shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡حسگر مجاورتی چیست؟

در این مطلب به شکل مختصر حسگر مجاورتی را تعریف کرده و نحوه عمل حسگر مجاورتی را توضیح خواهیم داد.

⚡حسگرمجاورتیچیست؟

حسگر مجاورتی چیست؟


 

سنسور مجاورتی و یا همان سنسور تماس (PROXIMITI) همراه با گوشی‌های هوشمند، برای اولین بار در سال 2007 توسط شرکت اپل و با آیفون، به بازار آمد و تنها برای گوشی‌هایی که صفحه‌ی لمسی دارند مورد استفاده قرار گرفته است. احتمالاً برای شما هم این سوال پیش آمده که حسگر مجاورتی چیست و کارکرد آن چگونه است؟ پاسخ سوال شما در این مطلب آمده است.

 

کاربرد حسگر مجاورتی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حین صحبت کردن بر اثر برخورد صفحه‌ی گوشی با صورتتان تماس و یا صدای شما قطع شده باشد. این حسگر در بالای گوشی کنار بلندگو و لنز دوربین قرار دارد، کار اصلی این حسگر خاموش و غیر فعال کردن صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند است و در زمانی که گوشی را برای صحبت کردن به گوش نزدیک می‌کنیم، عمل می‌کند. وجود این حسگر به این دلیل حائز اهمیت است که، در زمان صحبت کردن با گوشی، بر اثر تماس صفحه به گوش یا صورت، مکالمه قطع نشود و یا تغییرات ناخواسته‌ای مثل روشن شدن بلندگو و یا باز شدن برنامه‌ای در حین مکالمه اتفاق نیافتد. البته این کار به طول عمر باطری و حفظ شارژ گوشی نیز کمک می‌کند، خصوصاً وقتی تایم زیادی را با گوشی صحبت می‌کنیم.

What is a proximity sensor?

علاوه بر این، از سنسور مجاورتی در بعضی از برنامه‌ها نیز استفاده می‌شود مثلاً برنامه‌ای که وقتی گوشی را در کیف یا جیب خود می‌گذاریم، صدای آن را بیشتر می‌کند تا صدای تماس شنیده شود.

 

 

 

 

نحوه‌ی کار سنسور مجاورتی

این سنسور به کمک نور مادون قرمز، کار خود را انجام می‌دهد، به این صورت که نور مادون قرمز از گوشی ساطع می‌شود و چنانچه این نور به جسمی برخورد کند، متوجه حضور آن جسم می‌شود و بازتاب آن به گوشی، سیگنالی را برای پردازنده‌ی گوشی می‌فرستد که باعث خاموش شدن صفحه‌ی آن می‌شود. برای اینکه سیگنال‌های فرستنده (LED) و گیرنده (PROXIMITI SENCOR) با هم تداخل نکنند، یک مانع مابین آنها قرار داده شده است. 

یعنی بطور ساده، همه گوشی‌ها مانند آیفون، یک فرستنده و یک گیرنده‌ی سیگنال دارند؛ که فرستنده به شکل LED نور مادون قرمز را از گوشی به سمت اجسام می‌فرستد و گیرنده که همان سنسور مجاورتی است، سیگنال دریافتی را به پردازنده‌ی گوشی می‌فرستد تا کار مورد نظر انجام شود.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

حسگر دماسنج گوشی چیست؟

حسگر اثر هال چیست؟

حسگر سنجش ضربان قلب چیست؟

حسگر سنجش رطوبت هوا چیست؟

آموزش نحوه تنظیم حسگر اثر انگشت آیفون

حسگر گام‌ شمار چیست؟

حسگر نور محیط چیست؟

حسگر میکروفون چیست؟

حسگر بارکد یا کد QR چیست؟ 

حسگر شتاب سنج چیست؟

 

 

 

 

 

گردآوری: پارسان می