدن، خطاطی، لبه گذاری و غیره، تشخیص دهد.

 

- Bluetooth:

با اتصال به بلوتوث سرفیس می‌توان برخی از کارها را به وسیله‌ی دکمه‌ی انتهای قلم انجام داد. مانند روشن کردن سرفیس، باز کردن یک برنامه‌ی خاص و دسترسی به دستیار کورتانا (دستیار هوشمند)

 

- Magnet Attach:

قابلیت اتصال مغناطیسی به بدنه‌ی سرفیس برای حمل و نقل آسان

 

- Wireless Charging:

قابلیت شارژ کردن باطری قلم به صورت بی‌سیم

 

- حساسیت فشار دست:

از ویژگی‌های مهم قلم‌های سرفیس است، که هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد نشانه‌ی حساسیت بیشتر و دقت کامل‌تر قلم می‌باشد.

 

What is the Surface Pen? قلم سرفیس چیست؟

 

سخن پایانی:

شرکت مایکروسافت یکی از نام‌های معتبر در دنیای کامپیوتر بوده و ابزارهای جانبی زیادی را برای راحتی کاربران تولید کرده است. قلم سرفیس یکی از این ابزارها می‌باشد، که نزد کاربران نیز بسیار محبوب است. این قلم جایگزین مناسبی برای موس و کیبورد می‌باشد.

این قلم به دلیل اینکه به فشار دست و زاویه‌ی نوک آن با سطح مانیتور حساس است، می‌تواند تمام نیاز شما را برای طراحی برآورده کند. شما می‌توانید با تنظیم فشار دست و زاویه‌ی قلم خطوط بسیار زیبایی را طراحی کنید در حالی که برای انجام این کار با کاغذ و قلم به زمان و تجهیزات زیادی نیاز دارید.

از سوی دیگر، بهترین قلم برای کار با سرفیس‌ها، انواع سرفیس پن مایکروسافت زیرا از لحاظ همخوانی و هماهنگی با این سیستم‌ها، بسیار عالی هستند. البته دقت کنید که سرفیس شما چیست و قلم سرفیس پن مناسب شما کدام مدل است. برای دیدن قیمت و مشخصات فنی جدیدترین مدل‌های قلم سرفیس و خرید هر یک از آن‌ها، می‌توانید به فروشگاه پارسان می و دسته بندی قلم مایکروسافت، سر بزنید

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

سرفیس چیست؟ | معرفی انواع سرفیس مایکروسافت + تصاویر

مروری بر تاریخچه شرکت اپل

مقایسه سرفیس پرو 9 با سرفیس پرو 8

مقایسه سرفیس لپ تاپ 5 با سرفیس لپ تاپ 4

انواع قلم سرفیس مایکروسافت و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها

8 ترفند قلم اپل نسل یک 1 و نسل دو 2

3 ترفند قلم اپل نسل یک 1 و نسل دو 2

نحوه عملکرد فناوری بلوتوث

آموزش نحوه اتصال قلم لمسی استایلوس به آیپد اپل

فینگ، بهترین راه برای بررسی امنیت شبکه و اینترنت (ADSL)

 

 

 

 

 

تهیه: فروشگاه اینترنتی پارسان می