shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡انواع حسگر در گوشی های هوشمند

در این مقاله شما را با انواع حسگر در گوشی‌های هوشمند آشنا نموده و توضیحی مختصر درباره هر یک از آنها خواهیم داد.

⚡انواعحسگردرگوشیهایهوشمند

آشنایی با انواع حسگر در گوشی‌های هوشمند



قبل از اینکه بخواهیم به تعریف حسگرها در گوشی بپردازیم، باید ابتدا بدانیم سنسور یا حسگر چیست؟ کار سنسورها این است که داده‌های فیزیکی را به داده‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. برای مثال می‌توانیم حسگرها یا سنسورهای بدن انسان را در نظر بگیریم. همانطور که می‌دانیم بدن ما 5 نوع حس (حواس پنج گانه) دارد، که هر یک از این حواس نیاز دارند توسط یک سنسور اطلاعاتی دریافت کنند، مثلا برای شنیدن، گوش صدا را توسط لرزش اجسام دریافت می‌کند و به عنوان یک سنسور، اطلاعاتی را به مغز می‌رساند تا ما بتوانیم صداها را تشخیص داده و بشنویم و یا زبان به عنوان حسگر یا سنسور، چیزی را می‌چشد و ما می‌فهمیم که غذا چه طعمی دارد. در گوشی‌های هوشمندی مانند آیفون یا تبلت‌هایی مانند آیپد نیز سنسورها، نقشی شبیه به حواس پنجگانه ما داشته و در جمع آوری برخی داده ها در گوشی های هوشمند کمک می‌کنند.

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین حسگرهای موجود در تلفن‌های هوشمند و کارایی آن‌ها می‌پردازیم. 

با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع حسگر در گوشی‌های هوشمند:

مهمترین حسگرهایی که در حال حاضر در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار میگیرند، به شرح زیر می‌باشند:

حسگر شتاب سنج، حسگر ژیروسکوپ، حسگر مغناطیس سنج، حسگر GPS یا موقعیت مکانی، حسگر نور محیط، حسگر اثر انگشت، حسگر مجاورتی، حسگر لمسی، حسگر گام شمار، حسگر سنجش ضربان قلب، حسگر بارکد یا QR، حسگر فشار سنج، حسگر دماسنج، حسگر سنجش رطوبت هوا، حسگر میکروفن

البته ممکن است هر یک از برندهای تولید کننده گوشی و تبلت، برخی از این حسگرها را استفاده نکنند یا به شکلی متفاوت از سایرین آنرا به کار بگیرند اما در هر حال همه گوشی‌های هوشمند بدون حسگرها، قدرتی برای کمک به ما نخواهند داشت.

 

 

 

 

 

• حسگر شتاب سنج:

کار این حسگر، تشخیص حرکت و لرزش گوشی در 3 جهت است. تغییر حالت صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند (افقی و عمودی) به عهده این حسگر می‌باشد. وقتی گوشی خود را به صورت افقی یا عمودی حرکت می‌دهید، صفحه‌ی گوشی نیز به همان سمت می‌چرخد. در بعضی از بازی‌ها از این سنسور استفاده می‌شود. شمردن قدم نیز یکی دیگر از وظایف مهم این سنسور می‌باشد، که در بخش ورزش برای کاربران بسیار مفید و جذاب است. در کل این سنسور یکی از مهم‌ترین حسگرهای موجود در گوشی‌های هوشمند می‌باشد.

 

• حسگر ژیروسکوپ:

مانند حسگر شتاب سنج عمل می‌کند، با این تفاوت که حرکت و لرزش گوشی را با دقت بیشتری تشخیص می‌دهد، در برنامه‌هایی که نیاز به چرخش 360 درجه وجود دارد، عمل می‌کند. مثلاً در زمان یافتن آدرس حرکت چرخشی روی نقشه، حسگر ژیروسکوپ است که کمک می‌کند تا با چرخش گوشی موقعیت مکانی خود و یا آدرس خاصی را پیدا کنیم.

 

• حسگر مغناطیس سنج:

کار این حسگر، تشخیص میدان‌های مغناطیسی و جهت جغرافیایی است که مانند قطب نما عمل می‌کند. این حسگر جهت شمال جغرافیا را تشخیص می‌دهد و بر حسب آن، شرق و غرب و جنوب را مشخص می‌کند.

 

• حسگر موقعیت مکانی یا همان GPS:

این حسگر همانطور که از اسمش پیداست، موقعیت مکانی شما را روی گوشی هوشمند نشان می‌دهد، این حسگر به سیستم‌های ماهواره‌ای وصل شده و به کمک آن می‌توان حتی موقعیت اشخاص را ردیابی کرد، امروزه در بعضی از ادارات برای ردیابی و کنترل کارمندان از آن استفاده می‌کنند.

 

• حسگر نور (روشنایی) محیط:

یکی دیگر از مهم‌ترین سنسورهای موجود در گوشی‌های هوشمند می‌باشد. تنظیم نور صفحه‌ی گوشی به صورت اتوماتیک، از وظایف این سنسور می‌باشد، به طوری که وقتی نور محیط زیاد باشد این سنسور با افزایش نور صفحه و وقتی نور محیط کم باشد با زیاد کردن نور صفحه، باعث دید بهتر و آسیب کمتر چشمان کاربران می‌شود.

 

• حسگر اثر انگشت:

امروزه با هوشمند شدن گوشی‌های همراه و استفاده از آن در زمینه‌ی عکاسی، فیلمبرداری و فایل‌های شخصی، ایجاد امنیت در گوشی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شده است. کار این حسگر نیز قفل کردن صفحه‌ی گوشی با استفاده از اثر انگشت است. این حسگر اطلاعاتی را بصورت الگو از اثر انگشت کاربر به قسمت پردازش گوشی ارسال می‌کند و آن را با الگوی از پیش تعریف شده مقایسه کرده و پس از تایید قفل گوشی باز می‌شود. این حسگر به دلیل سرعت و دقت در بین کاربران بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

• حسگر مجاورتی:

وظیفه‌اش آن است که وقتی شما با گوشی خود در حال مکالمه هستید، به محض اینکه گوشی را به گوشتان نزدیک می‌کنید، سریعاً صفحه‌ی گوشی‌تان را خاموش می‌کند، تا بر اثر برخورد گوش شما با صفحه‌ی گوشی، مکالمه قطع نشده و یا برنامه‌ی دیگری باز نشود.

 

• حسگر لمسی:

این حسگر با لمس صفحه‌ی گوشی کار می‌کند. این سنسور یکی دیگر از مهم‌ترین و کارآمدترین حسگرهای موجود در گوشی‌های هوشمند می‌باشد، با اضافه شدن این سنسور و لمسی شدن گوشی‌های هوشمند، انقلاب بزرگی در صنعت گوشی‌ها به وقوع پیوست. 

 

در زیر صفحه‌ی لمسی گوشی‌های هوشمند، سنسورهایی وجود دارد که با لمس کردن آن‌ها سیگنال‌هایی به پردازنده‌ی گوشی ارسال شده و کار مورد نظر انجام می‌شود.

 

 

 

 

• حسگر گام شمار:

امروزه کاربران گوشی‌های هوشمند، در زندگی روزمره‌ی خود در زمینه‌های مختلف، از گوشی خود استفاده‌های زیادی می‌کنند. حسگر گام شمار، از جمله سنسورهایی است که در بخش سلامت مورد استقبال قرار گرفته است. سنسور گام شمار مقدار قدم‌های کاربران را می‌شمارد تا میزان کالری مصرف شده در روز مشخص شود. البته این سنسور از حسگر شتاب سنج نیز کمک می‌گیرد تا فرق بین قدم زدن و دویدن را درست تشخیص دهد.

 

• حسگر سنجش ضربان قلب:

یکی دیگر از حسگرهای مورد استفاده در بخش سلامت، حسگر سنجش ضربان قلب می‌باشد، که همانطور که از اسمش مشخص است میزان ضربان قلب شخص را نشان می‌دهد و این کار را به کمک تابش نور LED به روی پوست و تشخیص تغییرات در بازتاب نور، انجام می‌دهد.

برای اطلاع بیشتر در زمینه‌ی حسگرها می‌توانید به مقالات مربوط به هر سنسور در سایت پارسان می رجوع کنید.

 

سخن پایانی

برای اینکه درک درستی از پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای به کار رفته در گوشی‌های اندرویدی و آیفون پیدا کنیم، نیاز به شناسایی حسگرهای گوشی‌های هوشمند داریم. در این مقاله سعی کردیم، مهمترین موارد آنها را برایتان توضیح دهیم تا امکانات موجود در گوشی های هوشمند، از لحاظ فنی برای شما توجیه داشته باشد.

همچنین باید توضیح داده شود که این حسگرها مختص گوشی نبوده و سایر دستگاه ها و گجت ها، مانند ساعت هوشمند، آیپد و آیفون و بسیاری دیگر از متولدین دنیای تکنولوژی نیز از آن بهره مند شده‌اند. در هر حال، حضور حسگرها در گوشی و سایر لوازم، برای ساده کردن کار برای استفاده کنندگان آنها بوده است.

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

حسگر شتاب سنج چیست؟

حسگر مغناطیس سنج چیست؟

حسگر مجاورتی چیست؟

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی چیست؟

حسگر بارکد یا کد QR چیست؟ 

حسگر میکروفون چیست؟

حسگر نور محیط چیست؟

حسگر گام‌ شمار چیست؟

آموزش نحوه تنظیم حسگر اثر انگشت آیفون

حسگر سنجش رطوبت هوا چیست؟

 

 

 

 

 

گردآوری: سایت فروشگاهی پارسان می