shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی چیست؟

در این مقاله به تعریفی از حسگر GPS یا همان سیستم موقعیت یاب مکانی خواهیم پرداخت و اشاره‌ای به کاربردهای آن می‌کنیم.

⚡حسگرGPSیاسیستمموقعیت‌یابمکانیچیست؟

آشنایی با حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی


 

واژه‌ی GPS، مخفف شده‌ی عبارت Global Positioning System است، که معنای آن سیستم موقعیت یابی جهانی می‌باشد. GPS امروزه کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد و با گذر زمان این تکنولوژی تاثیرات زیادی در صنعت‌های گوناگون داشته است، به گونه‌ای که در گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای ویندوزی، مک و... بدون این قابلیت، بسیاری از کارکردهای آنها دچار اختلال خواهد شد.
 

نحوه کار GPS چیست؟

در مدار زمین، ماهواره‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها GPS بوجود می‌آید. اما چگونه؟ شاید فکر کنید که تلفن‌های همراه شما سیگنال‌هایی می‌فرستد به فضا و بعد موقعیت مکانی شما مشخص می‌شود، اما این طور نیست، بلکه تلفن همراه شما سیگنال‌ها را از فضا دریافت می‌کند! 

زمانی که شما سیستم موقعیت مکانی خود را روشن می‌کنید، تلفن شما سعی می‌کند با نزدیک‌ترین ماهواره در مدار زمین ارتباط برقرار کند. زمانی موقعیت مکانی شما دقیق است که حداقل امواج را از 3 ماهواره دریافت کنید و همچنین هیچ مانع بلندی در نزدیکی شما وجود نداشته باشد که سد راه رسیدن امواج به گوشی شما شود.

 

 

 

 

کاربرد حسگر GPS

مهم‌ترین کاربرد این حسگر مسیریابی و تعیین موقعیت کنونی شما است. اپلیکیشن‌های مسیر یاب از جمله Google Map و Waze که با آن ها آشنا هستید، از مهم‌ترین نرم افزارهایی هستند که با GPS سروکار دارند و به کمک آن‌ها می‌توانید: از موقعیت مکانی لحظه‌ای خودتان، کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد، تشخیص ترافیک، تشخیص تصادف در مسیر، موقعیت دوربین‌های کنترل سرعت، پلیس‌های راه و... استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای مهم GPS پیدا کردن گوشی گم شده‌ی شماست، که با استفاده از اپلیکیشن‌های خاص این کار امکان پذیر است.
 

امروزه و در دنیای تکنولوژیک ما، حتی فکر این که بدون حسگرها بتوان راحت زندگی کرد، سخت است. بعضی از این حسگرها مسئولیت مهم‌تری دارند، مثل حسگر GPS یا همان سنسور موقعیت یاب مکانی که اکثر ما د رگوشی‌های هوشمندی مانند آیفون، برای پیدا کردن مسیرها کمک می‌گیریم.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

انواع حسگر در گوشی های هوشمند

حسگر مجاورتی چیست؟

حسگر بارکد یا کد QR چیست؟ 

حسگر میکروفون چیست؟

همه چیز درباره باتری پک Magsafe اپل

آموزش نحوه تنظیم حسگر اثر انگشت آیفون

نحوه عملکرد فناوری بلوتوث

راهکارهای افزایش طول عمر باتری در آیفون

آموزش نحوه کالیبره کردن باتری آیفون

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه اینترنتی پارسان می