shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️⚡دلایل عدم بکارگیری فن در مک بوک ایر 2020

عدم بکارگیری فن در مک بوک ایر 2020 یکی از ابتکارات شرکت اپل بود که برای کم کردن بهای تمام شده و پوشش تعداد کاربران بیشتر، انجام شده است.

⚡دلایلعدمبکارگیریفندرمکبوکایر2020

فن در مک بوک ایر 2020، چگونه و چرا حذف شد؟


 

کار شرکت اپل، نه تولید دستگاه‌های دیجیتال از جمله لپ‌تاپ و تبلت و موبایل، بلکه شگفتی‌آفرینی است. اصلا اپل تأسیس شده تا با معرفی هر محصول جدید، یک شگفتی تازه روانه‌ی بازار کند و دل و دیده از طرفدارانش برباید. این بار هم با عرضه‌ی لپ تاپی تازه به نام مک بوک ایر M1 باز هم همه را انگشت به دهان کرده است.  

همه‌ی ما خوب می‌دانیم که فن‌های خنک‌کننده، جزئی جداناشدنی از کامپیوترها و لپ تاپ‌ها هستند. این فن‌ها در عین سادگی، وظیفه‌ی مهمی را بر عهده دارند و کار اصلی سلامت دستگاه و بعضاً سلامت خود ما (!) تنها بر دوش همین قطعات است.

فن، همان‌طور که از نامش پیداست، کار خنک کردن اجزا و قطعات داخلی را بر عهده دارد و اگر این قطعه کوچک نباشد، چه بسا که در کمتر از یک ساعت کار، CPU لپتاپ یا پی سی شما، از شدت گرما و داغی، ذوب شود و از بین برود. اما آیا با این اوصاف، به نظر شما امکان دارد که بتوان فن را از قطعات دستگاه حذف کرد؟! 


جواب شما احتمالاً "خیر" خواهد بود؛ اما اپل اینطور فکر نمی‌کند.

در تازه‌ترین مک بوک ایر عرضه شده در بازار، در کمال تعجب، خبری از فن نیست و هیچ قطعه‌ی اینچنینی در دستگاه‌های نسل جدید وجود ندارد. وقتی حرف از شگفتی‌آفرینی می‌زنیم، منظورمان دقیقاً چنین چیزی است. در این مقاله، قصد داریم تا در کنار هم، دلایل عدم بکارگیری فن در مک بوک ایرهای 2020 نسل جدید را بررسی کنیم؛ و بدانیم اصلا دلیل حذف فن چه بوده و اکنون که هیچ فنی وجود ندارد، خنک نگه‌داشتن دستگاه چگونه انجام می‌شود؟ 

Doesn't-the-new-generation-MacBook-Air-have-a-fan-

 

 

 

 

مشاهده لیست قیمت مک بوک ایر

 

 

حذف فن: خداحافظی با مشکلات قدیمی

لپ تاپ‌های مک بوک، به خصوص مک بوک ایر، همیشه به‌خاطر فن‌هایشان شهره‌ی همه‌جا بودند، به دو دلیل؛ اول آنکه خیلی زود و حتی با باز کردن یک اپلیکیشن ساده، سریعاً به‌کار می‌افتادند، دوم به آن دلیل که بسیار پر سر و صدا بودند و به باور بسیاری از کاربران، دست کمی از موتور جت نداشتند. همین دو موضوع کوچک، شاید قبل از خرید چندان به‌ چشم مشتری نیایند و زرق و برق اپل دیده‌ها را کور کرده باشد، اما بعد از خرید و شش ماه استفاده، مشتری متوجه می‌شد و به خود می‌گفت: «ای وای، این چه شکری بود که من خوردم! »


خلاصه؛ مشکل فن‌ها گویا به بخشی از شخصیت و ویژگی‌های اصلی مک بوک ایرها تبدیل شده بود. تا اینکه اخیراً، درست هم‌زمان با ارائه نسل جدید مک بوک ایر، متوجه شدیم که فن لپ‌تاپ، کلاً حذف شده و اصلاً خبری از هیچ نوع سیستم خنک‌کننده‌ای نیست؛ به عبارت دیگر، مشکل و صورت مسئله هر دو با هم حذف شده بودند! 


در جدیدترین مک بوک ایر، یعنی «M1» شاهد آن بودیم که فن به‌طور کامل از دستگاه حذف شده است. اما چنین چیزی چطور ممکن است؟ چرا مک بوک ایر جدید فن ندارد و اگر ندارد، چطور کار می‌کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

mac ایر


راز نهفته در دل مک بوک ایر

نسل جدید مک بوک ایر که در سال 2020 عرضه شد و هنوز که هنوز است، پرچمدار تمامی مک بوک‌ها به حساب می‌آید، به‌طور ویژه، از اولین چیپ اختصاصی اپل، یعنی چیپ « M1» استفاده می‌کند. این چیپ، مزایای بی‌شماری نسبت به چیپ‌های اینتل و در کل، هر نوع چیپ دیگری دارد.


برای مثال، یکی از پیش پا افتاده‌ترین مزایای ذکر شده، این است که CPU، GPU و تراشه Neural Engine (همان موتور عصبی) ، درست در یک نقطه و در یک فضا و نزدیک به هم واقع شده‌اند. همین امر، این امکان را به دستگاه می‌دهد تا ارسال و دریافت اطلاعات را با سریع‌ترین و بهینه‌ترین روش ممکن، به انجام برساند. دلیلش کاملاً مشهود است، فاصله‌ی اندک، نه تنها سرعت پردازش اطلاعات را افزایش می‌دهد، بلکه انرژی کمتری مصرف کرده و گرمای کمتری تولید می‌کند.


تراشه‌های M1، از صفر تا صد توسط خود اپل طراحی شده‌اند؛ این موضوع بدان معناست که این قطعه، تماماً با دستگاه‌های اپل سازگار است، اصلاً به‌طور ویژه به قامت محصولات اپل طراحی و تولید شده است و با بالاترین سازگاری ممکن، با دستگاه‌های این شرکت کار می‌کند. استفاده از چیپ‌ستی که به طور اختصاصی برای یک دستگاه خاص طراحی شده باشد، این امکان را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد که کارهای روزمره‌اش با لپ‌تاپ را، در سریع‌ترین حالت ممکن و بدون کوچکترین نقص و خطایی، به انجام برساند.
 

 

مک بوک air

 

 

 

 

مشاهده لیست قیمت مک بوک ایر

 

 

چگونه فن در مک بوک ایر 2020 حذف شد؟: همه چیز را مدیون چیپ M1 هستیم

خب، اکنون کم کم داریم به اصل ماجرا پی می‌بریم و اندک اندک متوجه می‌شویم که چرا مک بوک ایرهای نسل جدید، از فن بی‌بهره هستند، گرچه نیازی هم به آن ندارند. مک بوک ایرهای نسل جدید، فن ندارند، اما نه داغ می‌شوند، نه اینکه اندکی از عملکرد و قدرت و سرعت پردازش آن‌ها کاسته می‌شود. همه‌ی این‌ها را باید مدیون چیپ‌های اختصاصی اپل، یعنی چیپ M1 باشیم که به‌طور ویژه، برای مک بوک طراحی و بهینه شده است.
در بخش قبل، از اهمیت سازگاری چیپ و دستگاه گفتیم. اما نکته‌ای را از قلم انداخیتم؛ استفاده از چیپ سازگار و بهینه‌شده برای یک دستگاه، مزیت دیگری هم دارد و آن چیزی نیست جز عدم نیاز به استفاده از رم‌ با حجم بالا.


بر طبق نظر متخصصات و تست‌هایی که تا به‎‌حال انجام شده، رم 8 گیگابایتی که در مک بوک M1 تعبیه شده، عملکری بسیار بالاتر از رم‌های 8 گیگابایتی دیگر دارد. نه اینکه تفاوت در رم باشد، بلکه همه چیز، بر گردن چیپ است. همین چیپ M1 باعث شده تا عملکرد رم، نسبت به بسیاری از رقبا، بالاتر و بهتر باشد.


این طراحی بهینه و بی‌نظیر، نه تنها بر روی چیپ دستگاه، بلکه بر روی پردازنده نیز اعمال شده است. تمام ویژگی‌های ذکر شده در رابطه با چیپ، روی پردازنده هم پیاده‌سازی شده‌اند. این دو طراحی ویژه در کنار هم، باعث شده‌اند که مصرف انرژی، تا حد بسیار چشم‌گیری کاهش پیدا کند؛ بدین صورت که به جای مصرف بی‌رویه‌ی انرژی، این اجازه را به باتری می‌دهند تا انرژی بیشتری را برای کارهای دیگر و سایر فرامین کاربر، اختصاص دهد. از همین روی، جا دارد که عمر فوق‌العاده‌ بالای باتری مک بوک ایرهای جدید را نیز، ستایش کنیم.

 

تراشه قدرتمند M1

 

 

 

 

مشاهده لیست قیمت مک بوک ایر

 

آیا مک بوک ایر نسل جدید 2020، واقعا فن ندارد؟

نه. مک بوک ایرهای نسل جدید، هیچ‌گونه فنی در داخل خود ندارند؛ لذا نه سر و صدایی دارند، نه لرزش و ویبره‌های بی‌مورد و نا به ‌جا. گرم هم نمی‌شوند، از سرعت پردازش و عملکرد آن‌ها نیز ذره‌ای کاسته نمی‌شود. چنین چیزی چطور ممکن است؟ 


در بخش‌های قبلی دانستیم که همه چیز، زیر سر چیپ‌های M1 است. اما خب طبیعی است که باز هم سوالی در ذهن‌تان شکل بگیرد؛ به هر حال چیپ هر اندازه که بهینه و سازگار با دستگاه باشد، هر اندازه هم که کم مصرف باشد، باز هم به هر حال اندکی گرما تولید خواهد کرد. تکلیف این گرما چیست؟ مگر می‌شود بدون فن از شر این گرمای ایجاد شده خلاص شد؟ 


این سوال کاملاً به جاست و در جوابش باید بگوییم: بله می‌شود. درست است که مک بوک ایرهای نسل جدید فن ندارند، اما به هر حال گرما ایجاد شده، هر چقدر هم کم، باید به‌نحوی از دستگاه خارج شود. در مک بوک ایر M1، این کار به کمک بدنه‌ی آلومینیومی و پخشگری (diffuser) که در دل دستگاه تعبیه شده، انجام می‌شود.


این پخشگر، به نوعی کار تهویه‌ی هوای داخل دستگاه را بر عهده دارد، با چرخش خود، گرمای ایجاد شده را نیز به حرکت درآورده و از دریچه‌های تعبیه شده در دو طرف لپ‌تاپ، خارج می‌سازد. در چنین سیستمی، هیچ نیازی به فن نیست؛ هر آنچه که لازم است انجام بپذیرد، توسط همین پخشگرهای انجام می‌شود و همان اندک گرمایی که تولید می‌شود نیز از دستگاه خارج می‌شود. گفتنی است که این گرمای اندک، ممکن است گاهاً در بالای کیبورد مک بو ایر M1 قابل احساس باشد.

 

مک بوک‌ اپل، همیشه به دلیل فن‌هایشان شهره بوده‌اند، فن‌هایی که بلافاصله بعد از چند دقیقه‌ای استفاده از لپ‌تاپ، روشن می‌شدند، صدایشان بسیار بود، باعث به‌لرزه افتادن دستگاه می‌شدند و البته در رفع داغی و گرما نیز هیچ تأثیری نداشتند. در مک بوک‌های نسل جدید، به‌خصوص مک بوک ایر، این مشکل از ریشه حل شده و دیگر نه خبری از گرما و صدا هست، نه اصلاً خبری از فن! 

 

آیا مک بوک ایرهای جدید واقعا فن ندارند؟

 

مشاهده لیست قیمت مک بوک ایر

 


مک بوک ایرهای نسل جدید، فن ندارند؛ اما با این حال نه گرم می‌شوند، نه اندکی از سرعت عملکرد آن‌ها کاسته می‌شود. به‌علاوه، عمر باتری آن‌ها نیز بی‌نظیر است و در کل روز، می‌توانند در کنار شما باشند. همه و همه‌ی این مزایا را تنها مدیون یک چیز هستیم؛ و آن هم چیزی نیست بجز چیپ‌های M1، که چیپ‌های اختصاصی اپل به حساب می‌آیند.


این چیپ‌ها، به‌طور ویژه برای دستگاه‌ی اپل طراحی شده‌اند و عملکر بسیار بهینه‌ای دارند. این چیپ‌ها هم کم‌مصرف هستند، هم گرمای اندکی تولید می‌کنند، هم اینکه سرعت پردازش لپتاپ را تا حد بسیاری افزایش می‌دهند. البته به عنوان نکته‌ی آخر، باید اضافه کرد که مک بوک ایرهای نسل جدید، هرچند که فن ندارند، اما دارای سیستم تهویه‌ی ویژه‌ای هستند که همان گرمای اندک ایجاد شده توسط چیپ را از داخل دستگاه، خارج می‌سازند.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط:

7 مورد از برترین ویژگی‌های مک بوک M1 (شباهت‌های مکبوک پرو m1 و مکبوک ایر m1)

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک پرو m2

تفاوت مک بوک با لپ تاپ

معرفی بهترین برنامه ‌های کاربردی مک - قسمت سوم

بهترین موس برای مک بوک (1402 - 2023)

چالش حذف درگاه های اتصال مک بوک در سال 2020

نقاط قوت و ضعف باتری در مک بوک های M1 اپل

فراموش کردن پسورد مک و راهنمای نحوه باز کردن رمز مک

معرفی مک بوک ایر M2 2022 

نصب مک او اس مانتری روی مک

 

 

 

 

گردآوری: فروشگاه اینترنتی پارسان می