shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡8 ترفند قلم اپل نسل یک 1 و نسل دو 2

آشنایی با 8 مورد از مدل‌های نحوه عملکرد قلم اپل نسل یک و قلم اپل نسل دوم و شگردهای مشترک آنها که می‌تواند به کاربری آسانتر در آی پد اپل کمک کند.

⚡8ترفندقلماپلنسلیک1ونسلدو2


8 مورد از ترفندهای قلم اپل- نسل یک و نسل دو؛ (قسمت دوم)


 

بدنبال انتشار مقاله ترفندهای قلم اپل (قسمت اول)، در این بخش نیز به زوایای دیگری از کارکردهای قلم اپل Apple Pencil می‌پردازیم که در کنار مطالب بخش قبلی، بتواند به شما خواننده عزیز در استفاده هر چه بهتر از قلم لمسی اپل یا تصمیم به خرید قلم اپل کمک نماید.

 

8-Apple-pen-tricks

 

1- تشخیص شکل توسط قلم اپل  (Shape recognition)

تشخیص شکل در یادداشت­های اپل ویژگی دیگری است که بسیار عالی و حیرت آور عمل می‌کند.

اگر شما طراح حرفه‌ای نیستید و مایل هستید اشکال هندسی کوچکی مانند مربع، دایره و... را در لا به لای یادداشت­های خود بکشید و یا اگر می­خواهید خطوطی که در بین نوشتن رسم می‌کنید، مرتب و صاف باشند، فقط کافی است زمانی که در حال کشیدن یک شکل یا خط و نمودار هستید، Apple Pencil را پس از اتمام یک طرح کلی (حتی نامنظم)، چند لحظه کوتاه بر روی صفحه آیپد نگاه دارید تا به شکل کامل و منظم آن (که همیشه دیده‌ایم) درآید.

 

قابلیت تشخیص اشکال هندسی توسط آیپد و قلم اپل

 

برای این کار نیازی نیست که شما طراح حرفه­ای باشید و حتی با رسم طرح ساده­ای از ستاره یا دایره یا هر شکل دیگری، می­توانید طرح بسیار خوبی مقابل دیدگان خود داشته باشید. حتی با استفاده از این قابلیت می‌توانید طرحی اولیه از دکوراسیون داخلی منزل خود تهیه کنید که در نوع خود جالب توجه است.

درواقع آی پد این توانایی را دارد که طرح شما را به صورت هنرمندانه‌ای در شکلی کامل و بهتر ارائه ­دهد.

 

 

 

 

2- سفارشی کردن دو ضربه (Double tap) مختص قلم اپل نسل 2

همانطور که ممکن است تعداد زیادی از شما بدانید، اگر به بخش مربوط به قلم اپل در منوی تنظیمات بروید، می‌توانید طبق سلیقه و نیاز خودتان، از بین موارد متنوع موجود در این قسمت، چند تا را به عنوان عملکرد انتخاب کنید که دابل تپ هم جزو آنها است.

بعنوان مثال، یکی از مهمترین مواردی که می‌توانید انتخاب کنید، این است که بتوانید برای استفاده از ابزار پاک کن، دو بار به کنار مداد ضربه بزنید.

 

تنظیمات دابل تپ در آیپد - مخصوص قلم اپل 8-Apple-pen-tricks: 2

 

طبق شنیده‌ها، شرکت اپل، آپشن‌هایی مانند باز کردن یادداشت با 3 ضربه، اسکرول کردن صفحات و منوها با کشیدن انگشت بر روی قلم و... را به امکانات قلم نسل جدیدش اضافه خواهد کرد.

 

 

3- استفاده از قلم اپل در مک

نکته مفید دیگری که می­توان در این مقاله به آن اشاره کرد، استفاده از Apple pencil در سیستم‌های مک ( مک بوک، آی مک، مک مینی) به صورت غیر مستقیم و با استفاده از برنامه ساید کار (Sidecar) یا برنامه‌های مشابه است. همانطور که می‌دانید با بکار گیری این نرم افزار می‌توانیم آیپد را به عنوان نمایشگر خارجی سیستم‌های مک معرفی کنیم و به این روش راهی برای بکارگیری قلم اپل در مک داشته باشیم.

برای مثال اگر برنامه‌های طراحی مانند فتوشاپ در یک دسکتاپ بزرگتر باز باشد، با استفاده از سایدکار، می‌توانید کنترل آن را مانند یک تبلت در اختیار بگیرید و در عین حال از قدرت سیستم مک نیز استفاده کنید و این یعنی قلم لمسی برای طراحی در مک.

 

استفاده از قلم در برنامه های مک : 8-Apple-pen-tricks

 

هر چند که این تبلت جایگزین کاملی برای مک نخواهد بود ولی استفاده از قلم لمسی یا سایر لوازم جانبی آیپد، در زمان اتصال به مک و کارکردن با برنامه‌ای مانند فتوشاپ و انجام طراحی که در آی پد اجرا نمی‌شود، به خودی خود بسیار جذاب است.

این چالش زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید قلم اپل، حتی در این حالت هم قابلیت حساسیت به فشار و استفاده از دابل تپ را (با انجام تنظیمات) حفظ می‌کند.

 

 

 

 

4- اسکرین شات توسط قلم اپل (Screenshots)

نکته دیگر در مورد قلم لمسی رفتن اسکرین شات است.

اول استفاده از قلم اپل برای گرفتن اسکرین شات (تصویر نمایشگر)، بسیار بهتر از فشار دادن دکمه­های ترکیبی مختلف، برای این کار است.

 

روش گرفتن اسکرین شات توسط قلم اپل در آیپد

 

برای انجام این کار می­توانید نوک قلم اپل را به صورت مورب از گوشه چپ و پایین نمایشگر iPad به سمت گوشه راست و بالا بکشید. در این حالت نمایی کوچکتر از نمایشگر را مشاهده می‌کنید که می‌توانید آنرا بعنوان عکس ذخیره نمایید.

البته در بالای صفحه به دو گزینه Screen و  Full page دسترسی دارید که گزینه اسکرین، فقط تصویری که در نمایشگر می‌بینیم در دسترس قرار می‌دهد ولی با گزینه تمام صفحه می‌توانید تصویر بخشهایی که با اسکرول کردن هم دیده می‌شوند در اختیار داشته باشید.

 

تنظیمات اسکرین شات توسط قلم اپل در آیپد

 

دو نکته دیگر در اسکرین شات وجود دارد:

اول اینکه می‌توانید قبل از ذخیره تصویر، با قلم لمسی بر روی آن یادداشت سریع بگذارید.

دوم اینکه می‌توانید علاوه بر ذخیره کردن فایل بصورت PDF، آنرا از طریق ایمیل ارسال کنید.

 

5- یادداشت‌های سریع در قلم اپل (Quick notes)

این قابلیت زمانی بکار می‌آید که در حال استفاده از برنامه دیگری هستیم و نیاز به یادداشت مطلبی در همان محیط داریم.

برای فعال کردن آن می‌بایست با نوک قلم از گوشه راست و پایین نمایشگر، بصورت مورب به سمت گوشه چپ و بالا بکشید تا پنجره‌ای کوچک برای یادداشت باز ­شود.

حالا این امکان را دارید که حتی اگر در حین اجرای برنامه دیگری هم هستید، سریعاً یاداشت­برداری کنید یا اگر بخواهید متن یا تصاویر و یا صفحات وب را با استفاده از لینک (پیوند) آن و با کشاندن (Drag)، به یادداشت خود اضافه و ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید بلافاصله با استفاده از لینک، وارد صفحه وب مورد نظر شوید.

 

قابلیت یادداشت سریع توسط قلم اپل در آیپد

 

 

6- یادداشت سریع در صفحه خاموش توسط قلم اپل

هنگامی که نمایشگر آیپد خاموش است، در حالت عادی نمی‌توانیم بدون ورود رمز و باز کردن نمایشگر وارد برنامه یادداشت سریع شویم، اما اگر با Apple pencil بر روی صفحه خاموش آی پد، یک ضربه بزنیم، بدون اینکه نیاز به رمز ورود باشد، مستقیماً به یادداشت فوری وارد شده و می‌توانید به نوشتن بپردازید. این فایل در برنامه یادداشت ذخیره شده و کاربر می‌تواند در فرصت مناسب به بازبینی و ویرایش آن بپردازید.

اهمیت و فایده این قابلیت زمانی بیشتر مشخص می‌شود که خیلی عجله داشته باشید، باز کردن آیپد و ورود رمز از حوصله شما خارج باشد و در همان لحظه، یادداشت فوری مطلبی بسیار مهم مورد نیاز باشد.

 

 

 

 

7- ردیابی میزان شارژ باتری قلم اپل

فهمیدن میزان شارژ باقی مانده در باتری قلم اپل از روی خود قلم، کاری نشدنی است، اما اگر یک قلم اپل نسل دوم دارید، می‌توانید با چسباندن آن به نوار جانبی آیپد و نمایان شدن یک آیکون ویژه، مقدار شارژ آن را ببینید.

راه دیگر، استفاده از ویجت باتری (battery widget) است که می­تواند با یک اشاره به شما نشان دهد که چقدر از شارژ قلم لمسی باقی مانده است. برای رویت این ویجت، کافی است که با انگشت بر روی صفحه آی پد بکشید (سوایپ Swipe کنید).

حتی می‌توانید بر اساس علاقه خودتان، مدل و طرح ویجت باتری را از تنظیمات آیپد انتخاب کنید.

برای این منظور بعد از سوایپ کردن، بر روی گزینه Edit بزنید تا مستقیماً به منوی تنظیمات ویجت باتری وارد شوید و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید.

البته اگر از قلم اپل نسل 1 استفاده می‌کنید، گزینه‌های کمتری برای ردیابی میزان شارژ آن خواهید داشت و فقط از طریق ویجت باتری، می‌توانید به میزان شارژ باقیمانده قلم دسترسی پیدا کنید.

در اینجا باید به یک نکته بسیار عالی درباره سرعت شارژ شدن قلم اپل، اشاره کنیم. به این شکل که طبق ادعای کارشناسان اپل، با 30 ثانیه شارژ قلم تا 15 دقیقه، با 2 دقیقه شارژ آن تا 2 ساعت و با 5 دقیقه شارژ کردن آن، به میزان 25 درصد شارژ خواهد شد.

ناگفته نماند که برای شارژ کامل به 25 دقیقه زمان نیاز دارید.

 

 

8- نقاشی در پیغام ایمیل توسط قلم اپل (Sketch in emails)

آخرین نکته‌ای که در این مقاله به آن می‌پردازیم، وارد کردن نقاشی به متن ایمیل است.

برای اینکار لازم است صفحه ارسال ایمیل را باز کنیم، سپس وقتی قلم را در دستتان گرفته‌اد، نماد کوچکی را به شکل نوک یک قلم، در سمت راست پایین صفحه و بالای کیبورد مجازی مشاهده می‌کنید. حال اگر با قلم Apple بر روی این علامت ضربه بزنید، بلافاصله به یک بوم خالی برای انجام نقاشی هدایت می‌شوید و پس از اتمام هر آنچه که طراحی کرده‌اد، ابتدا گزینه Done و سپس گزینه Insert Drawing را انتخاب کنید تا این نقاشی بعنوان متن ارسالی وارد ایمیل شده و آماده ارسال شود.

 

نقاشی در ایمیل توسط قلم اپل

 

یادآوری مجدد یک نکته مهم درباره قلم اپل:

همانطور که در مقاله بخش اول در باره ترفندهای قلم اپل گفتیم، تمام این ویژگیها در قلم اپل نسل اول و قلم اپل نسل دوم، بصورت مشترک وجود دارد و تنها تفاوت آن در نوع آیپدی می‌باشد که با هر یک از پنسلهای اپل، قابل اتصال هستند.

البته ترفند شماره 2 که به سفارشی سازی دو ضربه (Double tap) اشاره دارد، فقط در قلم اپل نسل 2 وجود دارد.

 

 

سخن پایانی بخش دوم:

قلم اپل نسل یک و قلم اپل نسل دو، کارایی فراوانی داشته و قابلیت‌های بسیاری را به آیپدهای اپل اضافه کرده‌اند که به سادگی نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

در مجموع دو مقاله ترفندهای قلم اپل، سعی داشتیم بخشی از قابلیتهای قلم لمسی اپل نسل یک و دو را مرور کنیم تا احیاناً به اطلاعات شما افزوده شود و یا اگر برای اولین بار است که آنها را مطالعه می‌کنید، برایتان جذاب بوده باشد.

در هر صورت، اگر نیاز به قلم لمسی داشته باشید یا اگر به ارتقاء مدل آن فکر می‌کنید، می‌توانید خرید قلم اپل را به عنوان گزینه‌ای بسیار جدی مد نظر قرار دهید.

همچنین اگر بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید، می‌توانید به بخش "مقالات سایت پارسان می" مراجعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

نقاط قوت و ضعف باتری در مک بوک های M1 اپل

دلایل عدم بکارگیری فن در مک بوک ایر 2021

مروری بر مشخصات آی مک، نسل m1 2021

همه چیز درباره مجیک موس اپل

راهنمای خرید مک بوک اپل در سال 2020

آشنائی با نام های اختصاصی محصولات اپل

سیری در تاریخچه شرکت مایکروسافت

مروری بر تاریخچه شرکت اپل

خصوصیات منحصر به فرد پردازنده M1 اپل

آشنائی با سیری، دستیار صوتی اپل

 

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه اینترنتی پارسان می